Läser om allemansrätten och privata/enskilda vägar.
Vägen går från en vanlig bilväg in till tre tomter. Dessa tre tomter har staket och grindar och infarter och gott om plats att parkera.
I slutet på vägen börjar vår tomt och infart.
Marken på bägge sidor om vägen o-c-h där vägen går är vår infart på vår tomt.
Från tomtgränsen är det ca 40 meter till vårt garage/ekonomibyggnad.
Över gårdsplanen i en böj där vårt bostadshus står och ut igen på allmän väg, ca 50 meter till allmän väg.
(passerar mellan två tomter och ut på allmän väg)
Vi har alltså en in och en utfart.
Ska detta vara allemansrätt att gå vägen in och sen ut igen?
Vi håller på att laga ena delen, låt oss säga infarten och det går inte att köra bil den vägen och heller inte att gå där.
Då går folk ena vägen upp och sen när det inte går längre så kliver dom av vägen och utanför och bara går vidare och upp på vägen igen när de passerat hindret. Typ gör stigar.

Vad ska räknas som tomt? Hur stor får en tomt vara och hur lång infart får man ha utan att det ska räknas som allemansrätt att gå hem till oss och sen ut igen?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ja, 40-50m från hus är normalt inom allemansrätten.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Claes Sörmland
E Ennazus skrev:
Läser om allemansrätten och privata/enskilda vägar.
Vägen går från en vanlig bilväg in till tre tomter. Dessa tre tomter har staket och grindar och infarter och gott om plats att parkera.
I slutet på vägen börjar vår tomt och infart.
Marken på bägge sidor om vägen o-c-h där vägen går är vår infart på vår tomt.
Från tomtgränsen är det ca 40 meter till vårt garage/ekonomibyggnad.
Över gårdsplanen i en böj där vårt bostadshus står och ut igen på allmän väg, ca 50 meter till allmän väg.
(passerar mellan två tomter och ut på allmän väg)
Vi har alltså en in och en utfart.
Ska detta vara allemansrätt att gå vägen in och sen ut igen?
Vi håller på att laga ena delen, låt oss säga infarten och det går inte att köra bil den vägen och heller inte att gå där.
Då går folk ena vägen upp och sen när det inte går längre så kliver dom av vägen och utanför och bara går vidare och upp på vägen igen när de passerat hindret. Typ gör stigar.

Vad ska räknas som tomt? Hur stor får en tomt vara och hur lång infart får man ha utan att det ska räknas som allemansrätt att gå hem till oss och sen ut igen?
Har du ett flygfoto? Jag försöker föreställa mig hur det ser ut men det är inte lätt. Ni har en U-formad väg som går från allmän väg till samma allmänna väg och den går över er gårdsplan?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har du ett flygfoto? Jag försöker föreställa mig hur det ser ut men det är inte lätt. Ni har en U-formad väg som går från allmän väg till samma allmänna väg och den går över er gårdsplan?

Har flygfoto men lite nojjig över att jag ska synas på internet :) :)

Det är som ett U med spretiga ben.
Från en väg och ut på samma väg.
Huset ligger längs med Uets botten

Claes Sörmland
Generellt kan sägas att det är ditt bostadshus som ger dig en kringliggande tomt som har skydd mot oinbjudna förbipasserande. Dina ekonomibyggnader ger inte samma skydd för dig. En avskild gårdsplan är skyddad. En väg som sina grannar använder för genomfart till sina hus öppnar upp för att gårdsplanen inte är avskild och ger dig inte skydd.

Men i slutändan blir det hårklyverier och du kan knappast med framgång polisanmäla alla förbipasserande i alla fall. Bygg om miljön så att den blir tydligare i form av en privat tomt eller enskild gårdsplan. Folk vill ofta göra rätt om du signalerar till dem vad som är rätt.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Ja, 40-50m från hus är normalt inom allemansrätten.
Att gå 40-50m från hus är normalt tillåtet i och med allemansrätten, menade jag.

M -MH- skrev:
Att gå 40-50m från hus är normalt tillåtet i och med allemansrätten, menade jag.

Vägen löper ca 30-40 meter och sen stryker den ekonomibyggnaden/garaget och går över gårdsplanen, passerar husknuten med ca 8 meter och sen löper den i ca 50 meter och ut på samma väg den staratde ifrån.
Det är typ "dippa" in,,glo och kör ut igen.

Skriv en skylt och sätt upp där ni ber att få slippa alla nyfikna personer efter er helt privata väg. Jag är övertygad om att dom allra flesta då avstår att nyttja vägen. Men skriv med en ödmjuk och vädjande ton och vifta inte med lagboken, viftar ni med lagar och paragrafer blir skylten troligen nerplockad och bortkastad rätt snart.

Det allra bästa är att visa på en alternativ väg.

Karlia
Är det gårdsplan/enskild väg sätt upp en skylt. Är det väg som kommunen är med och betalar för måste ju tyvärr allmänheten ha rätt att köra där.

Det var en liknande tråd uppe nyss...

Det är inte lätt att lösa.

Är det enkelt att vända innan man kör in på tomten?

Är gränsen till tomten synlig så man ser nåt innan man är mitt på tomten?

Ta bort genomfartsmöjligheten.

Dra om vägen.

/ATW

• Gilla
Jonasdzm och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag förstår det som att de okända bilisterna kommer den sidan där det finnas grannar. Kanske letar de tomter eller besöker grannarna? Det är i alla fall vad som drar biltrafik häröver.

Två lass makadam och så har du en vändplan innan vägen svänger in på din gårdsplan. En skylt och stor kruka blommor som annonserar "Välkommen till Ennazus gård" samt en skylt om vändplan tror jag får de flesta att vända. (Dock: ser de en rak väg ut till landvägen så lär de dock välja den, utanför städerna vänder aldrig någon sin bil eller backar frivilligt. I alla fall inte allmogen i Sörmland.)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
jag skulle ha skyltat med privat väg, p-förbud, utfart hela dygnet och sen slängt på en skylt om att hela området är kameraövervakat.
Sen skulle jag iofs enbart ha kameror över den del som räknas som tomt

• Gilla
Eskes och 1 till
  • Laddar…
Är det bilar eller gående som är problemet? Trodde det var gående som undvek hinder och gjorde stigar?

Efter att funderat tror jag TS behöver dra om vägen.

Antagligen har vägen alltid gått över gårdsplanen och folk har använt den för hund/promenader/bil osv.

Vilket inte är ett ovanligt upplägg i "skogen".

Nu tycker TS att han har två infarter till sin tomt som ingen bil/promenerare kan hoppa mellan.

Antingen får han dra om vägen utanför sin hemfridszon eller börja ställa skrot ivägen och börja jaga bort folk.

/ATW

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.