En röd katt vilar framför en modern braskamin med ved; mysig, hemtrevlig scen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån här hemma är lycklig. :love:

Bärra gick precis ut, -9,9°C ute..

• Gilla
  • Älska
Pappa1986 och 12 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
[bild]
Nån här hemma är lycklig. :love:
Det hade jag oxå varit med en varm brasa i en fin kamin, lägg till en ring falukorv att grilla med nybakt fortfarande varmt bröd och kall dricka ( lingondricka, valfri bira ...)

• Älska
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
I somras åkte vi ett par resor och han bajsade varje gång, löst. Och en halvt panikslagen katt hinner marineras ganska bra innan man hittar en parkeringsficka. :sweat:
Efter lite googling testade vi att ta bort maten från kvällen innan resa (såklart ha kvar vattnet) och spraya transportburen med Felliway innan, och peppar peppar så blev det inga olyckor i bilen de följande gångerna. Men de resorna var på 30 min-4 timmar, julhelgens resa blir en prövning...
Vågar ni testa att inte ha honom i bur?
En vän till oss hade en katt som avskydde resor tills hon testade att ha katten i sele och då gick allt jättebra.
Vi har Katten i sele när vi reser och det går utmärkt.

Jag har åkt Stockholm - Malmö med en helt okänd (dock gammal resvan) kattdam. Det gick bra och vi stannade bara för vatten och matpaus halvvägs. Hon ratade både ock.

Vår innekatt fick för sig att sk*ta i vår säng i somras, när matte varit fräck nog att åka bort några dagar. Det fortsatte några veckor och kändes rätt demonstrativt. Fick dock rådet från uppfödare att avmaska och efter det har det bara hänt en enda olycka. Jag vet m a o inte anledningen, men är glad så länge det verkar fungera.

Jiji Jiji skrev:
En vän till oss hade en katt som avskydde resor tills hon testade att ha katten i sele och då gick allt jättebra.
Vet faktiskt inte om vi skulle våga det. Vem vill ha en hög med diarré i knät (ledtråd: hennes namn börjar på M...)? :crysmile: Dessutom är bilen fullknökad till bredden (3 barn), kanske hade varit skillnad om man kunnat sitta bak och ha katten på sätet jämte sig...:thinking:

M MrsForest skrev:
Jag har åkt Stockholm - Malmö med en helt okänd (dock gammal resvan) kattdam. Det gick bra och vi stannade bara för vatten och matpaus halvvägs. Hon ratade både ock.

Vår innekatt fick för sig att sk*ta i vår säng i somras, när matte varit fräck nog att åka bort några dagar. Det fortsatte några veckor och kändes rätt demonstrativt. Fick dock rådet från uppfödare att avmaska och efter det har det bara hänt en enda olycka. Jag vet m a o inte anledningen, men är glad så länge det verkar fungera.
Intressant att ni kopplade bajsandet med att du varit bortrest, jag hade ju börjat fundera på alla andra orsaker. Att jag frågade om stress och bajsa utanför lådan var för att jag nu efter några månaders bevisinsamlande kommit fram till att han bara har bajsat utanför lådan när vi har gäster. :sweat:

Jiji Jiji skrev:
Kom på nu att ytterligare ett motargument är att han inte är någon knäkatt. Hade han varit det hade man ju kunnat plasta in knät och haft en filt/handduk överst.

J
Intressant att ni kopplade bajsandet med att du varit bortrest, jag hade ju börjat fundera på alla andra orsaker. Att jag frågade om stress och bajsa utanför lådan var för att jag nu efter några månaders bevisinsamlande kommit fram till att han bara har bajsat utanför lådan när vi har gäster. :sweat:
Zorro har en förmåga att inte gå hela vägen in i lådan... då hänger stjärten utanför och därmed bajset också :sweat::rolleyes: men det är nog enbart klantighet.

• Haha
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Kom på nu att ytterligare ett motargument är att han inte är någon knäkatt. Hade han varit det hade man ju kunnat plasta in knät och haft en filt/handduk överst.
Nej om han inte tycker att det är mysigt i vanliga fall med att sitta i knät kommer han ju högst troligt inte att tycka det i bilen heller. Bur och många byten av filtar/handdukar/sängskydd (säljs på apotek i flerpack) samt Feliway spray är nog den rätta vägen.

Att han går utanför lådan när ni har gäster är nog stressrelaterat. Om det bara händer då och inte någon annan gång känns det som att det är en reaktion på stress eller att han inte har tid* att gå på låda om han ev är intresserad av gästerna, så vida inte han lyckas få i sig mat som gör att magen kommer i olag i samband med matlagning eller middag?

(*Vår katt är super social och ska alltid klättra om kring på gäster och pocka på uppmärksamhet ända till s gästerna går hem.)

• Älska
  • Gilla
MariaiÖstergötland och 1 till
  • Laddar…
Med dagens elpriser får man klä på katterna kläder med.
En katt i ett grått tröja med svarta hundmotiv, går på ett grått golv.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Appendix och 11 till
  • Laddar…
J
Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
Katten är nöjd med det?
Grabbarna - eller mest Zorro - sitter väldigt ofta vid elementen här.
Två katter vid en värmeelement, tittar åt olika håll, en leksak på golvet.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Noramasen och 4 till
  • Laddar…
Ja, han bryr sig inte utan tycker snarare om det för han älskar att bli inbäddad i filt.

• Älska
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Nej om han inte tycker att det är mysigt i vanliga fall med att sitta i knät kommer han ju högst troligt inte att tycka det i bilen heller. Bur och många byten av filtar/handdukar/sängskydd (säljs på apotek i flerpack) samt Feliway spray är nog den rätta vägen.

Att han går utanför lådan när ni har gäster är nog stressrelaterat. Om det bara händer då och inte någon annan gång känns det som att det är en reaktion på stress eller att han inte har tid* att gå på låda om han ev är intresserad av gästerna, så vida inte han lyckas få i sig mat som gör att magen kommer i olag i samband med matlagning eller middag?

(*Vår katt är super social och ska alltid klättra om kring på gäster och pocka på uppmärksamhet ända till s gästerna går hem.)
Nä, han är inte som en labrador som dammsuger golvet efter matrester. :crysmile:

• Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
[bild]
Jag stod i affären och fingrade på en röd stickad tröja till småhundar (=kattstorlek). Det är ju sjukt gulligt, så länge de accepterar det. :love:

• Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.