1 079 874 läst · 13 013 svar
1080k läst
13,0k svar
Alla som gillar katter - räck upp en hand!
Eftersom registrens inte samkörs, så lär dom ju inte kolla vilka som inte registrerat de sina. Och de katter som ännu inte registrerats någonstans ”finns ju inte”, i någon formell mening. Avvaktar för egen del. Mina är dessutom inne, så jag har stenkoll på allt fuffens dom har för sig
Statens register öppnade 2 januari 2023 och lagen trädde i kraft formellt 1 januari 2023, så nej det har inte gått att registrera någon katt i det här registret tidigare. (eller varit krav på) Det finn två register som sköts av intresseorganisationer där man kan registrera katter. Dessa register är frivilliga och har ingen koppling till staten eller den lag som nu trädde i kraft. Möjligen är det något av dessa två register som åsyftas i citatet. ("min katt är registrerad sedan flera år").
Jag har inte ens försökt än.. räckte med att veta att 700 000 katter skulle registreras för att förstå vad som skulle hända med deras servrar. Så jag avvaktar tills det lugnat ner sig
Nisse är inne o mår bra iaf och är tatuerad o reggad på andra håll om nått skulle hända.
Jag mejlade också jordbruksverket förra veckan och .. de uppmanade till "ingen panik" .. (jag mejlade o fråga om ägarbyte.. då de andra listorna har pappa som ägare och om vi regnar Nisse nu.. blir det med nån av oss som ägare.. även om adressen är densamme).
Nisse är inne o mår bra iaf och är tatuerad o reggad på andra håll om nått skulle hända.
Jag mejlade också jordbruksverket förra veckan och .. de uppmanade till "ingen panik" .. (jag mejlade o fråga om ägarbyte.. då de andra listorna har pappa som ägare och om vi regnar Nisse nu.. blir det med nån av oss som ägare.. även om adressen är densamme).
Jag håller absolut med om att det inte är någon panik. Dock tycker jag att det är tämligen märkligt att Jordbruksverket kan framföra sådana åsikter. Det är trots allt ett tydligt lagkrav att katter ska vara registrerade från 2023-01-01. Såvitt jag vet finns inga övergångsbestämmelser som ger Jordbruksverket rätt att tycka "ingen panik".Snigla skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror? Jag vet att det är så. Kennelklubbens register kommer att läggas ner. SVERAKS:s kommer troligen endast att vara för raskatter samt de huskatter som registrerats med huskattbevis för utställning i framtiden.Alfredo skrev:
Alfredo skrev:Jag håller absolut med om att det inte är någon panik. Dock tycker jag att det är tämligen märkligt att Jordbruksverket kan framföra sådana åsikter. Det är trots allt ett tydligt lagkrav att katter ska vara registrerade från 2023-01-01. Såvitt jag vet finns inga övergångsbestämmelser som ger Jordbruksverket rätt att tycka "ingen panik".
Normalt sett vid införande av nya bestämmelser finns övergångsbestämmelser. Det rimligaste vore att registret öppnar 1 januari, och att registreringskravet gäller från 1 juli . Dvs då SKA katten vara registrerade. Samma fallerande från naturvårdsverket avseende verksamheters skyldighet att registrera farligt avfall…lagstiftningen kom snabbare än att förutsättningarna fanns på plats, och att en del frågetecken inte var utredda i tillräcklig omfattning. Här borde man dragit nyttiga lärdomar!
[bild]
Jo, men jag mejlade förra veckan och då fanns det inget register ens.. då var det ingen panik eftersom varken de eller jag kunde ju göra nått!Alfredo skrev:Jag håller absolut med om att det inte är någon panik. Dock tycker jag att det är tämligen märkligt att Jordbruksverket kan framföra sådana åsikter. Det är trots allt ett tydligt lagkrav att katter ska vara registrerade från 2023-01-01. Såvitt jag vet finns inga övergångsbestämmelser som ger Jordbruksverket rätt att tycka "ingen panik".
[bild]
Skulle jag mejla nu och de sa en sådan sak, blir det fel eftersom nu existerar listan/registret och man kan göra det
OBS .. För den delen så fanns det en lapp att fylla i o posta på Jordbruksverket redan förra veckan.. så alla kunde gjort det då med om de velat (inkl jag) men .. jag är en brottsling.. och sen kattregistrering är inte mitt lömskaste brott.
Nisse blir givetvis reg (trodde ju som sagt att jag redan gjort det.. på Jordbruksverket )
Oops!!! Här har du dessutom erkännt brottet i skrift ....Snigla skrev:Jo, men jag mejlade förra veckan och då fanns det inget register ens.. då var det ingen panik eftersom varken de eller jag kunde ju göra nått!
Skulle jag mejla nu och de sa en sådan sak, blir det fel eftersom nu existerar listan/registret och man kan göra det
OBS .. För den delen så fanns det en lapp att fylla i o posta på Jordbruksverket redan förra veckan.. så alla kunde gjort det då med om de velat (inkl jag) men .. jag är en brottsling.. och sen kattregistrering är inte mitt lömskaste brott.
Nisse blir givetvis reg (trodde ju som sagt att jag redan gjort det.. på Jordbruksverket )