1 061 720 läst · 12 812 svar
1062k läst
12,8k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Det kan nog tyvärr ta flera år innan symptomen märks.K Kakelugnen566 skrev:
Har hört (också genom internetsurf) att om man ger sina katter
blötfoder blandat med vatten så får de i sig tillräckligt med vätska
för att slippa njurproblem.
Sagt och gjort, min Gustav får drygt 1 dl torrfoder per dag
plus en tredjedels påse blötfoder 2 - 3 gånger per dag med
MINST 0,5 dl vatten iblandat varje gång.
Ändå ser jag att han dricker vatten också, vilket jag såklart är glad för.
Hans ålder är okänd enligt veterinär, dock var han minst 8 år
då jag adopterade honom för sådär 3-4 år sedan.
Så hittills verkar det funka med vätskemängden.
(Better safe than sorry...)😇
Gör likadant torrfoder 1gång och blötmat med vatten 1gång och de dricker väldigt bra däremellan oxå. Om de är mer hungriga iom att jag iprincip är vaken 24/7 när de kommer in vid 04 så får de lite torris. Har ju haft min älskade lilla kämpe som fick först urinsten av värsta sorten och två år senare cancer i urinblåsan men han kämpade på glatt 1 18 år ♥️D dicliff skrev:Det kan nog tyvärr ta flera år innan symptomen märks.
Har hört (också genom internetsurf) att om man ger sina katter
blötfoder blandat med vatten så får de i sig tillräckligt med vätska
för att slippa njurproblem.
Sagt och gjort, min Gustav får drygt 1 dl torrfoder per dag
plus en tredjedels påse blötfoder 2 - 3 gånger per dag med
MINST 0,5 dl vatten iblandat varje gång.
Ändå ser jag att han dricker vatten också, vilket jag såklart är glad för.
Hans ålder är okänd enligt veterinär, dock var han minst 8 år
då jag adopterade honom för sådär 3-4 år sedan.
Så hittills verkar det funka med vätskemängden.
(Better safe than sorry...)😇
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Med tanke på hur tydligt det märks på dem när de får det då de blir så obekväma i sig själva, något en katt annars aldrig är, så kan jag med största säkerhet säga att jag vet 😀. Men å andra sidan vad vet man till 100% om vi ska ägna oss åt filosofi 😉Alfredo skrev:
Ja jag är absolut ingen veterinär men kan man inte tänka sig att lite mask eller mask under en kort tid inte märks, men när det börjar bli mycket mask eller mask under lång tid märks det?4774 skrev:
Hemsk d-a mening men ni fattar...
Möjligvis lite mask de första dagarna innan det märks kan jag gå med på, men inte jämt. Vänd på frågan; Varför skulle en katt konstant ha mask? Och då dessutom inte dö av det?Alfredo skrev:
I maskfrågan kan jag tala om att Nisse är som en klocka i frågan.. vi brukar skriva upp på asken när vi gett honom avmaskningsmedel.. men eg behövs det inte.. för några veckor innan det är dags.. börjar det märkas på honom.. och när vi kommit till det datumet då det är dags (om man ska följa det där 4 ggr om året..) så ser man maskarna redan..
Så eg bör han väl få det några veckor innan.. dvs närmare 5 ggr om året...
Hur det märks? beteendet ändras.. först lite subtilt.. blir lite trött (om han nu kan vara nån mer sömntuta..) lite hm "mammigare".. sen börjar han vilja ha mer mat.. hela tiden... det mesta går ner med en slurp.. (torrt som blött).. efter nån vecka magrar han av lite.. om vi inte ger honom extra mat..
Sen när han fått avmaskningsmedel.. så blir han trött och hängig (!) nån dag.. och skitsur.. för att vi kladdat i pälsen på honom.. men förlåter oss ganska fort om han får mat!
Tydligt tecken (masken) på att han jagar duktigt på gården iaf.. (sen tycker både han o matte att maskarna är ju lite jobbiga/läskiga)
Så eg bör han väl få det några veckor innan.. dvs närmare 5 ggr om året...
Hur det märks? beteendet ändras.. först lite subtilt.. blir lite trött (om han nu kan vara nån mer sömntuta..) lite hm "mammigare".. sen börjar han vilja ha mer mat.. hela tiden... det mesta går ner med en slurp.. (torrt som blött).. efter nån vecka magrar han av lite.. om vi inte ger honom extra mat..
Sen när han fått avmaskningsmedel.. så blir han trött och hängig (!) nån dag.. och skitsur.. för att vi kladdat i pälsen på honom.. men förlåter oss ganska fort om han får mat!
Tydligt tecken (masken) på att han jagar duktigt på gården iaf.. (sen tycker både han o matte att maskarna är ju lite jobbiga/läskiga)