54 904 läst · 171 svar
55k läst
171 svar
allemansrätt på privat väg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 844 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 844 inlägg
A ArneTW skrev:Om ni tvunget behöver en separat utfart och infart får ni väl dra om den utanför tomten.
Så att bilar kan åka utan att störa.
Och om ni stänger vägen för rundkörning då ordna en vändplan utanför tomten.
Det finns många som åker runt och tittar utan vara nyfikna speciellt på dig... men du gör det inte lätt för dem att lämna dig ifred.
/ATW
A ArneTW skrev:Om ni tvunget behöver en separat utfart och infart får ni väl dra om den utanför tomten.
Så att bilar kan åka utan att störa.
Och om ni stänger vägen för rundkörning då ordna en vändplan utanför tomten.
Det finns många som åker runt och tittar utan vara nyfikna speciellt på dig... men du gör det inte lätt för dem att lämna dig ifred.
/ATW
Det har alltid varit en in och en utfart sen typ 1910.
Tänk dig att du har en infart i ena änden av tomten och en utfart i andra änden.
In från sammma väg och ut på samma väg.
Går inte att dra den längre bort från huset pga hur naturen är på tomten.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 844 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 844 inlägg
Ja man får ta det med ett skratt. Sådana här människor saknar respekt för andra och de kommer inte att ändra på sig.E Ennazus skrev:
Jag tror det enklaste är att bygga bort dem, skapa inte vägar som upplevs som allmänna där du inte vill ha folk. Finns det gamla vägar som ser allmänna ut men inte fungerar så, gräv bort dem så att omgivningens utseende överensstämmer med funktionen. Bommar kan ju också vara en lösning men det tenderar att provocera omgivningen: "deras väg" blir privat. Det där med stora grindstolpar och en välkomstskylt till ert hem var en smart approach. Den kan också kompletteras med en enorm kruka med lysande blommor sommartid.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 658 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 658 inlägg
Inlägg #25 från Dr Jumping Jack låter som en enkel lösning att försöka. De flesta skulle nog avstå att köra in där.
Sen finns det alltid idioter. Förra svärmor hittade två bilar parkerade på hennes uppfart när hon kom hem för många år sen. Det var fågelskådare som fått tips om att någon ovanlig art varit synlig i området. Tydligen var det viktigare för de att se fågeln än för ägaren av fastigheten att kunna parkera framför sitt hus. Den typen av idioter är svårt att rå på, men som tur är så är de flesta människor vettigare än så.
Sen finns det alltid idioter. Förra svärmor hittade två bilar parkerade på hennes uppfart när hon kom hem för många år sen. Det var fågelskådare som fått tips om att någon ovanlig art varit synlig i området. Tydligen var det viktigare för de att se fågeln än för ägaren av fastigheten att kunna parkera framför sitt hus. Den typen av idioter är svårt att rå på, men som tur är så är de flesta människor vettigare än så.
”Privat väg” betyder dick inte ett smack i sammanhanget. Det är möjligt att det hjälper, men det är en skylt som är rätt meningslös.
Bara för att man kör på en enskild väg nära ett hus är man ingen idiot.
Jag kör ofta småvägar av olika anledningar, o så länge det inte är förbjudet så finner jag ingen anledning att sluta med det.
Sedan händer det att personer som bor där eller som av någon anledning inte vill att någon skall köra där stövlar ut o stoppar bilen o med myndig stämma försöker få en att vända om.
De skulle jag vilja kalla idioter.
För är vägen öppen så har jag därmed rätt att köra där.
Är det däremot en enskild privat väg som inte har bidrag och där fordonstrafik är förbjuden så givetvis skall det respekteras.
Men alla dessa självutnämnda småpoliser som skapar sina egna regler och tror att de kan hindra trafik bara för att det inte passar dem, ställer bilen ivägen så att man inte kan köra förbi osv borde fundera på om de kanske skulle flytta till stan.
Att man sedan blir förbannad för att någon kör som en dåre, parkerar på gårdsplanen etc har jag full förståelse för.
Jag kör ofta småvägar av olika anledningar, o så länge det inte är förbjudet så finner jag ingen anledning att sluta med det.
