J Josth skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta men det låter heltokigt. Mellan utedelen och innerdelen ska det gå en kabel med 4 ledare varav fas, nolla, jord och en ledning för SIGNALERING!
Det kan vara så att jag har blandat ihop det, blir osäker när ni skriver såhär. Jag köpte kabel men utförde inte installationen.
Skulle kolla det direkt om det inte var så att jag jobbar borta i veckorna.

Men skulle det vara en anledning till att huvudsäkringar smäller ?

91caps 91caps skrev:
En sak jag missade skriva i början av tråden, var att dom flyttade mätarskåpet i samband med nedgrävning av kabel. Från elstolpe till fasaden
Vad gjordes med kabeln från nya mätarskåpet till första elcentralen? Drogs en helt ny kabel eller är den gamla återanvänd? Den är då i så fall flyttad. Man kan ha rätat ut böjar och gjort nya böjar. Det är tänkbara felkällor.

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
91caps 91caps skrev:
En sak jag missade skriva i början av tråden, var att dom flyttade mätarskåpet i samband med nedgrävning av kabel. Från elstolpe till fasaden
Eftersom det är huvudsäkringarna som går ligger felet efter elmätaren och då är felet i TS anläggning och inte i nätägarens matning.
Ta kontakt med en elfirma så kan dom leta reda på felstället och det är otroligt att ett fel på matningen skulle orsaka att huvudsäkringarna går.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad gjordes med kabeln från nya mätarskåpet till första elcentralen? Drogs en helt ny kabel eller är den gamla återanvänd? Den är då i så fall flyttad. Man kan ha rätat ut böjar och gjort nya böjar. Det är tänkbara felkällor.
Jag har förstått det som att dom ja en ny kabel, det är då grävt från elskåpets(sånt plåtskåp med svart gul pinne) till mitt mätarskåp

91caps 91caps skrev:
Om det inte är en ny huvudledning från skåpt och in, så är den skarvad som brukligt och det är efter mätarskåpet som den skarvaen är. Då brukar det vara en skarvdel som går upp på fasden och kopplad på inkommande starx utanför. Om den har gått från taknock och ner i mark, sen in i källaren, så är det en skarv i marken under mätarskåpet.

Jag gissar att det är en elfirma som gjorde just det jobbet med ny kabel och det nya skåpet då elbolag vad jag förstått bara sätter dit mätaren.
Ta kontakt med denna firma och tala om för dem att de måste komma ut och titta på vad som har hänt då det inte fungerar som det gjorde innan de gjorde detta jobb.

• Gilla
AxJa21 och 3737 till och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom det är huvudsäkringarna som går ligger felet efter elmätaren och då är felet i TS anläggning och inte i nätägarens matning.
Ta kontakt med en elfirma så kan dom leta reda på felstället och det är otroligt att ett fel på matningen skulle orsaka att huvudsäkringarna går.
Anläggning, såsom något fel i huset?
Isåfall hur kommer det sig att felet uppstår efter arbetet som energibolag och entreprenören har gjort?

Vad som är fel kan jag inte säga, men allt efter huvudsäkringen utom själva elmätaren är kundens "huvudvärk" och egendom. Skulle felet ligga före mätarskåpet skulle servissäkringen som avsäkrar den inkommande matningen gå sönder. Så det är ditt problem i din anläggning, skulle dom, av någon konstig anledning, varit inne i din installation och rotat får du kräva ersättning av nätägaren.
Och det finns inget som säger att felet beror på mätarflytten men det kan vara lätt att se samband som kanske inte finns, Så ta dit en elfirma.

• Gilla
maela och 2 till
  • Laddar…
91caps 91caps skrev:
Ja, och i om med detta jobb har dom också flyttat på/dragit om ledningen mellan mätarskåpet och din elcentral. Där kan felet ligga.

• Gilla
39x
  • Laddar…
91caps 91caps skrev:
Hej alla!
Jag har ett litet bekymmer.
Jag köpte ett äldre hus för 3år sedan, många projekt men har aldrig varit något problem.
När jag flyttade in så gick Strömmen via luftledning och i slutet av sommaren så grävde mitt energibolag ner kabeln så den blev markburen istället. Men moderna grejer. I samma veva säkrade dom upp mina befintliga huvudsäkringar från 16A till 20A.
Nu till problemet, oavsett hur mycket el jag förbrukar hemma så går huvudsäkringar. Ofta alla 3, ibland 2 och ibland 1. Ibörjan trodde jag att det var för jag laddade en elbil. Men problemet fortsatte. Så fort jag kopplade ur elbilen satte in nya säkringar slog på tv,n och 5min senare så gick alla säkringar igen. Poff alla samtidigt. Satte in nya. Sen gick en varje halvtimme. 3 halvtimmar i rad. Sen blev det bra i fyra dagar. Sen gick alla 3 igen på kvällen.
Det började inte direkt efter att elbolaget var färdiga utan efter några veckor. Kanske för det blivit kallare ute?

Är det någon klok person som kan svara på detta? Det är ju inte riktigt lätt att bo när elen går stup i kvarten.

