Maskintok skrev:
en sak till..

Vart hamnar dessa bär?
Vissa här verkar tro att de blir sylt i Sverige..
glöm det, de skeppas iväg till Asien där de tillreds och sedan om vi har tur så hamnar de i finare sylt..annars får vi nöja oss med sämre kvalitets sylt gjord på utländska bär...

Och ju det finns fakta på det..
Man kan ju hoppas att bärföretagen betalar sin skatt så böndernas sina bidrag...

• Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
A
C Chocken skrev:
Man kan ju hoppas att bärföretagen betalar sin skatt så böndernas sina bidrag...
Det ska du inte vara säker på...
Den lokala uppköparen här i byn.. har sitt bolag registrerat i Polen.
Han bor i Thailand ca 8 månader om året..
Har inte sett att han har skattat en krona i Sverige... Eller jo för de bilar han äger..
som står här..
30 st VW folkabussar...

• Gilla
  • Arg
Donn och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det som är på privatmark låter jag vara.. på kommunens eller statens mark så använder jag vindskydden..
Hur vet du när du är på privat / kommunal / kyrkans / statlig mark?

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
A
Demmpa Demmpa skrev:
Hur vet du när du är på privat / kommunal / kyrkans / statlig mark?
sveaskog har märkt sin mark..
sällan man missar dess rågångar...

kyrkan likaså på många orter...
kommunen är det sämre med..
Här vet jag vart den är.. Då jag röjt de flesta av dennes skiften... samt på andra orter..

gäller att kolla fastighetskartor... ;)
samt att jag har sveaskogs fastighetskarta i gpsen... (y) där står fastighetsnummer..
Osv... ;)

• Gilla
Donn
  • Laddar…
M MoaLouise skrev:
Hej!
På vår tomt, drygt 2500kvm stor, har vi på baksidan dels inhägnad med staket "trädgårdstomt" med gräsmatta, buskar, blommor, barnens leksaker..Men även drygt hälften "skog". Skulle inte kalla den ren skog egentligen då vi klipper gräset där, har en förvaringsbod, kör igenom med bil och parkerar husvagn där. Men den består av mycket träd, tall och gran, och gränsar till "ren skog" och långt till nästa hus.

På denna del av tomten, i "skogsdelen", har vi byggt en grillplats. Med grillrör och bänkar mannen byggt. Vi tänker oss själva denna del som en del av vår trädgård, även om vi inte sköter den på samma sätt som vår innhägnade trädgård. Från staket till grillplats är det drygt 10 meter och till boningshus cirka 20-25 meter.

Nu till frågan: Får man enligt allemansrätten gå in i vår "skog" och använda vår grillplats? Tända eld i grillröret? Är det okej enligt allemansrätt att vistas där? Leka, klättra, ha picknick? Frågar då vi nu råkat ut för detta..Enligt oss är det inte okej, men har vi lagen på vår sida? Måste skogen vara inhägnad för att räknas som vår trädgård? Är det annars bara en del av vår tomt, som man får ha tillgång till just enligt allemansrätt?
Hej
Extra knepigt om den lilla skogsmarken också ligger inom strandskyddsområde och om marken tomten avstykad som som tomtmark efter strandskyddalagen eftersom huvudregeln är att nya tomter inte får inkräkta på strandskyddszonen. En ide kan vara att kolla med kommunens byggnadskontor. Annars är det väl inte så dumt att plantera någon form av buskar som markering lite glest längs gränsen, Möjligen med blommor eller taggar. Finns flera att välja på. Eller att hänga upp en gunga mellan några träd. Ett par äppelträd är också ennmarkering. Att göra om allt till gräsmatta eller äng kan också vara knepigt eftersom man inte utan vidare får fälla sina trad om de står i ett strandskyddsområde. Strandskydd är ett väldigt starkt skydd och jagharhört att man beroende på omständigheterna inte får inte göra något som kan påverka att sådan allmänhet som inte vill störa kan känna obehag och känna sig förhindrade av hänsyn när det gäller att vistas på den aktuella marken men mycket beror på omständigheterna. Kolla läget med kommunen. Synsättet i kommunerna kn nog variera. Är området tätbebyggt glesbebyggt planerat oplanerat. Allemansrätten ger inte tillträde till tomt och inte heller till en rimlig hemfridszon, men kolla med kommunen vad som i Ert fall anses vara är tomt (och som kan vara markerad på tomtkarta) icke att förväxla med fastighetsgräns och vad som just på den platsen kan anses vara hemfridszon.
Björn Dahlroth

