Sen är det så att det inte är tillåtet att utöka hemfridzonen som bara skall gälla bostadshusen och inte ekonomibyggnader. Eftersom fastigheten är stor är det inte rimligt att hela är hemfridzon utan då bara området närmast bostadshuset. Vägen är ju bevisligen del av en traditionell och uppskattad promenadsväng.

Det bästa är nog att försöka glädja sig åt att det finns en runda att gå över huvud taget. På många ställen på landet finns det bara landsvägar där det går att ta sig fram med t.ex. barnvagn.

Handritad skiss av fastighet med markerad hemfridzon, vägar och skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Sen är det så att det inte är tillåtet att utöka hemfridzonen som bara skall gälla bostadshusen och inte ekonomibyggnader. Eftersom fastigheten är stor är det inte rimligt att hela är hemfridzon utan då bara området närmast bostadshuset. Vägen är ju bevisligen del av en traditionell och uppskattad promenadsväng.

Det bästa är nog att försöka glädja sig åt att det finns en runda att gå över huvud taget. På många ställen på landet finns det bara landsvägar där det går att ta sig fram med t.ex. barnvagn.

[bild]
Varför menar du att det inte är tillåtet att göra åtgärder som utvidgar hemfridszonen? Det händer ju hela tiden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K knipo skrev:
Fast man begränsar ju inte allemansrätten i sig, bara enkelheten att ta sig längre ut i naturen med motorfordon.
Man kan inte hävda sin rättighet att få köra med bilen på en väg, men däremot kan man hävda sin rättighet att gå eller cykla på samma väg.
Jag säger inte att det är en rättighet att ta motorfordon men jag säger att om alla enskilda vägar skulle bommas skulle den tillgängliga naturen begränsas och de stackare som har mark inom gångavstånd skulle få mer besök.

/ATW
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Det känns som att många förväxlar reglerna som gäller för hemfridszon i område med strandskydd med vanliga regler för hemfridszon.

Såklart kan ts ändra fastighetens utformning så att hemfridszonen blir större. Sätta grindar över vägen är t ex ett bra sätt.
Grinden kan för övrigt stå öppet stora delar av tiden om det behövs för posten eller sopbilen, men kan också vara stängd för att rasta hundarna på gårdsplanet.
Har någon rättigheter att färdas över vägen, kan denne ta kontakt med ts och lösa det därefter.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
harry73
P polaris78 skrev:
men du kan även bli tvingad att återställa den om det finns avtal att färdas på den och dom kan även vara muntliga och ibland kan dom även släpa med sen tidigare ägare osv
Nej, det stämmer inte att muntliga avtal med tidigare ägare gäller mot ny ägare, om denne inte var medveten om avtalet vid köpetillfälle.
Avtalsparten får då ställa skadeståndskrav mot gamla ägare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S
Vet inte om det varit uppe, men även om det inte finns servitut på vägen så kan den vara samfälld. Då är det inte ens din mark.
 
harry73 harry73 skrev:
Det känns som att många förväxlar reglerna som gäller för hemfridszon i område med strandskydd med vanliga regler för hemfridszon.

Såklart kan ts ändra fastighetens utformning så att hemfridszonen blir större. Sätta grindar över vägen är t ex ett bra sätt.
Grinden kan för övrigt stå öppet stora delar av tiden om det behövs för posten eller sopbilen, men kan också vara stängd för att rasta hundarna på gårdsplanet.
Har någon rättigheter att färdas över vägen, kan denne ta kontakt med ts och lösa det därefter.
Nja... Visst går det att öka hemfridszonen ibland men det är inte självklart...

Bara för att mam sätter en grind/staket/häck betyder det inte att det självklart är hemfridszon på insidan.

/ATW
 
  • Gilla
polaris78
  • Laddar…
En konstruktiv och bra diskussion tycker jag!

Vad jag menade med att allemansrätten blir kringskuren om man gräver bort eller bommar vägar är främst att det blir svårare att gå, cykla eller rida där, främst kanske att gå för dem som har svårt att gå eller exempelvis har med sig barnvagn.

Att spärrandet av vägar också gör det svårare att komma djupare in i skogen genom att först köra en bit är förvisso också sant, men ryms som flera påverkat inte inom allemansrätten.

Jag är som sagt inte oförstående för TS problem, men tycker ändå att de av oss som har enskilda vägar kan tänka på om vi verkligen har så stort behov att stänga av dem så att det inte går på rutin. På samma vis som nyttjare av allemansrätten bör tänka sig för hur de uppträder. Att sen svaret efter dåliga erfarenheter ändå blir att man sluter sig må så vara, men man behöver inte föregå de dåliga händelserna bara för att något kan hända.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Lite "lustigt" att folk som vill åka på dom vägar som jag med egna pengar byggt och underhåller ALDRIG vill vara med och betala för underhåll eller anläggningskostnad. Sätter jag upp en låst bom och man kan få tillgång till vägen för en eller två hundringar/år är jag en gnidig typ.
Vi är några som har en väg som går till en badsjö och bärmarker och som har brukats gratis av allmänheten.
Dom senaste åren har vägen blivit rätt sönderkörd så nu krävs det typ "jeep" för att ta sig fram. Vi (vägägarna) har vid ett flertal tillfällen blivit "anmodade" av kreti och pleti att göra nått åt vägen. När vi lade fram ett förslag att dom som ville åka skulle vara med och betala ett eller två grus lass (vilket är en bråkdel av totala behovet) var INGEN längre intresserade att hjälpa till.
Så det är inte så konstigt att man tröttnar och sätter bom och lås på sina vägar.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lite "lustigt" att folk som vill åka på dom vägar som jag med egna pengar byggt och underhåller ALDRIG vill vara med och betala för underhåll eller anläggningskostnad.
Har du någonsin passat på att fråga dem? Och vet du ens vilka de är?
 