Sedan händer det att personer som bor där eller som av någon anledning inte vill att någon skall köra där stövlar ut o stoppar bilen o med myndig stämma försöker få en att vända om.
Är det däremot en enskild privat väg som inte har bidrag och där fordonstrafik är förbjuden så givetvis skall det respekteras.
Men alla dessa självutnämnda småpoliser som skapar sina egna regler och tror att de kan hindra trafik bara för att det inte passar dem, ställer bilen ivägen så att man inte kan köra förbi osv borde fundera på om de kanske skulle flytta till stan.
Att man sedan blir förbannad för att någon kör som en dåre, parkerar på gårdsplanen etc har jag full förståelse för.
Redigerat:
Ja, det är en lämpligare skyltning.
K knipo skrev:Bara för att man kör på en enskild väg nära ett hus är man ingen idiot.
Grejen är ju att man kommer ingenstans än till vår bostad och sen en sväng ut igen, leder ingen vart alls
Dom som campar eller bara parkerar och kliver ut mitt på gårdsplanen och ska titta på naturen, typ 10 meter från vår ytterdörr
eller bara drar i handbromsen och vi går ut och undrar vad dom vill och dom vill inget alls.
Nu menade jag absolut inte att du var en idiot, hoppas inte du tog det så.E Ennazus skrev:Grejen är ju att man kommer ingenstans än till vår bostad och sen en sväng ut igen, leder ingen vart alls
Dom som campar eller bara parkerar och kliver ut mitt på gårdsplanen och ska titta på naturen, typ 10 meter från vår ytterdörr
eller bara drar i handbromsen och vi går ut och undrar vad dom vill och dom vill inget alls.
Jag har ingen aning om hur det ser ut hos dig.
Kom bara att tänka på det när jag läste något av inläggen som kunde tolkas lite det hållet.
Men jag har viss erfarenhet av personer som beter sig som jag beskrev, o de har jag svårt för.
För några år sen skulle vi ut och kajaka. Och då parkerade vi vid en gammal kyrka sm hade perfekt parkering nära ån. Stod absolut inga skyltar någonstans om att man inte fick stå där. Lördag tror jag det var och ingen hint om någon aktivitet.Fairlane skrev:Inlägg #25 från Dr Jumping Jack låter som en enkel lösning att försöka. De flesta skulle nog avstå att köra in där.
Så vi hoppar i kajakerna och kommer kanske 10 minuter iväg när min telefon ringer. Då är det ägaren till marken och även denna kyrka. Jättetrevlig dam dessutom som sa att bilen vi har parkerat vid kyrkan tyvärr är lite för gammal och passar inte riktigt in då de skulle få lite finare sällskap.
Hon var jättesnäll och körde ut på åkern med sin jeep och hämtade min kamrat så han kunde flytta bilen bakom en lada och skjutsade tillbaka honom med.
Där kände man sig lite smådum ändå men vi var ju tillmötesgående och trevliga så nästa gång vi skulle hoppa i där fick vi gärna ställa oss bak ladan igen =)
Ingen fara, jag är en idiot (humor)K knipo skrev:Nu menade jag absolut inte att du var en idiot, hoppas inte du tog det så.
Jag har ingen aning om hur det ser ut hos dig.
Kom bara att tänka på det när jag läste något av inläggen som kunde tolkas lite det hållet.
Men jag har viss erfarenhet av personer som beter sig som jag beskrev, o de har jag svårt för.
Tror de flesta som svänger av här och kör runt vet att dom kmommer ut på samma väg dom kom ifrån fast 200 meter senare. Dom ska bara in och glo.
Eller så tar dom för givet att det är OK att köra upp till huset och vända där.
Oro är att dom kör över en bro som kraschar av ålderdom en vacker dag.
(hoppas dom hamnar i ån då så vi kan få något at le åt, inte djupt så ingen livsfara
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 658 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 658 inlägg
Ordet idiot kom väl från mig och syftade då på de personer som parkerade på uppfarten framför någons hus för att ge sig ut i naturen några timmar och titta på en fågel.
Då är man enligt mig en idiot.
Då är man enligt mig en idiot.