16 918 läst · 92 svar
17k läst
92 svar
Alla 3 huvudsäkringar går samtidigt
En möjlig felkälla är att de har kopplat nollan dåligt eller inte alls. Det betyder att spänningen blir olika hög mellan respektive fas och nolla beroende på hur du belastar faserna.
Slå ner ett jordspett i marken, helst där det är fuktigt. Mät spänningen mellan nollan och jordspettet. Är det mer än några enstaka volt kan du misstänka fel.
Förmodligen har du gemensam nolla och jord i matningen till huset så då är även jorden felaktig.
Slå ner ett jordspett i marken, helst där det är fuktigt. Mät spänningen mellan nollan och jordspettet. Är det mer än några enstaka volt kan du misstänka fel.
Förmodligen har du gemensam nolla och jord i matningen till huset så då är även jorden felaktig.
Kan elmätaren kortsluta om nollan är dåligt ansluten? Om det sitter överspänningsskydd i den som löser ut?Jag tänker på det som hände i härjedalen för något år sedan när regionen tappade kontakt med stamnätet och vindsnurrorna under 3 sekunder skenade utan belastning. Hundratals elmätare havererade för en trots allt ganska blygsam överspänning. Minns inte exakt men jag tror huvudspänningen gick från 400V till 500+ nånting.
Jag tänker att det kan tyda på att elmätaren innehåller någon kortslutande komponent , typ gnistgap.
Jag tänker att det kan tyda på att elmätaren innehåller någon kortslutande komponent , typ gnistgap.
Jag har aldrig uppfattat säkringarna som heta så att dom inte går att ta i. Men inte nödvändigtvis kalla heller.Bo.Siltberg skrev:När du bytt säkringarna så har de väl aldrig varit heta, varmare än vad man vill ta i? Kalla säkringar tyder på kortslutning, varma på överlast.
Har du en modern elcentral i huset med dvärgbrytare? I så fall kan kortslutningen finnas efter elcentralen. Är strömmen tillräckligt hög så kommer smältsäkringarna i mätarskåpet att lösa före dvärgarna. Så din gamla VVB kan vara en kandidat. Men det är fortfarande osannolikt med återkommande trefasiga kortslutningar.
Felet ligger troligen inte i ditt CEE-uttag även om det är skyddat med 20 A. Fukt kan knappast orsaka en trefasig kortslutning.
Jag har fortfarande inte fått klarhet i vilket arbete som gjordes vid flytten av mätarskåpet. Var sitter CEE-uttaget du pratar om? Är det orört? Matat från elcentralen i huset eller?
Jag har en gammal elcentral i huset med plåtlucka och stickproppar. Sen en modern jordfelsbrytare kopplad till den.
Arbetet som gjordes var att dom drog en kabel från ställverket (?) det gulsvarta plåtskåpet som står vid sidan av vägen) till nya mätarskåpets placering. Då mina två motorvärmarstolpar var kopplade direkt till huvudsäkringarna så drogs det även en ny kabel till dom. Och det kopplade på samma sätt som innan, direkt på huvudsäkringarna. Trefas uttaget sitter på en av dom stolparna monterat på sidan. Den är väl orört men jag har börjat använda det mer iom jag har elbil nu. Matat direkt från huvudsäkringar utan en jordfelsbrytare.
För mig låter det som att det beror på att det saknas en lastbalanserare ? utan den så kan man i princip inte ha elpanna/LVP eller liknande utan att kraftig dra ner laddeffekten på billaddaren.
Fast om du läser första inlägget så står det att säkringarna går även när bilen inte laddas, så tyvärr är det inte så enkelt.Tony Kübek skrev:
Jag kan i princip garantera att det inte är fuktrelaterat.
Det är väl bara det att symptomen pekar på det. Det hade också skett uppsäkring och flytt av elskåp så finns några andra osäkerhetsfaktorer, men att säkring löser ut beror ju på ett för stort effektuttag och att det skall ske intermittent utan några som helst andra faktorer låter osannolikt. För mig tyder det på att han faktiskt drar ut för mycket effekt och den största förbrukaren är klart billaddaren. Men som sagt jag kan säkert ha fel.P PHPersson skrev:
Vi gissar ju alla och jag håller med dig i förutom att han skriver att säkringarna går även när han inte laddar bilen. Dessutom så tolkar jag det som att de går varje halvtimma vilket är ett tecken på att något "startar".Tony Kübek skrev:Det är väl bara det att symptomen pekar på det. Det hade också skett uppsäkring och flytt av elskåp så finns några andra osäkerhetsfaktorer, men att säkring löser ut beror ju på ett för stort effektuttag och att det skall ske intermittent utan några som helst andra faktorer låter osannolikt. För mig tyder det på att han faktiskt drar ut för mycket effekt och den största förbrukaren är klart billaddaren. Men som sagt jag kan säkert ha fel.
