56 306 läst · 249 svar
56k läst
249 svar
Allemansrätt eller vår rätt på vår tomt?
Nä det är det inte.skoge skrev:
Förstår inte riktigt varför folk får för sig saker om detta..
sen sitter det andra och påstår att det sällan är problem och att folk kan reglerna över denna rätt... När det är precis tvärtom...
Har inte läst alla inlägg.
Men om ni inte vill dela med er av er byggda grill så finns ju 2 alternativ.
1. Ta bort den.
2. Lås den.
Gissar på att ni har ett betongrör som grill och då kan man ju göra så att man gör ett lock som går att låsa.
Eller så markerar ni lite snyggt att det är privat tomt.
Men om ni inte vill dela med er av er byggda grill så finns ju 2 alternativ.
1. Ta bort den.
2. Lås den.
Gissar på att ni har ett betongrör som grill och då kan man ju göra så att man gör ett lock som går att låsa.
Eller så markerar ni lite snyggt att det är privat tomt.
Admin! Hjälp! Stäng av mig.
Jag lyckas inte själv gå ur det här forumet. Men om jag säger nu då:
Jag tycker att Maskintok är en jävla idiot! Jag tror att Skoge är en av hans groupies.
Jag tror att @Maskintok kan vara är yngre än man tror, för hans åsikter är jävligt gamla, men ändå hävdar han att han har barn....löjligt!
Att det ens är möjligt att vara så inskränkt (förlåt Maskintok om det är ett för svårt ord) att man bara ser till sin egna lilla patetiska tillvaro...
Så snälla Admin, stryk mig, spärra mig, ta bort mig!
Maskintok är en idiot! En jubelidiot!! Behövs det mer för att slänga ut mig? Ok:
Maskintok är en fullständig jävla jubelidiot! Så, nu borde jag bli avstängd, eller hur?
Är jag avstängd snart...?
Jag tycker att Maskintok är en jävla idiot! Jag tror att Skoge är en av hans groupies.
Jag tror att @Maskintok kan vara är yngre än man tror, för hans åsikter är jävligt gamla, men ändå hävdar han att han har barn....löjligt!
Att det ens är möjligt att vara så inskränkt (förlåt Maskintok om det är ett för svårt ord) att man bara ser till sin egna lilla patetiska tillvaro...
Maskintok är en idiot! En jubelidiot!! Behövs det mer för att slänga ut mig? Ok:
Maskintok är en fullständig jävla jubelidiot! Så, nu borde jag bli avstängd, eller hur?
Nej, allemansrätten fungerar inte | Skogen
https://www.skogen.se/nyheter/nej-allemansratten-fungerar-inte
https://www.skogen.se/nyheter/nej-allemansratten-fungerar-inte
![Cirkeldiagram som visar 78% röstat Nej och 22% Ja på frågan "Fungerar allemansrätten?" med tillhörande text.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/557/557909-f6aaef69438484555e01504c69c7bc9a.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lassee skrev:Admin! Hjälp! Stäng av mig.
Tycker du kan stanna och fortsätta...Lassee skrev:Admin! Hjälp! Stäng av mig.
Du verkar ju klara detta med bravur..
Jag uppfattade det som en självklarhet att TS genom sitt inledande inlägg ansåg platsen (som ligger 20m från huset med iordningställd grillplats) tillhöra sin egen hemfridszon och därför nämnde jag inget om detta i inlägget du citerar.A ArneTW skrev:Det här låter som skitsnack...
Avgörande är om grillplatsen kan anses ligga i hemfridszonen eller inte.
Din hemfridszon blir inte större bara för att du talar om för folk att det är du äger marken utanför hemfridszonen.
Och ni som jagar bort folk från era skogstomter har inte lagen på er sida...
Enda anledningen det funkar är att folk inte ids bråka med galningar...
/ATW
Din uppfattning om hur andra människor bör tänka angående sin hemfridszon är irrelevant, eftersom hemfridszonen först och främst utgår ifrån den som bor på platsen.
Att sedan komma med vilseledande uttalande om vad som är lagligt eller inte gällande skogstomt kanske fungerar som kvällsnöje på ett gratisforum i anonym skepnad, men i verkliga livet har du bevisbörda för ditt påstående, så om jag vore du kanske jag inte hade försatt mig i tvist med dina felaktiga gissningar om rättsläget som grund.
Din bevisbörda angående vilka rättigheter som inryms enligt allemansrätten hittar du i Högsta Domstolens dom, målnummer T4028-07
Nej, hemfridszonen definierad inte godtyckligt av markägaren.
Jag får en känsla av att du:D Daniel 109 skrev:
1. Inte läst de rättskällor jag refererat till i tråden?
eller
2. Inte förstått innebörden av dessa?
Då hjälper det ju tyvärr inte att jag upprepar mig och jag får helt enkelt önska dig lycka till när du trampar in på "fel" persons hemfridszon och vidhåller din uppfattning.
Eller också håller jag inte med om din tolkning.
T4028-07 är inte det den prejudicerande "Nordmaling domen"?M Maijckel skrev:Jag uppfattade det som en självklarhet att TS genom sitt inledande inlägg ansåg platsen (som ligger 20m från huset med iordningställd grillplats) tillhöra sin egen hemfridszon och därför nämnde jag inget om detta i inlägget du citerar.
Din uppfattning om hur andra människor bör tänka angående sin hemfridszon är irrelevant, eftersom hemfridszonen först och främst utgår ifrån den som bor på platsen.
Att sedan komma med vilseledande uttalande om vad som är lagligt eller inte gällande skogstomt kanske fungerar som kvällsnöje på ett gratisforum i anonym skepnad, men i verkliga livet har du bevisbörda för ditt påstående, så om jag vore du kanske jag inte hade försatt mig i tvist med dina felaktiga gissningar om rättsläget som grund.
Din bevisbörda angående vilka rättigheter som inryms enligt allemansrätten hittar du i Högsta Domstolens dom, målnummer T4028-07
Det stämmer. Mer uttryckligt än så har HD mig veterligen inte behandlat frågan om sedvanerätt (och därmed allemansrätt).Maskintok skrev:
Vill man veta hur domstolarna tolkar allemansrätten är denna dom tillsammans med NJA 1996 s. 495 bra att känna till.
Jo visst är det så.FreQa skrev:
Men ändå så ger det en mer förståelse för de som blir eller blivit utsatta för överträdelser..
Och att allt inte är rosenrött inom allemansrätten...