harry73 harry73 skrev:
Det stämmer men det blir en definitionsfråga. En väg på tomten kallas t ex infart eller gårdsplan och är därmed definitionsmässigt inte en väg.
Ts anser att så är fallet med hans väg och han verkar ha bra argument för det.
Och jag har liknande som TS och håller med, med den skillnaden att min tomt där jag håller på och bygger och skruvar och sågar virke och har min smedja med bostadshuset i mitten,så min tomt går just där max ca 100 meter, men som minst åt andra hållet bara 10 meter. Jag vill påstå att mina planterade hallonbuskar och potatisland avslutar min tomt.

En viss skillnad är att min väg är återvändsgränd som börjar vid min första carport och mynnar i min gårdsplan och fortsätter på andra sidan och slutar precis utanför min dörr.
TS har ju en gammal väg och "genomfart"

Tror man får ha olika strategier för lokala förmågor och vilsna bärplockare och allmänn bilåkare.

Gör det möjligt att göra rätt med vändplan skyltning osv.

sedan är det bara att göra det svårare för de lokala med skrot och tillsägelser...

En släkting äger en bit skog och delar en väg med en granne.. ingen annan har nåt direkt behov att åka på vägen så grannen gör sitt för att minska trafiken, senast har han dumpat tegel i högar på vägen som gör det svårt för bilar och irriterande för hundägare.

/ATW

harry73
Jag vet en gård här i närheten, där vägen för i tiden gick mellan huset och ladan.
Men nån gång drog man om vägen så att den gick på andra sidan ladan.
Gårdsplanen är nu inhägnad för att hålla hunderna inne.

Jag förstår att det inte behöver vara samma situation som hos @Ennazus men jag tror att han har bra anledning att hägna in gårdsplanen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
För att slippa folk "utifrån" räcker det ju att sätta upp en skylt med återvändsgränd, då tror folk att det inte går att passera. Lokalbefolkningen är det svårare med, då det är en gammal väg och det förr inte var något konstigt att passera över gården.

• Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Nuförtiden kollar många på Google maps o dylikt när de är ute och kör, de skulle inte gå på att det är återvändsgränd. I alla fall gör vi det när vi är ute och letar svampskog.

Självklart ska enskild väg respekteras. Är det det får vägägaren sätta upp bom och skylt för att hindra obehöriga.

Nu handlar det om gångtrafik, så skyltar och bommar fyller ingen funktion.

En väg som bara går inom fastigheten,tex avsedd för traktorn kan gå rätt över en gårdsplan. Den kan då vara ej tillåten att gå på, eller rättare sagt gårdsplanen kan ligga inom hemfridszonen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vägen som går in från allmän väg går även ut på allmän väg.
Som ett stort U.
I början av Uet så finns det tre små hus med små tomter. Dom har nära direkt ut på allmänna vägen.
I slutet av Uet går min väg via servitut mellan två hus och ut på allmänna vägen.

De som bor i början av Uet åker istället för at köra rakt ut svägnen upp förbi mig.
Samma när dom går.
Dom har direkt access till allmänna vägen men går förbi mig då roligare att gå förbi och glo??

Jag hade släktmiddag häromdagen, vi gick ut på gårdsplanen med våra äldre släktingar och då komer en procession av grannar gående. Inte fasingen går jag in på deras tomter.

Det synes mig mer och mer uppenbart att du har fel. Din fastighet är inte din tomt. Allemansrätten gäller på vägen. Sluta förebrå dina grannar för att de utnyttjar sin rätt att gå på en väg.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nu har du fått alla svar du kan få med den begränsade infon vi fick.

Jag gräver upp vägen på mitten, gör så det blir bara en infart från ett håll.

S straffarbete skrev:
Här verkar vara ett liknande fall: [länk]
Nej, för länken handlar om biltrafik men det här handlar om gångtrafik.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Nej, för länken handlar om biltrafik men det här handlar om gångtrafik.
"Nu visar det sig att folk dundrar förbi med både motorfordon och folk som rastar sina hundar"
Så inte bara gångtrafik, så då är länken tillämplig, iaf i vissa delar.

B
E Ennazus skrev:
Jag gräver upp vägen på mitten, gör så det blir bara en infart från ett håll.
Sätt en vägbom med lås på infarten

B nord123 skrev:
Sätt en vägbom med lås på infarten
Då måste man först kolla att vägen aldrig har fått stadsbidrag om så är fallet då får man inte neka folk

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.