Men felsökningen borde starta med det som är förändrat, felaktig billaddare/installation är min gissning. Att tex. vvb skall gå sönder precis i samband med det och dessutom fungera ibland låter osannolikt.
TS Hur byter du säkringarna? Skruvar ut dem och sätter i nya? Varför jag frågar är att huvudsäkringar är aldrig automatsäkringar, det är inte så att de installerat en JFBR till 3-fasuttaget som du tror är de nya huvudsäkringarna? Kanske en idiottanke men man får ju skjuta åt alla håll när man inte vet var målet är =)
Å andra sidan skrev du väl att ibland går bara en säkring så ja när det är nog fel från min sida.
Det rimliga och mest sannolika är ju att det har något att göra med det jobb som gjorts. Men det är ju heller inte på något sätt omöjligt att ditt problem är helt orelaterat och att ren slump gjorde det börja inträffa strax efter att ledningsarbetet var utfört.91caps skrev:Min tanke har också varit att det är något fuktrelaterat. Jag har ett trefas uttag som kanske har suttit utomhus lite för länge. Som faktiskt är kopplat direkt på huvudsäkringarna. 🤔
Men tycker inte att problemet borde börja uppstå efter att energibolaget gjort sitt jobb. Och jag har inte uppfattningen att propparna löser ut mer frekvent vid dåligt/fuktigt väder
Tråkigt med den här typen av problem som händer ofta nog till att de är ett genuint bekymmer (och dessutom bekymrande pga brandrisk etc), men sällan nog att det är svårt att felsöka genom uteslutningsmetoden.
Det går ju en massa ström när säkringarna går, så kanske en värmekamra skulle kunna vara till hjälp? Om inte annat kanske man kan vara lite lungnare på att det inte är något i/nära huset som tänker fatta eld.
Precis, det är ju det som är kärnan i problemet.91caps skrev:
Om enda förändringen som gjorts innan problemet uppstod är energibolagets arbete bör väl dom kontaktas så får dom komma ut till dig och säkerställa att deras installation är 100% korrekt?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Det som framkommit i tråden är att säkringarna var kalla, eller ljumma, vid bytet mer eller mindre direkt efter att de löst ut. Det utesluter måttlig överlast dvs inom 100% överlast. Utan det handlar om kortslutning eller väldigt hög startström. En trögstartad trefasmotor på 5-10 hästar kan orsaka sådan startström.
Vidare kan man läsa i tråden att TS har diazedsäkringar även i huset. Så om felet ligger i huset så borde dessa säkringar lösa istället för eller samtidigt med mätarsäkringarna. Vi kan därför utesluta VVB och annat i huset.
Återstår då ledningen mellan mätarskåp och hus, och ledning(arna) till de två stolparna, där CEE-uttaget sitter på den ena.
Nollfel kan vi också utesluta. Det kan inte orsaka en trefasig kortslutning.
Fukt? Kanske. Jag har svårt att öht se hur det kan ske flera trefasiga kortslutningar samtidigt, flera gånger efter varandra. Men blir det en ljusbåge mellan två faser eller mellan fas och jord så kanske den drar med sig de övriga.
Ett sådant felställe går nog inte att missa, bara det är synligt. Ligger felet i mark är det värre men det kan gå att isolations- eller stötmäta det. Men inspektion av alla åtkomliga kopplingspunkter vore mitt första steg.
Vidare kan man läsa i tråden att TS har diazedsäkringar även i huset. Så om felet ligger i huset så borde dessa säkringar lösa istället för eller samtidigt med mätarsäkringarna. Vi kan därför utesluta VVB och annat i huset.
Återstår då ledningen mellan mätarskåp och hus, och ledning(arna) till de två stolparna, där CEE-uttaget sitter på den ena.
Fukt? Kanske. Jag har svårt att öht se hur det kan ske flera trefasiga kortslutningar samtidigt, flera gånger efter varandra. Men blir det en ljusbåge mellan två faser eller mellan fas och jord så kanske den drar med sig de övriga.
Ett sådant felställe går nog inte att missa, bara det är synligt. Ligger felet i mark är det värre men det kan gå att isolations- eller stötmäta det. Men inspektion av alla åtkomliga kopplingspunkter vore mitt första steg.
Kan bara hålla med, förutom att mitt första steg vore att ”dra ut” handsken till billaddaren.Bo.Siltberg skrev:Det som framkommit i tråden är att säkringarna var kalla, eller ljumma, vid bytet mer eller mindre direkt efter att de löst ut. Det utesluter måttlig överlast dvs inom 100% överlast. Utan det handlar om kortslutning eller väldigt hög startström. En trögstartad trefasmotor på 5-10 hästar kan orsaka sådan startström.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Om det är elbilen som orsakar kortslutningen så borde det ha märkts långt tidigare, dvs att det inte går att ladda bilen. Dessutom står det i tråden att säkringarna löser även med bilen "urkopplad". Att enbart laddklumpen skulle orsaka en intermittent kortslutning utan att gå sönder eller larma ser jag också som 100% uteslutet.