4774
N Niq skrev:
Jag vet att det finns omkring oss här fast jag inte sett någon. Har sett spår och pälstussar och även ögon uppe i träd på natten. Några här i byn fick bilder på sin viltkamera när en lo fångar ett rådjur. Det var bara ett par skutt och sedan var det färdigt.

I en by en bit bort har dom problem med en lo som tar katter. Så dom är inte alltid så roliga att ha i närheten.
Har de prövat att stödfodra lon? De tar väl det de lätast kan ta, minimal ansträngning mest i magen typ. Så får hon mat ännu lättare så väljer hon nog den framför katterna.
 
F Fjonken skrev:
Jävlar i helvete va fin hon är :) Jag har en helvit odd eye kille på 10år samt att min andra kille Kenta som tyvärr gick bort i maj pga hcm.. så Fru Johansson är min tredje nakenfis :)
4774 4774 skrev:
Gud nu dödar du mig med sötchock 💕😍
Tackar, tackar.

Mycket fina katter du har med och då vet du att det inte är mindre skötsel än pälskatter.
En helvit hade varit en dröm för min del 🥰
Eller faktiskt bara en nakenfis till hade räckt, men tyvärr tycker Athena bättre om små hundar än andra katter.
På min bild med jultröjan ser man hur mycket "vinterpäls" hon får på svansen.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
The Dankster The Dankster skrev:
Tackar, tackar.

Mycket fina katter du har med och då vet du att det inte är mindre skötsel än pälskatter.
En helvit hade varit en dröm för min del 🥰
Eller faktiskt bara en nakenfis till hade räckt, men tyvärr tycker Athena bättre om små hundar än andra katter.
På min bild med jultröjan ser man hur mycket "vinterpäls" hon får på svansen.
Det ända skötsel jag gör med katterna är klorna och öronen. Resten sköter dom själva så bra :)
Tord den helvita älskar att sola, hur mkt vi än försöker hålla han borta så lyckas han ändå, och bränner sig. Min Kenta va gumminaken, va som att känna på glas medans Tord är lite som en persika och fru Johansson har små tofsar på öronen likt en lokatt samt lite tofsig svans :)
När vi bor större så ska jag skaffa mig en till nakenfisar tillsammans med en whippet. Får se hur den konstellationen blir 😂
 
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Har de prövat att stödfodra lon? De tar väl det de lätast kan ta, minimal ansträngning mest i magen typ. Så får hon mat ännu lättare så väljer hon nog den framför katterna.
Jag vet inte alls vad dom gjort annat än att hålla katterna inne på nätterna. Men det påstås vara ett otypiskt beteende av en lo.
 
4774
The Dankster The Dankster skrev:
Tackar, tackar.

Mycket fina katter du har med och då vet du att det inte är mindre skötsel än pälskatter.
En helvit hade varit en dröm för min del 🥰
Eller faktiskt bara en nakenfis till hade räckt, men tyvärr tycker Athena bättre om små hundar än andra katter.
På min bild med jultröjan ser man hur mycket "vinterpäls" hon får på svansen.
Pelle får vi lämna till veterinären 2ggr år ,då han avskyr pälsvård i någon form , så rakar de av honom pälsen. Fia däremot älskar att bli borstad.

Visste inte att det fanns vita. Trodde alla var hudfärgade eller vad färgen heter.

Självklart föredrar hon hundar 🙀. De bossar hon med lätthet över 😄
 
  • Gilla
The Dankster
  • Laddar…
4774
N Niq skrev:
Jag vet inte alls vad dom gjort annat än att hålla katterna inne på nätterna. Men det påstås vara ett otypiskt beteende av en lo.
Ja det måste bero på usel tillgång på annan föda
 
4774 4774 skrev:
Ja det måste bero på usel tillgång på annan föda
Jag gissar snarare på att det är skadat eller har något annat problem. Finns gott om vilt i alla storlekar här
 
