54 903 läst · 171 svar
55k läst
171 svar
allemansrätt på privat väg
Det är ju inte olagligt att köra på en enskild väg, om det inte är skyltat "motortrafik förbjuden". Kan kompletteras med "Gäller ej behörig trafik". Grannar som okynnesåker pratar man lämpligen med, lugnt och sakligt. De allra flesta förstår redan första gången.E Ennazus skrev:
Om du får bidrag från kommun eller staten för vägen skall den dock vara öppen. Det är också alldeles oavsett tillåtet att gå, springa, cykla och rida på vägen, det är bara motortrafik som kan förbjudas. Gårdsvägar är ofta ett problem, och många har löst det genom att flytta vägen bort från husets närhet, eller sett till att det inte är genomfart genom att t.ex. stänga vägen från ena hållet.
Jag har inga bidrag för vägen. Om jag sätter en bom så blir det problem för det går inte att vända där tomten börjar. och sopbilen och postbilen kör in vid mitt hus och vänder där. Det finns ingen sjö eller strand eller nått sånt här.
En del är så fräcka så de kör in och parkerar typ 15 meter från husväggen, utanför sovrumsfönstret och sätter upp picnicbord och stannar med sina hundar lösa i 2-3 timmar!
En del är så fräcka så de kör in och parkerar typ 15 meter från husväggen, utanför sovrumsfönstret och sätter upp picnicbord och stannar med sina hundar lösa i 2-3 timmar!
Eller nåt sånt här, om man inte vill skrämma bort behörig trafik:
https://skyltverkstan.se/produkt/forbud-mot-fordonstrafik-privat-vag-galler-ej-behorig-trafik/
https://skyltverkstan.se/produkt/forbud-mot-fordonstrafik-privat-vag-galler-ej-behorig-trafik/
Funderar allvarligt på att göra så vägarna från bägge hållen går rakt fram till ytterdörrren och man måste runda vår utegrupp och grillenSwetrot skrev:Det är ju inte olagligt att köra på en enskild väg, om det inte är skyltat "motortrafik förbjuden". Kan kompletteras med "Gäller ej behörig trafik". Grannar som okynnesåker pratar man lämpligen med, lugnt och sakligt. De allra flesta förstår redan första gången.
Om du får bidrag från kommun eller staten för vägen skall den dock vara öppen. Det är också alldeles oavsett tillåtet att gå, springa, cykla och rida på vägen, det är bara motortrafik som kan förbjudas. Gårdsvägar är ofta ett problem, och många har löst det genom att flytta vägen bort från husets närhet, eller sett till att det inte är genomfart genom att t.ex. stänga vägen från ena hållet.
Såvitt jag vet gäller att vägen skall vara öppen för allmänheten även om man får kommunalt vägbidrag.M -MH- skrev:
Men det kanske skiljer sig mellan olika kommuner.
Fast ofta är det så litet så att om man vill stänga sin väg kan man strunta i det kommunala bidraget.
Varför inte mörda kritiken med lite gemyt? Präktiga grindstolpar - med eller utan grind - i kombination med trevlig skylt "Välkommen hem till familjen Ennazus" ...
Detta har jag sett praktiserat med framgång hos bekanta. Nyfikna rodnar och vänder. Knappt ens grannarna vågar utmana en så kvävande intimitet.
Detta har jag sett praktiserat med framgång hos bekanta. Nyfikna rodnar och vänder. Knappt ens grannarna vågar utmana en så kvävande intimitet.
Om ni tvunget behöver en separat utfart och infart får ni väl dra om den utanför tomten.
Så att bilar kan åka utan att störa.
Och om ni stänger vägen för rundkörning då ordna en vändplan utanför tomten.
Det finns många som åker runt och tittar utan vara nyfikna speciellt på dig... men du gör det inte lätt för dem att lämna dig ifred.
/ATW
Det finns många som åker runt och tittar utan vara nyfikna speciellt på dig... men du gör det inte lätt för dem att lämna dig ifred.
/ATW
Man kan ju vara nyfiken på hur fint folk bor som exempel eller hur det ser ut just på en specifik väg. Inte lätt och veta om det då bor en som blir sur för att folk kör och tittar.A ArneTW skrev:Om ni tvunget behöver en separat utfart och infart får ni väl dra om den utanför tomten.
/ATW
Men sen behöver man ju dock inte sätta sig 15 meter från hus och fika, utan man kan ju åka en bit ifrån =)
Själv tycker jag det är kul att titta på hur folk har det och man kanske får någon fin ide när man ser fina tomter och dylikt.
Om man då kan och får bör man kanske sätta upp skyltar om man nu inte gillar folk.