Det är fortfarande inte ett svar på varför man inte skulle få riva upp en väg som ingen annan har ägande i eller servitut på. Att något finns på en karta – jaha? Det betyder ingenting rättighetsmässigt.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Jag vill nog påstå att dom flesta vägarna på landet är "privata" vägar som ligger på jord och skogsgårdar. Näst vanligast är "enskilda vägar" som ofta är "byvägar" och minst vanliga är dom "allmänna" vägarna som leder trafiken mellan olika byar/orter.
Bara i "min" lilla by har markägarna ca 5 mil privata vägar ca 2 km enskild väg och ca 200 m allmän väg.
Ps
Och naturligtvis får jag riva upp privata vägar på min gård OM dom inte är ensklida/allmäna vägar. Att dom skulle finnas med på en karta spelar ingen roll, kartan ska visa hur verkligheten ser ut och inte vilken status "vägen" har. Även gamla hästvägar för gårdsbruk kan finnas med på kartor.
Ps Ps
Har man en g:a väg som är "på fel ställe" kan man ersätta den med en ny av minst samma klass med en annan sträckning och få den gamla vägen "upphävd" som "allmän".
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
Rätten att färdas på en väg är stark och det kan finnas orsaker som man inte alltid tänker på när man har väg över gårdsplanen som fortsätter nånstans så i många fall så är det inte bara att ta bort eller spärra av hur som helst. Rätten att färdas där finns även om markägaren inte anser att nån har där att göra. Så att ta bort vägen som vissa föreslog leder ofta till mer problem.. Ska man fundera vidare så är även terrängkörningslagen satt ur spel där det varit väg så att gräva bort vägen så är risken stor att då det finns väg på kartan där så funkar inte terrängkörningslagen utan folk kan färdas där ändå.. Finns tex klubbar för bilorientering och olika terrängträffar som ibland roar sig med att köra på gamla vägar , saknas skyltar mot motorfordon så får man ta sig fram där. finns extremfall där man till och med tagit omkull träd som växt upp i gammal väg och det går inte att åtala för det är väg när det finns på gamla kartor. så ja du kan gräva bort vägen men du kan även bli tvingad att återställa den om det finns avtal att färdas på den och dom kan även vara muntliga och ibland kan dom även släpa med sen tidigare ägare osv så det är en jurdisk mardröm att på ett hundra procent lagligt sätt ta bort en väg och det kan skapa en massa nya problem man inte ens kunnat föreställa sig.

Ordet "privat väg" och liknade skyltar som saknar mer info har oftast noll och ingen betydelse utan är bara ett bevis på att det flyttat dit nån som tror dom kan skrämma bort allmänheten med liknande skyltar.. inte helt sällan som dom får motsatt effekt då det brukar vara folk från dom större städerna som sätter upp såna vid sina sommarställen... så tjuvarna vet vart det står tomt... :) Så tänks det här iallafall vi som bor på sommarstuge avstånd från huvudstaden

Folk har ofta noll koll på skillnaden mellan dessa "privata vägar" och enksilda vägar och ofta sägs det vara privat men visar sig vara enskild väg
 
Efter att funderat lite...

Att sätta upp bommar för att hindra motortrafik är ok. (privat/enskild väg utan bidrag)

Att ta bort den kanske inte är så självklart.

Det kan finnas skogsskiften längre in som kan ha rätt att ta väg ut osv.

/ATW
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
Häromkring är nästan alla skogsuttagsvägarna avgrävda för att förhindra otillåten fordonstrafik.
Går fort och lätt att lägga igen diket med det uppgrävda materialet vid avverkning.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
faf och 3 till
  • Laddar…
Jag förstår TS situation där det känns jobbigt med närgångna grannar när man bor enskilt, men det där med att stänga av skogsvägar bara för att man kan och får har jag aldrig förstått mig på.

Nu är mina erfarenheter iofs. från ganska glesbefolkade delar av södra Sverige, men vad är det stora problemet? Själv upplever jag exempelvis svamp- och bärplockare som generellt diskreta och skötsamma människor. Och kommer det några högljudda tonåringar på cross eller fyrhjuling må väl det också vara hänt.

Så vad är problemet på riktigt? Skrotbilar och dumpat skräp i naturen? Farliga öppna eldar? Jag har inte behövt uppleva det, men förstår iofs. problemet om man är utsatt.

I TS fall tycker jag verkligen att man kan ha förståelse för dem som vill ta en barnvagnspromenad på en lugn skogsväg. Jag tror också det är så man ska se på huvudärendet, och att det inte främst är nyfikenhet. Är biltrafiken ett problem kan man väl prova med skyltar av slaget genomfartstrafik förbjuden. Se om det hjälper. För jag tycker genuint att det är tråkigt när allemansrätten begränsas bara för att man kan.
 
