Det är svårt att få folk att ändra sin vana att promenera på vad de uppfattar som en väg, där det står ett bostadshus lite nära. Det kan vara så att folk gått på den där vägen i generationer. Dra om vägen säger en del, men det är inte alltid så lätt beroende på vem som äger marken, hur marken ser ut och så är det diken, träd som måste tas ned och vägen skall helst ha lite bärighet också. Det är dyrt och besvärligt. Det lättaste är nog att försöka leva med det, och kanske börja skärma av med växlighet så att man inte se vägen från huset, och vice versa.

Lite tråkigt när jag hade en del äldre släktingar på middag häromdagen.
En del av dom hade med sina hundar och jag har en hund.
Vi skulle gå ut på tomten efter maten och gå en sväng och prata om några träd som vi inte vet om vi ska ta bort eller inte. Lite efter maten sakta lunk på tomten. Då kommer en tropp med folk och barnvagnar, familj som bor i början på vägen och är v-ä-l medvetna om att efter deras tomt så är det vår tomt och vår väg och att vägen är vår infart och passerar bara några meter från vår husknut. Vår lugna promenad med äldre släktingar som bott här tidigare och som ska hållas i armkrok pga skröpliga äldre fötter..blev istället att fånga in våra skällande hundar. Känner inte folk vad dom gör??

Allemansrätten tar ingen hänsyn till dina hundar.

E Ennazus skrev:
Lite tråkigt när jag hade en del äldre släktingar på middag häromdagen.
En del av dom hade med sina hundar och jag har en hund.
Vi skulle gå ut på tomten efter maten och gå en sväng och prata om några träd som vi inte vet om vi ska ta bort eller inte. Lite efter maten sakta lunk på tomten. Då kommer en tropp med folk och barnvagnar, familj som bor i början på vägen och är v-ä-l medvetna om att efter deras tomt så är det vår tomt och vår väg och att vägen är vår infart och passerar bara några meter från vår husknut. Vår lugna promenad med äldre släktingar som bott här tidigare och som ska hållas i armkrok pga skröpliga äldre fötter..blev istället att fånga in våra skällande hundar. Känner inte folk vad dom gör??
Hur menar du?
Var det dina hundar som du fick fånga in?
Det kan du knappast lasta förbipasserande för.
Dina hundar har du ansvar för.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Hur menar du?
Var det dina hundar som du fick fånga in?
Det kan du knappast lasta förbipasserande för.
Dina hundar har du ansvar för.

Jag öppnar ytterdörren rakt ut på min tomt och då kommer en trupp med folk.
Känns som fanimig att inte kunna gå ut genom dörren på min egen tomt utan at koppla hundarna då vägen går på min tomt och är min infart

E Ennazus skrev:
Jag öppnar ytterdörren rakt ut på min tomt och då kommer en trupp med folk.
Känns som fanimig att inte kunna gå ut genom dörren på min egen tomt utan at koppla hundarna då vägen går på min tomt och är min infart
Det är ju självklart att du inte skall behöva koppla hundarna på din egen tomt. Så länge de stannar på tomten, eller inte besvärar personer.
Klarar de inte det så får du ju antingen hägna in tomten eller lära hundarna att stanna vid tomtgränsen.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Hundarna stannar på tomten och är max 20 meter ifrån mig, de som går är 50 meter över tomtgränsens och på infarten och upp på gårdsplanen där jag parkerar min bil.

harry73
Angående hundarna har man ett strikt ansvar för sina hundar, så just ditt exempel med hunderna hjälper dig inte så mycket.
Men du kan hägna in din tomt för att släppa loss dina hundar där.
Om du får in det som folk uppfattar som vägen, beror på om det handlar om en gemensamhetsanläggningen eller om det finns servitut.
Kom gärna med mer info om det.

• Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Jag vet inte om du kan räkna vägen som din hemfridszon.

dvs det är inte självklart att hela din fastighet är tomt/hemfridszon.

Eftersom andra som det verkar uppfattar att vägen går över din tomt och att allemansrätten gör att de får gå på den och jag antar att en del kör bil på den också...

Hur underhålls vägen? snöröjning?

/ATW

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Nästa gång går du upp på deras tomter och sen är det nog löst till nästa gång

Kempa_swe
Jag hade satt upp skyltar om "privat mark med kameraövervakning, överträdelse anmäls" samt skylt med varning för hundarna.

M maria01 skrev:
Nästa gång går du upp på deras tomter och sen är det nog löst till nästa gång
Visst en lösning är ju alltid att bli byns galning som man undviker.

problemet är väl att de andra har normala infarter från "vägen" medans TS har "vägen" som infart och utfart (olika) grannar och övriga uppfattar bara att vägen bara råkar gå över TS tomt.

dvs de passerar de går inte in och vänder....

/ATW

ps även TS i sin titel kallar det väg och de flesta vägar får man gå på även om de är privata. ds

harry73 harry73 skrev:
Angående hundarna har man ett strikt ansvar för sina hundar, så just ditt exempel med hunderna hjälper dig inte så mycket.
Men du kan hägna in din tomt för att släppa loss dina hundar där.
Om du får in det som folk uppfattar som vägen, beror på om det handlar om en gemensamhetsanläggningen eller om det finns servitut.
Kom gärna med mer info om det.

Privat in o utfart utan bidrag och utan vägsamfällighet och ingen har servitut att köra och inga gemensamhetanläggningar.

E Ennazus skrev:
Privat in o utfart utan bidrag och utan vägsamfällighet och ingen har servitut att köra och inga gemensamhetanläggningar.
Men jag antar att någon sköter om den... nytt grus?

snöröjning? sandning?

/ATW

harry73
E Ennazus skrev:
Då kan du hägna in din tomt, men utanför din tomt gäller fortfarande allemansrätten och där får allmänheten gå, rida eller cykla

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.