55 517 läst · 249 svar
56k läst
249 svar
Allemansrätt eller vår rätt på vår tomt?
Hur ska man sätta åt dem om det finns en rätt som gör detta möjligt från början?kashieda skrev:
polisen gör inget åt sådant här.. det är för låga straff och bevisbördan är stor..
samt att allt hamnar på den som äger marken...
Du har rätt att (i liten skala, i princip ett tält) övernatta på annans mark, om du inte stör eller förstör.
Regeln finns redan, jag kan hålla med om att det behövs mer påtryckningar för att få efterlevnad. Straffa de som gör fel, inte de som sköter sig.
Regeln finns redan, jag kan hålla med om att det behövs mer påtryckningar för att få efterlevnad. Straffa de som gör fel, inte de som sköter sig.
Ja det borde finnas krav på att bärföretag var tvungen att redovisa vart de anställda bodde..kashieda skrev:
och under vilka former..
tältläger är inte bra eller seriöst för någon..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 881 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 881 inlägg
Om du vill avluta kontot så kan du maila till: support@byggahus.seLassee skrev:Admin! Hjälp! Stäng av mig.
Jag lyckas inte själv gå ur det här forumet. Men om jag säger nu då:
Jag tycker att Maskintok är en jävla idiot! Jag tror att Skoge är en av hans groupies.
Jag tror att @Maskintok kan vara är yngre än man tror, för hans åsikter är jävligt gamla, men ändå hävdar han att han har barn....löjligt!
Att det ens är möjligt att vara så inskränkt (förlåt Maskintok om det är ett för svårt ord) att man bara ser till sin egna lilla patetiska tillvaro...
Så snälla Admin, stryk mig, spärra mig, ta bort mig!
Maskintok är en idiot! En jubelidiot!! Behövs det mer för att slänga ut mig? Ok:
Maskintok är en fullständig jävla jubelidiot! Så, nu borde jag bli avstängd, eller hur?
Är jag avstängd snart...?
Jag har inte samma åsikter som Maskintok eller Skoge i alla frågor, i vissa frågor tycker vi lika eller ungefär lika, i andra väldigt olika. Det är något man får respektera och acceptera. Jag tycker båda dessa herrar bidrar med mycket till forumet (en del skit såklart, vilket även gäller mig, men mestadels vettiga saker). Behöver du hjälp med en motor av något slag någon gång så ska du se att Maskintok ställer upp och hjälper dig, oavsett om ni har olika åsikter i andra frågor. Man får skilja på sak och person, vilket jag tycker han och Skoge är bra på.
Dessutom ser jag sällan personangrepp från dessa herrar (kan inte påminna mig att jag gjort det någonsin, till skillnad från ditt inlägg.
Enklare är helt enkelt att välja att inte läsa vad de skriver isåfall, eller som sagt lämna forumet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 881 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 881 inlägg
Jag gillar allemansrätten, och ogillar folk som inte kan sköta sig vilket blir ett hot mot allemansrätten.
Om man skulle avskaffa allemansrätten, så att man inte får gå i andras skogar så kanske man även ska förbjuda folk att gå i områden som är samfälligheter. Där jag växte upp, fanns det gott om små områden med radhus och villor, där vägarna och gångvägarna tillhörde samfälligheten. Skulle jag hälsa på en kompis som bodde i ett annat område så tog man cykeln och cyklade igenom säg 2-3 områden på vägen: Det hade varit tråkigt om det hade förbjudits...
Om man skulle avskaffa allemansrätten, så att man inte får gå i andras skogar så kanske man även ska förbjuda folk att gå i områden som är samfälligheter. Där jag växte upp, fanns det gott om små områden med radhus och villor, där vägarna och gångvägarna tillhörde samfälligheten. Skulle jag hälsa på en kompis som bodde i ett annat område så tog man cykeln och cyklade igenom säg 2-3 områden på vägen: Det hade varit tråkigt om det hade förbjudits...
härliga ordFairlane skrev:Om du vill avluta kontot så kan du maila till: support@byggahus.se
Jag har inte samma åsikter som Maskintok eller Skoge i alla frågor, i vissa frågor tycker vi lika eller ungefär lika, i andra väldigt olika. Det är något man får respektera och acceptera. Jag tycker båda dessa herrar bidrar med mycket till forumet (en del skit såklart, vilket även gäller mig, men mestadels vettiga saker). Behöver du hjälp med en motor av något slag någon gång så ska du se att Maskintok ställer upp och hjälper dig, oavsett om ni har olika åsikter i andra frågor. Man får skilja på sak och person, vilket jag tycker han och Skoge är bra på.