M MoaLouise skrev:
Hej!
På vår tomt, drygt 2500kvm stor, har vi på baksidan dels inhägnad med staket "trädgårdstomt" med gräsmatta, buskar, blommor, barnens leksaker..Men även drygt hälften "skog". Skulle inte kalla den ren skog egentligen då vi klipper gräset där, har en förvaringsbod, kör igenom med bil och parkerar husvagn där. Men den består av mycket träd, tall och gran, och gränsar till "ren skog" och långt till nästa hus.

På denna del av tomten, i "skogsdelen", har vi byggt en grillplats. Med grillrör och bänkar mannen byggt. Vi tänker oss själva denna del som en del av vår trädgård, även om vi inte sköter den på samma sätt som vår innhägnade trädgård. Från staket till grillplats är det drygt 10 meter och till boningshus cirka 20-25 meter.

Nu till frågan: Får man enligt allemansrätten gå in i vår "skog" och använda vår grillplats? Tända eld i grillröret? Är det okej enligt allemansrätt att vistas där? Leka, klättra, ha picknick? Frågar då vi nu råkat ut för detta..Enligt oss är det inte okej, men har vi lagen på vår sida? Måste skogen vara inhägnad för att räknas som vår trädgård? Är det annars bara en del av vår tomt, som man får ha tillgång till just enligt allemansrätt?
Har du tillstånd att bygga din grillplats där, så markera att det är eran och inte en offentlig grillplats. Om inte vederbörande accepterar detta så tag hjälp av polis, då om du har tur så utreds saken. Laglig rätt, rätten på din sida! Snack om strandskydd! (Vilket enligt din text knappast är relevant)! Allemansrätten! Ta bort den?
Att slänga burkar så att böndernas djur ska skära upp både magar och tarmar torde inte ha med allemansrätten att göra! Det handlar om att folk i allmänhet inte begriper bättre! Dock ska nog nämnas att de flesta som vistas i våra marker sköter sig exemplariskt, men dom ser vi inga spår av... allemansrätten är I grunden en rättighet att vistas i våra skogar och fjäll, uppleva naturen och samla kraft! (och varför inte lite lingon till morgongröten). Att färdas till fot, cykel eller skidor över annans mark utan att riskera att skjutas! Tyvärr missbrukas denna ofta av folk som inte förstår bättre! Ha större fokus på vad rätten innebär inom skolan och ute i verkligheten upplys dina "inkräktare" istället för att gorma och skrika, vi kommer alltid att stöta på de som ej bryr sig! De får vi inte bukt med oavsett om vi slopar rättigheterna eller ej de kommer ändå aldrig att se/förstå de skyldigheter som följer allemansrätten! Upplys är kärnfrågan. Pratade med några ungdomar från jordbruksbyggderna häromåret, som roade sig på snöskoter på en av mina skogsplanteringar. -De hade ingen koll på att plantorna kunde ta skada... Efter ett snack bad de om ursäkt och lovade att sprida information! Har inte fått påhälsning på den planteringen efter det! Samma gäller ju åkermark, men kunskapen är för låg! Stor del av vår befolkning har inte ens vuxit upp medvetna om vad allemansrätten i stort innebär! -Bevara vår allemansrätt den är en stor del av vårat arv från tidigare generationer, men vi har alla ett ansvar att utbilda vår nästa!

• Gilla
Svartkatta
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Jag uppfattade det som en självklarhet att TS genom sitt inledande inlägg ansåg platsen (som ligger 20m från huset med iordningställd grillplats) tillhöra sin egen hemfridszon och därför nämnde jag inget om detta i inlägget du citerar.

