Ja, jag och många med mig har tolkat det så.

• Gilla
VidarH och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
D Daniel 109 skrev:
Ja, jag och många med mig har tolkat det så.
Jag läste TS igen och du har sannolikt rätt vad gäller staketet. Då håller jag med dig om att det inte går att säga varken bu eller bä givet övrig information (eller brist på densamma).

• Gilla
VidarH och 3 till
  • Laddar…
M Maijckel skrev:
Det är därför det vore kul om du vill ta dig rollen som grill-aktivist (i allemansrättens tjänst) så tar jag på mig att driva ärendet gratis åt TS ;)
OK.

Jag utnyttjade tidigare idag en grillplats som låg i en liten skogsdunge strax bakom några villaträdgårdar.

Jag såg inte till någon av de som bodde i närheten och städade efter mig och sedan åkte vi hem efter vår utflykt.

Jag ser fram emot ditt första steg i ärendedrivningen från TS sida.

/ATW

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Du har helt fel. Det är tvärtom solklart att inte ens vistelse omfattas av allemansrätten, än mindre eldning.
Läs hela mitt inlägg och reglerna så ser du att det jag skrev är korrekt.

edit, såg att du ändrat dig (y)

A ArneTW skrev:
OK.

Jag utnyttjade tidigare idag en grillplats som låg i en liten skogsdunge strax bakom några villaträdgårdar.

Jag såg inte till någon av de som bodde i närheten och städade efter mig och sedan åkte vi hem efter vår utflykt.

Jag ser fram emot ditt första steg i ärendedrivningen från TS sida.

/ATW
Nu missförstod du mig (igen)

Bifogar citatet från mitt inlägg 202

"Slutligen skall nämnas ett par möjligheter till för markägaren. Han kan få en domstol att vid vite förbjuda en viss person att utnyttja marken på ett störande sätt"

Det är alltså TS grillplats du måste besöka för att detta ska funka.

M Maijckel skrev:
Nu missförstod du mig (igen)

Bifogar citatet från mitt inlägg 202

"Slutligen skall nämnas ett par möjligheter till för markägaren. Han kan få en domstol att vid vite förbjuda en viss person att utnyttja marken på ett störande sätt"

Det är alltså TS grillplats du måste besöka för att detta ska funka.
Japp. Det var exakt den jag använde.

/ATW

• Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Japp. Det var exakt den jag använde.

/ATW
Då får du helt enkelt fortsätta använda den tills TS återkommer i tråden eller på annat vis antager mitt erbjudande.

M Maijckel skrev:
Då får du helt enkelt fortsätta använda den tills TS återkommer i tråden eller på annat vis antager mitt erbjudande.
Så ditt erbjudande var begränsat till att gälla en känd återkommande grillare som uppmanats att hålla sig borta?

Men att det är fritt fram för skötsamma allemansrättsgrillare som inte stör?

Hur planerar du att hålla de skötsamma borta? Grannsamverkan? Securitas?

/ATW

• Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
M Micke B2 skrev:
Larv. Er tomt är er. Allemansrätten gäller inte där. Typ aldrig. Frågan är mer om utomstående vet var er gräns går. Har ni inte dragit en gränsdragning så har ni problem. Stolpar med färg runt er tomt med 10-15m distans till varandra kan vara en 'signal' till utomstående. Plastband emellan om det inte går fram. Sen är resten ett polisärende. Enkelt. Det som är utanför är inte ert.
du blandar ihop tomt med hemfridzon.

inom hemfridzon har du rätt att vara själv men någon möjlighet att jaga bort någon från ”tomt” som inte är hemfridzon finns inte.

Jag tror även att en viktig del för att kunna vinna någon strid mot någon i denna typ av fråga är uppsåt. Ser det inte troligt att man skulle kunna vinna om man anmäler någon för hemfridsbrott om de av misstag kommer innanför något som även i rätten klassas som hemfridzon. Om folk går fram till din dörr för att de vill knacka på och fråga något eller leverera bud är det ju inte brått. Samma gäller nog även religiösa grupper som vill sprida sitt budskap hur mycket man än stör sig på detta, så länge de går när man ber dem och att de inte uppehåller sig efter tillsägelse lär det inte anses som hemfridsbrott att beträda hemfridzonen.

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
D daniel1973 skrev:
du blandar ihop tomt med hemfridzon.

inom hemfridzon har du rätt att vara själv men någon möjlighet att jaga bort någon från ”tomt” som inte är hemfridzon finns inte.
Du blandar ihop tomt med fastighet. Tomten till en bostad är hemfridszonen.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Enklare är helt enkelt att välja att inte läsa vad de skriver isåfall, eller som sagt lämna forumet.
Den här tråden handlar om hur man bör göra för att förhindra att främmande människor vistas på en tomt och använder tomtägarens grillplats. Frågan var om allemansrätten gör det tillåtet att vistas där och använda grillplatsen.

Tråden handlar inte om allemansrätten i allmänhet och speciellt inte om allemansrättens vara eller icke vara. (Ja, nu handlar förvisso tråden också om det eftersom den har kapats). Allemansrätten finns och den måste många fastighetsägare förhålla sig. Att förklara att allemansrätten borde avskaffas och att kommersiella bärplockare ställer till med problem är inte till hjälp för frågeställaren.

Det vore förnämligt om alla som plötsligt får lust att säga sin allmänna mening om något som har perifer anknytning till ämnet för en forumtråd skapar en ny tråd för den åsikten och en eventuell följande diskussion om den.

Hänsyn till andra är inte något som man kan lämna kvar utanför datorn, utan behövs även i cyberrymden.

Redigerat:
P
M Maijckel skrev:
Det är därför det vore kul om du vill ta dig rollen som grill-aktivist (i allemansrättens tjänst) så tar jag på mig att driva ärendet gratis åt TS ;)
Jag håller med om att det sannolikaste är att en grillaktivist skulle förbjudas av en domstol att använda TSs grill efter en stämning, men jag tror knappast att TS har lust att stämma alla som använder grillen för att de inte förstår att den inte är offentlig.

En pragmatiskt lösning vore alltså att sätta upp anordningar som tydligt visar att grillplatsen ligger på mark i nära anslutning till ett bostadshus. Tydligast är att inhägna platsen och ansluta inhägnaden till den inhägnad som redan finns i trädgårdsdelen av tomten. Lite mindre tydligt, men kanske fungerande, är att att ta bort den del av staketet, som nu inhägnar trädgårdsdelen av tomten, som vetter mot grillplatsen. Eftersom TS m. fam. klipper gräset ändå fram till och runt grillplatsen (och har en bod och en husvagn parkerad i samma område av tomten) så bör man få ett starkare intryck av att grillplatsområdet hänger ihop med trädgårdsdelen av tomten om man gör så.

• Gilla
Maijckel och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du blandar ihop tomt med fastighet. Tomten till en bostad är hemfridszonen.
nej, så är det inte.

hemfridzonen kan vara mindre än din tomt.
En tomt kan göras rejält stor men det är bara området närmast bostaden som blir hemfridzon.

en tomt är ju bara en iordninggjord del av fastigheten.

Du dfår inte göra tomt av mer än din hemfridszon.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.