54 894 läst · 171 svar
55k läst
171 svar
allemansrätt på privat väg
Försökte hitta något om tomter och hemfridszon, tyckte det här var intressant då jag förstår att ingen vill ha trafik eller människor på väg som går över tomt.
Tyvärr verkar det inte finnas något exakt rätt eller fel. Bara att det kan vara ett problem.
Utklipp från naturvårdsverket :
Tyvärr verkar det inte finnas något exakt rätt eller fel. Bara att det kan vara ett problem.
Utklipp från naturvårdsverket :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns som sagt ingen exakt max eller min stoglek för tomt och det beror på hur marken ser ut, hur ekonomibyggnader ligger i förhållande och mycket mer.
Men ligger ts gård mellan hus och ekonomibyggnader och befinner människor som är där sig närmare huset än 8 m, då befinner de sig troligt på ts tomt.
Och om jag skulle behöva sätta storlek på tomt, skulle jag säga att en fastighet undet 2500kvm nästan alltid är tomt, har man en fastighet större än 5000, är det vanligare att delar inte är tomtmark och att det är sällsynt med tomtmark större än 10 000 kvm
Men ligger ts gård mellan hus och ekonomibyggnader och befinner människor som är där sig närmare huset än 8 m, då befinner de sig troligt på ts tomt.
Och om jag skulle behöva sätta storlek på tomt, skulle jag säga att en fastighet undet 2500kvm nästan alltid är tomt, har man en fastighet större än 5000, är det vanligare att delar inte är tomtmark och att det är sällsynt med tomtmark större än 10 000 kvm
Visst kan man diskutera tomtstorlek.harry73 skrev:Det finns som sagt ingen exakt max eller min stoglek för tomt och det beror på hur marken ser ut, hur ekonomibyggnader ligger i förhållande och mycket mer.
Men det intressanta är ju om det är en väg som passerar över TS mark eller om det är två separata infarter till TS gård.
I min uppfattning dräller det av vägar i byar och småorter där vägar leds över vad som kan uppfattas som gårdsplaner.
/ATW
Därför frågade jag ts innan om det fanns servitut för vägen eller om vägen var en GA.A ArneTW skrev:
Eftersom det enligt ts inte fanns några rättigheter alls, är det min bedömning att det inte är en väg som avgränser ts gårdsplan, men att den kan ingå i den om övriga förutsättningar uppfylls.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 579 inlägg
En väg är aldrig på tomtmark. Har man en genomgående väg på sin fastighet slutar tomten innan vägen från bostadshuset sett.
Medlem
· Stockholm
· 4 005 inlägg
Min väg är på min tomt, så det finns undantag.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har byggt vägen, och den är ca 150 meter lång med en gårdsplan 50 meter in på vägen.
Aldrig att det är någon som har tillgång till den, de får gå runt isf.
Vägen går mitt på min tomt så det liknar TS förhållanden.
Samma borde råda för TS då ingen har på hans tomt att göra.
Skogsägare
· 18 579 inlägg
Där tror jag att du har fel. Med största sannolikhet gäller allemansrätten på din väg och din tomt sträcker sig nog max sisådär 20–50 meter från bostadshuset beroende på hur marken ser ut. Att din fastighet är större än så är en annan sak.
Själv har jag en genomgående väg som ligger åtta–tio meter från mitt bostadshus, jag skulle aldrig vinna en konflikt om ifall allemansrätten gäller där om det blev strid om saken, trots att den faktiska genomfartsvägen dragits om så att ingen har på ”min” väg att göra.
Själv har jag en genomgående väg som ligger åtta–tio meter från mitt bostadshus, jag skulle aldrig vinna en konflikt om ifall allemansrätten gäller där om det blev strid om saken, trots att den faktiska genomfartsvägen dragits om så att ingen har på ”min” väg att göra.
Det stämmer men det blir en definitionsfråga. En väg på tomten kallas t ex infart eller gårdsplan och är därmed definitionsmässigt inte en väg.Nötegårdsgubben skrev:
Ts anser att så är fallet med hans väg och han verkar ha bra argument för det.
Skogsägare
· 18 579 inlägg
Menar du på riktigt TS, @harry73 eller personen som lyfte tråden nu? I TS fall är det väl uppenbart en väg och jag skulle gissa att alla dagens exempel också är vägar. Någonstans finns förstås gränsen mellan väg och infart – inte ens jag skulle hävda att infarten till en skafttomt i ett villaområde är annat än en privat infart – men bara det faktum att man har en gårdsplan räcker inte för att hävda att man har två infarter och inte en genomgående väg. Inte ens om vägen är enskild utan servitut.