  • Gilla
Bo Rås och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Själv upplever jag exempelvis svamp- och bärplockare som generellt diskreta och skötsamma människor. Och kommer det några högljudda tonåringar på cross eller fyrhjuling må väl det också vara hänt.

För jag tycker genuint att det är tråkigt när allemansrätten begränsas bara för att man kan.
Jag tror att problemet i många fall ligger i att det på senare år kommit väldigt mycket drägg från olika länder som bosatt sig på olika ställen och lämnat enorma mängder sopor, bilvrak, husvagnsvrak, asfaltrester och gud vet allt annat skit efter sig när de väl lämnat platsen, eller blivit bortkörda vilket är en procedur som kan ta tid.
Vet om flera ställen där Trafikverket grävt av eller ställt betongsuggor vid rastplatser för att förhindra dessa opportunister att bosätta sig där.
Tråkigt att det sker då flera av dessa rastplatser är natursköna vid små sjöar, vilket naturligtvis förstör för alla dem som sköter sig, vilket de flesta gör.

Nu är väl den risken liten i just TS fall, men några trevliga skyltar borde väl hindra de flesta som i likhet med mig försöker respektera dem.

Allemansrätten är bra, men den är minst lika mycket en skyldighet att respektera andras rätt till privatliv som en rättighet att ständigt gå över den grå gränsen för den.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så vad är problemet på riktigt? Skrotbilar och dumpat skräp i naturen? Farliga öppna eldar? Jag har inte behövt uppleva det, men förstår iofs. problemet om man är utsatt.
Det som markägarna uppger häromkring är problem med skrotbilar, sopor och inbrott.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För jag tycker genuint att det är tråkigt när allemansrätten begränsas bara för att man kan.
Jag håller med dig i allt du skriver.
Men det du skriver i sista meningen vill jag kommentera. Allemansrätten gäller ju inte motorfordon.
Men iofs så kan man ju se det som en begränsning ändå eftersom man blir hindrad att ta sig ut i naturen.
 
Som sagt allemansrätten begränsas ju på intet vis bara för att man "stänger" sin egen väg för fordonstrafik.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som sagt allemansrätten begränsas ju på intet vis bara för att man "stänger" sin egen väg för fordonstrafik.
Det är väl det den gör...

Det finns många skogsvägar som är återvändsgränder och ganska långa som får en bom/avgrävning för att hindra dumpning etc men som gör det svårare att nå skogsområden.

/ATW
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det är väl det den gör...

Det finns många skogsvägar som är återvändsgränder och ganska långa som får en bom/avgrävning för att hindra dumpning etc men som gör det svårare att nå skogsområden.

/ATW
Fast man begränsar ju inte allemansrätten i sig, bara enkelheten att ta sig längre ut i naturen med motorfordon.
Man kan inte hävda sin rättighet att få köra med bilen på en väg, men däremot kan man hävda sin rättighet att gå eller cykla på samma väg.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu är mina erfarenheter iofs. från ganska glesbefolkade delar av södra Sverige, men vad är det stora problemet? Själv upplever jag exempelvis svamp- och bärplockare som generellt diskreta och skötsamma människor. Och kommer det några högljudda tonåringar på cross eller fyrhjuling må väl det också vara hänt.
Jag vet, jag vet! :)

Förutom nedskräpning som vi har drabbats av till ganska liten del, så är det faktiskt slitaget. Varje år måste jag lägga någon dag på att fylla igen hålor på en väg som varken jag eller grannen (gemensam väg) åker så mycket på. Allmänheten tar gärna bilen ner och parkerar för att gå i skogen, vi har tex en hundägare som är där flera gånger i veckan. Och personbilar som åker genom vattenpölar på vägen gör groparna större och större.

För att inte tala om att man inte kan strå på vägen med traktorn, för då skall allmänheten förbi.

Än så länge är vägen öppen, men vi har pratat om att stänga av den.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som markägarna uppger häromkring är problem med skrotbilar, sopor och inbrott.
Har lite svårt att koppla det till allemenasrätten. Tjuvar lär väl ta sig fram oavsett om man får gå över marken eller inte. Visst kan man tänka sig att en del människor som nyttjar allemansrätten, skräpar ned, men det måste väl ändå vara ett litet problem? Att dumpa skräp och sopor har inget med allemansrätten att göra. Har jag en sopsäck som jag vill bli av med på ett ljusskyggt sätt så lär den väl bli dumpad i skogen oavsett om jag har rätt att gå i skogen eller inte.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har lite svårt att koppla det till allemenasrätten.
Det Claes svarade på var nackdelen med vägar öppna för trafik, inte allemansrätten.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.