E Elektra skrev:
Sålt är sålt, de kan ställa vilka krav de vill och man kan välja att acceptera dem, men när katten väl är såld har de rent juridiskt inget att säga till om längre.
Det är säkert så.
Men jag är såpass ärlig person att jag inte vill ingå ett avtal som jag har för avsikt att inte följa. När jag köper en katt så vill jag också att personen som säljer katten till mig är bekväm med att göra det. Det skulle inte kännas bra att lura till mig en katt.

• Gilla
  • Älska
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
E
N Niq skrev:
Det är säkert så.
Men jag är såpass ärlig person att jag inte vill ingå ett avtal som jag har för avsikt att inte följa. När jag köper en katt så vill jag också att personen som säljer katten till mig är bekväm med att göra det. Det skulle inte kännas bra att lura till mig en katt.
Jag är helt enig, vill bara peka på att de rent juridiskt inte kan ta katten hur som helst när den väl är såld. Vill man ha kontroll får man istället lämna bort den på livstidsfoderskap, sålt är sålt.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
4774
N Niq skrev:
Vi fick tyvärr uppleva den tråkigaste delen med att ha husdjur i torsdags då vi var tvungna att avliva våran 16 åriga katt. Hon är djupt saknad i familjen och efterlämnade ett stort hål.

Har lite börjat söka efter en ny katt och märker att det inte är så lätt att skaffa katt mera. Alla begär mycket pengar för sina kattungar. Vår nyss bortgångna katt hittade jag i en tidningsannons och gav ett paket kaffe för.

Jag förstår att uppfödare behöver betalt för sina katter men även katthusen med räddade katter ska ha mycket betalt för sina katter vilket i min värld borde försvåra omplacering. Dessutom så kräver dom flesta uppfödare och katthus att man bara har katterna som innekatter. Våra katter har alltid fått gå ut och dom har mått bra.
♥️

På tal om att köpa kisse. Ett av mina barnbarn blev allergisk mot kissarna (tester under ett par år då hans allergi förvärrades tvingade fram det trista beslutet med omplacering). Två otroligt vackra (och dyra!) Birmasyskon fick nya hem för symboliska summor; den ene flyttade till Göteborg och den andre till skånska landsbygden. De särades på uppfödarens rekommendation då de, när de vuxit upp, ideligen bråkade med varandra. Dottern fortsatte med försäkringen det första året och fram till hon var säker på att kissarna fått permanenta hem.

Sprider man ut sin önskan om katt brukar det inte vara så svårt att finna någon. Folk separerar eller flyttar och ibland funkar det inte med katt.

Jag kan tyvärr inte ha katt då mina två kattungar blev överkörda före de uppnådde ett års ålder. Har dörrarna öppna hela sommarhalvåret pga hunden. Men som vi saknar kissarna!

N Niq skrev:
Det är säkert så.
Prata med dem, fråga om det verkligen gäller då man har en egen gård.
Kanske ordalydelsen i kontraktet bara är till för dem som bor i lägenhet i en stad eller tafikerade omgivningar...
Fråga! :D:giggle:

• Gilla
Niq
  • Laddar…
Vi har en gång haft diskussion med dom som driver det närmaste katthuset här och vi kom inte alls överens.
Det finns ju förstås andra katthus lite längre bort. Vi får se vad som händer. Jag måste ha kattungar för hunden kommer inte att acceptera en vuxen katt. Vilket gör det lite svårare att hitta något på katthusen.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Han hade lite udda stil när han putsade sig.. men han var för nyfiken när jag tog fram kameran.. resultatet blev att han tittade upp och blev o se ut som en (söt) pösmunk..

Fyra bilder av en grå och vit katt, text "Nisse, Vår lilla posmunk", datum "8/2 2023".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Fadai och 15 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
♥️
Beklagar, men det var en bra ålder och säkert ett bra liv för katten.
Du får tänka på att även katthemmen har utgifter för djuren. Lokalhyra, vaccinationer, kastrationer, maskmedel och mediciner, ID-märkning, tand-och övrig veterinärvård. Det blir några tusen/katt hur de än gör. Det är inte bara foder, utrustning och strö de måste bekosta för att rädda livet på oönskade katter.
Som jag ser det behöver katter få vara ute, det är väl lagstadgat att djur ska få vara naturliga, dvs att katter ska få springa okopplade och ute. Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet.
Beror på hur man bor också. Man får såklart inte stänga katten ute i kyla, eller så. Inte ha olämpliga halsband, fasta med bjällror tex, de kan fastna med och bli hjälplösa eller annan idioti.
Här står lite olika scenarion:
https://viivilla.se/djurliv/regler-och-lagar-for-utekatten/

Microkatten
N Niq skrev:
har en gång haft diskussion med dom som driver det närmaste katthuset här och vi kom inte alls överens.
N Niq skrev:
kräver dom flesta uppfödare och katthus att man bara har katterna som innekatter
Låter ju väldigt märkligt.

Våra katter här på gården får under dagtid springa ut och in hur de behagar. Jakt, mat, spa-behandling, myspys, klättra i äppelträd, osv. Ingen trafik. Ett drömliv för en katt. De får t.o.m. ligga på matbordet (nåja, inte alltid kanske). Så här ser en av världens lyckligaste katter ut: :love:

Svart katt vilar på röd dyna framför julgran.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Rd 350 och 13 till
  • Laddar…
2 trötta småviltsjägare (taget för 1 år sedan)

• Två katter som sover tillsammans, den ena omsluter den andra, på en mjuk filt.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Rd 350 och 14 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Vi har en gång haft diskussion med dom som driver det närmaste katthuset här och vi kom inte alls överens.
Det finns ju förstås andra katthus lite längre bort. Vi får se vad som händer. Jag måste ha kattungar för hunden kommer inte att acceptera en vuxen katt. Vilket gör det lite svårare att hitta något på katthusen.
Katthemmet här i Karlstad har olika krav för olika katter, vissa ska helst gå inne, andra ska helst bo så att de har möjlighet att gå ute.
När jag kollar står det faktiskt inne/utekatt på de flesta eller "innekatt med in-nätad balkong eller inne- och utekatt". Det är ju många katter som kommer från ett känt hem, så att de vet hur de haft det. Men många djurskyddsföreningar anser verkligen att utekatter inte får förekomma.

Exempel:
https://www.djurskyddet.se/karlstad/soker-for-alltid-hem/tarec/

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Det handlar om prioriteringar. Efter att frugan hade täcket i soffan, så låg det kvar där. Och VEM passade inte på att utnyttja tillfället? ALICE!
Att jag får tillbringa kvällen på en torftig pinnstol behöver inte ha ett sammanhang, men jag trivs med att sitta upprätt i 87,4°

• En katt sover mysigt i en röd sängklädnad på en grön soffa.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Per Eskilsson och 21 till
  • Laddar…
Noramasen Noramasen skrev:
Det handlar om prioriteringar. Att jag får tillbringa kvällen på en torftig pinnstol behöver inte ha ett sammanhang, men jag trivs med att sitta upprätt i 87,4°
Rimligt tycker jag.

• Gilla
Rd 350 och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Rimligt tycker jag.
Håller fullständigt med anser Alice:D

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nya poser i pöset.
Långhårig katt sover utsträckt på rött överkast. Visible tassar framåt, fluffig, avslappnad, sömnig, mysig stämning.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Rd 350 och 21 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.