Dessutom ser jag sällan personangrepp från dessa herrar (kan inte påminna mig att jag gjort det någonsin, till skillnad från ditt inlägg.
Enklare är helt enkelt att välja att inte läsa vad de skriver isåfall, eller som sagt lämna forumet.
Nä inga angrepp om inte man blivit klämd först... Det gör inte saken bättre i en debatt med påhopp..
Och jodå alla får hjälp.. Och jag ber om ursäkt för att vara lite sen ibland med den..
Men jag hjälper till så gott det går..
i debatt så är det inte personen jag ser utan orden... Så även om personen som vederbörande skriver en massa ord så tror jag inte sämre om denne för detta..
tvärtom.. denne person visar mänsklighet.. genom att tröttna.. Och vem vet.. denne kanske kommer tillbaka och sopar banan med mig i andra frågor (hoppas)
Eller behöver hjälp och får den..
välkommen oavsett..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 881 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 881 inlägg
Ska det gälla oavsett storlek på den privata marken?Jonatan79 skrev:
I det aktuella fallet så tolkar jag det som att TS satt grillen en bit från huset, och ett staket en mellan. Jag går själv gärna i skogen häromkring (inte privatägd) och ibland närmar man sig ett hus och viker då av, men jag går inte och letar ut var tomtpinnarna finns utan ser jag ett staket så gör jag antagandet att tomten slutar där.
I vår skog har kommunen skapat ett antal grillplatser som också underhålls, så det är långt ifrån givet att jag skulle tolka TS grill som något annat än en publik grill,
Finns olika lösningar på detta, alla kommunala platser måste märkas upp tex. Om det finns bostäder i närheten, vilket det oftast eller alltid gör då det gäller bryggor, grillplatser m.m borde det inte vara en Big deal, men vilka politiker "vågar" sätta spettet i detta?
Vad definierar du som ”privatbostäders mark”?Jonatan79 skrev:
Allemansrätten gäller redan idag inte på privatbostäders tomter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är delar av en fastighet (inringad med brun linje).
Huset som är inringad med gult är privatbostad, huset bredvid tillhör en annan fastighet (som också är privatbostad), den får köra över omkringliggande fastighetens mark.
Var går privatbostadens (gula huset) mark?
Var går privatbostadens (gula huset) tomt?
Var går privatbostadens (gula huset) hemfridszon?
Så varför ska den då gälla på jordbrukares eller skogsbrukares?Demmpa skrev:Vad definierar du som ”privatbostäders mark”?
Allemansrätten gäller redan idag inte på privatbostäders tomter.
[bild]
Här är delar av en fastighet (inringad med brun linje).
Huset som är inringad med gult är privatbostad, huset bredvid tillhör en annan fastighet (som också är privatbostad), den får köra över omkringliggande fastighetens mark.
Var går privatbostadens (gula huset) mark?
Var går privatbostadens (gula huset) tomt?
Var går privatbostadens (gula huset) hemfridszon?
För att klargöra missförstånd syftade jag inte på att använda straffrättslig åtgärd emot en grillande familj som av misstag använt TS grillplats.A ArneTW skrev:Ja du...
Jag får väl anta att du tillbringar en stor del av din fritid med att tala om för folk att de tränger sig in i din hemfridszon.
Att markägaren ensidigt kan bestämma sin hemfridszon är optimistiskt med den lagstiftning vi har i Sverige.
Du skulle ha bättre tur i det stora landet i väster, speciellt de sydvästra staterna.
För polisen lägger stora resurser på att jaga grllande familjer.
/ATW
Åtgärden jag tänkte mig var snarare riktad mot någon som, i demonstrativt syfte, använder TS grillplats för att "minsann visa att allemansrätten gäller där" (som vissa i tråden verkar antyda).
I ett sådant scenario vore polisen inte rätt verktyg, utan snarare en stämningsansökan med yrkande att domstolen förbjuder personen att nyttja grillplatsen förenat med vitesbelopp.
Det räcker för TS att ange att grillplatsen ligger i skogstomt 20m från huset och bevisbördan faller på dig (eller vem nu den allemansrättslige aktivist-grillaren må vara) att presentera bevis varför allemansrätten skulle tillåta dig att befinna dig på platsen vid äventyr att du annars förlorar tvistemålet och får betala rättegångskostnaderna.