4774
N Niq skrev:
Jag gissar snarare på att det är skadat eller har något annat problem. Finns gott om vilt i alla storlekar här
Kan väl då vara mest humant att skjuta henne då alternativet att fånga in och hjälpa vilda djur antar jag är lika usla i Finland som i Sverige. Ett väldigt stort Tyvärr.
Vi hade förra året en stackars älg som hade fastnat med hornen i något som såg ut som det band av skramlande tomburkar och dyl som hängs ibland på nygiftas bilar. Lät som en blandning av klockspel och sophämtning när han gjorde allt för att få bort det.
Jag ringde då kommunens viltvårdare för att få råd om vad jag kunde göra för att hjälpa älgen, eller snare de. Såg framför mig att de kanske kunde söva älgen med en pil och sedan ta bort skiten. I min lilla naiva värd där människor bryr sig om varandra och om djuren.
Fick till svar frågan om jag inte hade något vapen hemma så jag kunde skjuta älgen . Självklart har jag inte det då jag inte jagar. "Nehe men det måste finnas någon jägare i byn" . Ja det gör det. Menar du att jag ska gå och väcka någon av dem kl.03.43 på natten för att gå ut och skjuta en älg? Vad är då ditt ansvarsområde?

Slutade med att jag fick gå och väcka en av grannarna tillika jägare.
 
  • Ledsen
Maria T
  • Laddar…
E
4774 4774 skrev:
Kan väl då vara mest humant att skjuta henne då alternativet att fånga in och hjälpa vilda djur antar jag är lika usla i Finland som i Sverige. Ett väldigt stort Tyvärr.
Vi hade förra året en stackars älg som hade fastnat med hornen i något som såg ut som det band av skramlande tomburkar och dyl som hängs ibland på nygiftas bilar. Lät som en blandning av klockspel och sophämtning när han gjorde allt för att få bort det.
Jag ringde då kommunens viltvårdare för att få råd om vad jag kunde göra för att hjälpa älgen, eller snare de. Såg framför mig att de kanske kunde söva älgen med en pil och sedan ta bort skiten. I min lilla naiva värd där människor bryr sig om varandra och om djuren.
Fick till svar frågan om jag inte hade något vapen hemma så jag kunde skjuta älgen . Självklart har jag inte det då jag inte jagar. "Nehe men det måste finnas någon jägare i byn" . Ja det gör det. Menar du att jag ska gå och väcka någon av dem kl.03.43 på natten för att gå ut och skjuta en älg? Vad är då ditt ansvarsområde?

Slutade med att jag fick gå och väcka en av grannarna tillika jägare.
Nu behöver lon inte vara skadad för att ta katter, de är enkla byten och rovdjur tar lätta byten före svåra. Jag vet att om det är mycket lo i ett område så stryker det med även katter och inte enbart vilda djur. Brorsans ena hund som försvann en vinter hoppas vi faktiskt mötte sitt öde i en lokatt, hellre än att han frös ihjäl. Det var en saluki som rymde för sista gången i fjällen och det var kallt med mycket snö, den hittades aldrig.
 
Ja dom brukar nog avliva djur som har problem. Det fanns någon djurambulans men den blev nerlagd av kostnadsskäl om jag kommer rätt ihåg.

Visst händer det Lo tar katter men inte så mycket som det har hänt i den byn på sista tiden. Lo är ju oftast skygga och brukar inte vara nära hus så ofta. Men å andra sidan så verkar dom bli mera vana vid människor dom också.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
4774
E Elektra skrev:
Nu behöver lon inte vara skadad för att ta katter, de är enkla byten och rovdjur tar lätta byten före svåra. Jag vet att om det är mycket lo i ett område så stryker det med även katter och inte enbart vilda djur. Brorsans ena hund som försvann en vinter hoppas vi faktiskt mötte sitt öde i en lokatt, hellre än att han frös ihjäl. Det var en saluki som rymde för sista gången i fjällen och det var kallt med mycket snö, den hittades aldrig.
Men usch vad sorgligt. Om du läser det jag skrev innan så förstårs det att vi ser helt lika på detta 😀
 
4774
N Niq skrev:
Ja dom brukar nog avliva djur som har problem. Det fanns någon djurambulans men den blev nerlagd av kostnadsskäl om jag kommer rätt ihåg.

Visst händer det Lo tar katter men inte så mycket som det har hänt i den byn på sista tiden. Lo är ju oftast skygga och brukar inte vara nära hus så ofta. Men å andra sidan så verkar dom bli mera vana vid människor dom också.
Ja vi inkräktar ju på deras mark 🙀
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.