K Kakelugnen566 skrev:
Ok, men han mår bra
Det kan nog tyvärr ta flera år innan symptomen märks.

Har hört (också genom internetsurf) att om man ger sina katter
blötfoder blandat med vatten så får de i sig tillräckligt med vätska
för att slippa njurproblem.

Sagt och gjort, min Gustav får drygt 1 dl torrfoder per dag
plus en tredjedels påse blötfoder 2 - 3 gånger per dag med
MINST 0,5 dl vatten iblandat varje gång.

Ändå ser jag att han dricker vatten också, vilket jag såklart är glad för.
Hans ålder är okänd enligt veterinär, dock var han minst 8 år
då jag adopterade honom för sådär 3-4 år sedan.

Så hittills verkar det funka med vätskemängden.
(Better safe than sorry...)😇

• Gilla
4774
  • Laddar…
4774
D dicliff skrev:
Det kan nog tyvärr ta flera år innan symptomen märks.

Har hört (också genom internetsurf) att om man ger sina katter
blötfoder blandat med vatten så får de i sig tillräckligt med vätska
för att slippa njurproblem.

Sagt och gjort, min Gustav får drygt 1 dl torrfoder per dag
plus en tredjedels påse blötfoder 2 - 3 gånger per dag med
MINST 0,5 dl vatten iblandat varje gång.

Ändå ser jag att han dricker vatten också, vilket jag såklart är glad för.
Hans ålder är okänd enligt veterinär, dock var han minst 8 år
då jag adopterade honom för sådär 3-4 år sedan.

Så hittills verkar det funka med vätskemängden.
(Better safe than sorry...)😇
Gör likadant torrfoder 1gång och blötmat med vatten 1gång och de dricker väldigt bra däremellan oxå. Om de är mer hungriga iom att jag iprincip är vaken 24/7 när de kommer in vid 04 så får de lite torris. Har ju haft min älskade lilla kämpe som fick först urinsten av värsta sorten och två år senare cancer i urinblåsan men han kämpade på glatt 1 18 år ♥️

• Älska
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
4774
Text om bandmask hos katt, beskriver smittvägar, symptom och behandling. Nära symptomfri infektion men möjligt att identifiera genom avföringsprov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Text om spolmask hos katter, inklusive typer som Toxocara cati, smittvägar och symptom som dålig tillväxt och päls.
Skapa konto
Så att de skulle ha mask jämt förstår jag inte. Märker det väldigt tydligt när de har fått det och ser även vilken sorts mask. Får en tablett och sedan är maskarna döda 😺

Redigerat:
  • Gilla
SusoDus och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Märker det väldigt tydligt när de har fått det
Men vet du att de är maskfria om du inget märker?

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Men vet du att de är maskfria om du inget märker?
Med tanke på hur tydligt det märks på dem när de får det då de blir så obekväma i sig själva, något en katt annars aldrig är, så kan jag med största säkerhet säga att jag vet 😀. Men å andra sidan vad vet man till 100% om vi ska ägna oss åt filosofi 😉

4774 4774 skrev:
Med tanke på hur tydligt det märks på dem när de får det då de blir så obekväma i sig själva,
Ja jag är absolut ingen veterinär men kan man inte tänka sig att lite mask eller mask under en kort tid inte märks, men när det börjar bli mycket mask eller mask under lång tid märks det?

Hemsk d-a mening men ni fattar...

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
4774
Alfredo Alfredo skrev:
Ja jag är absolut ingen veterinär men kan man inte tänka sig att lite mask eller mask under en kort tid inte märks, men när det börjar bli mycket mask eller mask under lång tid märks det?

Hemsk d-a mening men ni fattar...
Möjligvis lite mask de första dagarna innan det märks kan jag gå med på, men inte jämt. Vänd på frågan; Varför skulle en katt konstant ha mask? Och då dessutom inte dö av det?

• Gilla
dibb
  • Laddar…
4774
Bästa spaningsplatsen Svartvit katt sitter på en stubbe och spanar över en lantlig väg och åker.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Cruzze och 6 till
  • Laddar…
4774
Bästa solplatsen Katt sitter på utemöbel i flätad rotting, omgiven av höstlöv i soligt väder.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Lill72 och 6 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Varför skulle en katt konstant ha mask?
Det har jag aldrig ens antytt.

4774 4774 skrev:
Och då dessutom inte dö av det?
Varför skulle den dö av det? Det finns väl massvis av "åkommor" som inte dödliga?

Om man vill kontrollera huruvida ett djur har mask eller inte, finns provtagningskit att köpa. Träckprovet skickas sedan på analys enligt medföljande instruktioner.

• Gilla
4774
  • Laddar…
En storögd katt med tungan ute ser rolig ut. Text ovan jämför kattens evolutionära ursprung med dess nuvarande tillstånd.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Lill72 och 7 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
[bild]

[länk]
Jag hittade avmaskningsmedel (på apoteket) som man droppar
i pälsen såsom man gör med fästingmedel.

Detta efter att Gustav spottat och spytt ner närmaste omgivningen
efter tablettadministration via munnen.
Tycks funka väldigt bra.

• Gilla
4774
  • Laddar…
I maskfrågan kan jag tala om att Nisse är som en klocka i frågan.. vi brukar skriva upp på asken när vi gett honom avmaskningsmedel.. men eg behövs det inte.. för några veckor innan det är dags.. börjar det märkas på honom.. och när vi kommit till det datumet då det är dags (om man ska följa det där 4 ggr om året..) så ser man maskarna redan..

Så eg bör han väl få det några veckor innan.. dvs närmare 5 ggr om året...

Hur det märks? beteendet ändras.. först lite subtilt.. blir lite trött (om han nu kan vara nån mer sömntuta..) lite hm "mammigare".. sen börjar han vilja ha mer mat.. hela tiden... det mesta går ner med en slurp.. (torrt som blött).. efter nån vecka magrar han av lite.. om vi inte ger honom extra mat..

Sen när han fått avmaskningsmedel.. så blir han trött och hängig (!) nån dag.. och skitsur.. för att vi kladdat i pälsen på honom.. men förlåter oss ganska fort om han får mat!

Tydligt tecken (masken) på att han jagar duktigt på gården iaf.. (sen tycker både han o matte att maskarna är ju lite jobbiga/läskiga)

• Gilla
  • Älska
SusoDus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.