E elmont skrev:
Lite "lustigt" att folk som vill åka på dom vägar som jag med egna pengar byggt och underhåller ALDRIG vill vara med och betala för underhåll eller anläggningskostnad. Sätter jag upp en låst bom och man kan få tillgång till vägen för en eller två hundringar/år är jag en gnidig typ.
Vi är några som har en väg som går till en badsjö och bärmarker och som har brukats gratis av allmänheten.
Dom senaste åren har vägen blivit rätt sönderkörd så nu krävs det typ "jeep" för att ta sig fram. Vi (vägägarna) har vid ett flertal tillfällen blivit "anmodade" av kreti och pleti att göra nått åt vägen. När vi lade fram ett förslag att dom som ville åka skulle vara med och betala ett eller två grus lass (vilket är en bråkdel av totala behovet) var INGEN längre intresserade att hjälpa till.
Så det är inte så konstigt att man tröttnar och sätter bom och lås på sina vägar.
Är den rent privat o inga statliga/kommunala bidrag betalas ut så skulle jag med göra som du om vägen körs sönder.
Om jag fått frågan från vägägaren om jag var villig att betala några hundringar för att kunna använda den så hade jag gärna gjort det, förutsatt att inga bidrag betalas ut.
 
P
Sen blir det ju ofta motsatt effekt på vissa element om man gräver bort vägar och sätter upp tveksamma grindar och bommar.. många fordon kan ta sig runt dessa hinder och ställer då ofta till med mer skada och olägenhet än att bara låta folk åka på vägen .och inse att man har en väg över gårdsplanen.. Kan man inte acceptera den trafik det innebär så kanske man borde köpa sig ett ställe där det inte går väg över gårdsplanen eller kolla om man kan leda vägen runt på annat sätt beroende på vart vägen går..

Att bara köra på det här är mitt kom inte hit tänket funkar inte där folk har åkt och gått och färdats på denna väg i generationer. utan då blir vissa personer provocerade av att man försöker stänga dessa vägar för allmänheten. och provocerar tillbaka med olika medel.
Dumt att köpa en fastighet med väg över gårdsplanen om man hatar att folk passerar. man kan få bort en del med skyltar och grindar men en del är envisare än synden och gående och cyklar osv har rätten på sin sida att passera , trots grindar och olika kreativa sätt att försöka göra folk obekväma med att passera...

Börjar man själv närma sig lagens ytterområde med kreativa sätt att förhindra folk att åka på vägen så är det tyvärr så att många kommer att ta till samma medel själva med att åka fyrhjuling genom det uppgrävda diket tvärs över vägen osv.. Alltid lätt att hävda att det här är mitt jag gör som jag vill men det kommer man troligen även få se hos dom som färdas på vägen som tar till motsvarande kreativa sätt att fortsätta färdas på vägen. Ja man kan ringa polisen men innan dom kanske kommer så är den där 4hjulingen 3 timmar bort.

Ibland kanske man även lär inse att går det väg över gårdsplanen så är det väg över gårdsplanen och det bör man ha sett när man köpte fastigheten och att väg innebär att det färdas en del folk på vägen..
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lite "lustigt" att folk som vill åka på dom vägar som jag med egna pengar byggt och underhåller ALDRIG vill vara med och betala för underhåll eller anläggningskostnad. Sätter jag upp en låst bom och man kan få tillgång till vägen för en eller två hundringar/år är jag en gnidig typ.
Vi är några som har en väg som går till en badsjö och bärmarker och som har brukats gratis av allmänheten.
Dom senaste åren har vägen blivit rätt sönderkörd så nu krävs det typ "jeep" för att ta sig fram. Vi (vägägarna) har vid ett flertal tillfällen blivit "anmodade" av kreti och pleti att göra nått åt vägen. När vi lade fram ett förslag att dom som ville åka skulle vara med och betala ett eller två grus lass (vilket är en bråkdel av totala behovet) var INGEN längre intresserade att hjälpa till.
Så det är inte så konstigt att man tröttnar och sätter bom och lås på sina vägar.
Fast det där är ju ett typexempel på något man kan få bidrag för, så man behöver ju inte vigga pengar av enskilda trafikanter för att få hjälp.

”För att en väg ska få årligt driftbidrag ska den vara cirka 1 kilometer eller längre till /.../ det rörliga friluftslivet och tillgodose ett kommunikationsbehov.” https://www.trafikverket.se/tjanster/ansok-om/ansok-om-bidrag/ansok-om-bidrag-for-enskild-vagar/
 
Det behövs inte vara särskilt kreativt, motorfordonstrafik är enkelt att förbjuda med den skylt. Finns inga tveksamheter där. Spelar ingen roll att det varit väg sedan urminnes tider, om tex den allmänna vägen går någon annan stans nu, så återgår den gamla vägmarken till ägaren och han kan göra vad som helst med den. Tex gräva av den, eller - som ganska ofta blir fallet på landet - göra om det till åker.

Kan man inte acceptera att motorfordonstrafik är otillåten kanske man skall köpa sig en egen väg?
 
  • Gilla
harry73 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.