Din uppfattning om hur andra människor bör tänka angående sin hemfridszon är irrelevant, eftersom hemfridszonen först och främst utgår ifrån den som bor på platsen.

Att sedan komma med vilseledande uttalande om vad som är lagligt eller inte gällande skogstomt kanske fungerar som kvällsnöje på ett gratisforum i anonym skepnad, men i verkliga livet har du bevisbörda för ditt påstående, så om jag vore du kanske jag inte hade försatt mig i tvist med dina felaktiga gissningar om rättsläget som grund.

Din bevisbörda angående vilka rättigheter som inryms enligt allemansrätten hittar du i Högsta Domstolens dom, målnummer T4028-07
Ja du...

Jag får väl anta att du tillbringar en stor del av din fritid med att tala om för folk att de tränger sig in i din hemfridszon.

Att markägaren ensidigt kan bestämma sin hemfridszon är optimistiskt med den lagstiftning vi har i Sverige.

Du skulle ha bättre tur i det stora landet i väster, speciellt de sydvästra staterna.

För polisen lägger stora resurser på att jaga grllande familjer.

/ATW

S sunray1 skrev:
Du glömde feta det här tror jag " om gärningsmannen genom inbrott tränger in i en annans bostadslägenhet"
Inbilla inte folk här att du kan göra envarsgripande om en familj sitter och grillar i din skog/tomt som det var tal om här.
Då lär du åka dit för misshandel och egenmäktigt förfarande.
Jag må ha glidit något "of topic" - ber om ursäkt för det - men:
Jag försöker inte inbilla någon någonting.
Tvärtom. Jag markerade att brottet måste vara ett på vilket fängelse kan följa.
Och då måste hemfridsbrottet vara grovt. (Eller om grillningen sker när det råder eldningsförbud. Vilket KAN leda till sex månaders fängelse)

Redigerat:
C Chocken skrev:
Ja, annars får ni betala vad maten verkligen kostar

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Ja, annars får ni betala vad maten verkligen kostar
Eller så får de ingen inhemsk matproduktion alls...

• Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Att avskaffa allemansrätten för att vissa inte sköter sig är på ungefär samma tankemässiga nivå som att förbjuda all motortrafik eftersom vissa, privat- som yrkesförare, bryter mot hastighetsbegränsningar.

• Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
A
kashieda kashieda skrev:
Att avskaffa allemansrätten för att vissa inte sköter sig är på ungefär samma tankemässiga nivå som att förbjuda all motortrafik eftersom vissa, privat- som yrkesförare, bryter mot hastighetsbegränsningar.
säger miljömänniskan och biter i en morot..

• Gilla
  • Älska
Donn och 2 till
  • Laddar…
Mmmm, morot. Bra föda för maten ;)

Såklart ska vi arbeta för att alla ska sköta sig, men det är ju korkat att förbjuda något som de flesta faktiskt sköter ganska bra för att vissa inte tar hänsyn.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
A
kashieda kashieda skrev:
visst kan man hävda detta.

Men man får inte glömma bort alla de människor som faktiskt får eller fått problem när företag utnyttjat allemansrätten till att slå upp tältläger eller kört sönder skogsbilsvägar för flera hundra tusentals kronor i åtgärder..

Så fram tills dess att någonting skett som stoppar såna här möjligheter så anser jag att rätten ska bort..

Det minsta man kan göra är att begränsa vissa saker och underlätta för markägare att få väck dessa läger mm

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Maskintok skrev:
visst kan man hävda detta.

Men man får inte glömma bort alla de människor som faktiskt får eller fått problem när företag utnyttjat allemansrätten till att slå upp tältläger eller kört sönder skogsbilsvägar för flera hundra tusentals kronor i åtgärder..

Så fram tills dess att någonting skett som stoppar såna här möjligheter så anser jag att rätten ska bort..

Det minsta man kan göra är att begränsa vissa saker och underlätta för markägare att få väck dessa läger mm
Som sagt, att gå på olagliga läger och oseriösa företagare har jag inget emot. Det ska gärna göra ont att göra fel - men för de som gör fel och inte för alla andra.

Om vi förbjuder allt skogsbruk för att en del avverkar skyddsvärd skog..?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.