Det var aldrig problem när det var luftledning.
Mvh Arvid
Drog om all el i bostadsrätt och varje gång som en viss kontakt användes så gick en säkring . Vi slutade använda dem kontakten vid dammsugning osv . Sedan efter månader av att olika säkringar gick och vi blev tillsagda att inte dammsuga samtidigt med ugnen osv .
Trots det så gick huvudsäkringen några ggr men ny propp i och så skedde kanske 3 ggr på ett halvår…
En sen och svart novemberkväll har jag ugnen igång samt spisen och vips så var hela huset bäcksvart . Jag hade proppskåpet synbart från där jag stod och plötsligt slår det lågor upp och ut ur skåpen . Jag minns var jag hade brandsläckaren , i en skrubb, fick inte upp säkringen och skriker som en galning på min man . Han kunde av eldens sken få upp säkringen och sedan kördes pulvret över allt . Det blev såklart jour som kom och gjorde kontroll och vi hade änglavakt i en bostad som var rena drömmen för en brasa . Inspektionen visade att senaste elektrikern hade missat att fästa tåtarna till säkringen och vibrationer gjorde den känslig . Skåpet smälte och vägg och tak runt om var sotigt och bränt . Hade ngn av elektrikerna gjort fel ??? Nej , jag som privatperson måste förstå att all el ska kontrolleras varje år . Ett och ett halv år hade gått sedan ny eldragning gjorts .
Lång trist historia , men bättre ligga på en kunnig elektriker när ngt inte stämmer 🙏🏻🍀🍀

• Ledsen
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
91caps 91caps skrev:
Hej alla!
Jag har ett litet bekymmer.
Jag köpte ett äldre hus för 3år sedan, många projekt men har aldrig varit något problem.
När jag flyttade in så gick Strömmen via luftledning och i slutet av sommaren så grävde mitt energibolag ner kabeln så den blev markburen istället. Men moderna grejer. I samma veva säkrade dom upp mina befintliga huvudsäkringar från 16A till 20A.
Nu till problemet, oavsett hur mycket el jag förbrukar hemma så går huvudsäkringar. Ofta alla 3, ibland 2 och ibland 1. Ibörjan trodde jag att det var för jag laddade en elbil. Men problemet fortsatte. Så fort jag kopplade ur elbilen satte in nya säkringar slog på tv,n och 5min senare så gick alla säkringar igen. Poff alla samtidigt. Satte in nya. Sen gick en varje halvtimme. 3 halvtimmar i rad. Sen blev det bra i fyra dagar. Sen gick alla 3 igen på kvällen.
Det började inte direkt efter att elbolaget var färdiga utan efter några veckor. Kanske för det blivit kallare ute?

Är det någon klok person som kan svara på detta? Det är ju inte riktigt lätt att bo när elen går stup i kvarten.

Det var aldrig problem när det var luftledning.
Mvh Arvid
Hej! Jag gissar på att det är något fuktrelaterat som orsakar de intermittenta problemen och gör att alla säkringar löser ut, och då rimligen på något ställe där alla tre faser finns och där det har ändrats/moderniserats. Hoppas att du kan få hjälp att få ordning på det. Mvh, Jonas

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
91caps 91caps skrev:
Men skulle det vara en anledning till att huvudsäkringar smäller ?
Varför säkrades huvudsäkringarna upp från 16A till 20A när man bytte servisledning, fanns det något problem?

För mig låter det som att den mest rimliga orsaken till att säkringarna går är rejäl överbelastning, så under förutsättning att det inte var något fuffens med den gamla 16A avsäkringen, så undrar jag om något ändrats, om elbilsladdaren införskaffades ungefär samtidigt vilket kan ha rubbat balansen? Eller om man flyttat belastningar mellan faser i samband med det.

Finns det mer än en effektvakt inblandad, och vad står de på? Jag förutsätter att åtminstone elbilsladdaren har en.

Efter att ha funderat lite till, något som skulle kunna ställa till en rejäl kortis, om det nu är det som sker, finns det kanske en 3-fas varmvattenberedare?

Finns jordfelsbrytare?

Redigerat:
Och som jag ser det, så kan det ligga och glimma på något ställe , inte kortis direkt, men isoleringen ( plasten ) runt ledarna kolar och glöder. Det kan t.o.m vara så att vid lite högre belastning så glimmar det mer. Så se till att få dit en elektriker snarast, som kan kolla och mäta av allt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D dan_norstedt skrev:
Varför säkrades huvudsäkringarna upp från 16A till 20A när man bytte servisledning, fanns det något problem?

För mig låter det som att den mest rimliga orsaken till att säkringarna går är rejäl överbelastning, så under förutsättning att det inte var något fuffens med den gamla 16A avsäkringen, så undrar jag om något ändrats, om elbilsladdaren införskaffades ungefär samtidigt vilket kan ha rubbat balansen? Eller om man flyttat belastningar mellan faser i samband med det.

Finns det mer än en effektvakt inblandad, och vad står de på? Jag förutsätter att åtminstone elbilsladdaren har en.

Efter att ha funderat lite till, något som skulle kunna ställa till en rejäl kortis, om det nu är det som sker, finns det kanske en 3-fas varmvattenberedare?

Finns jordfelsbrytare?
Hej, många intelligenta tankar här.
Anledningen varför det säkrade upp till 20A är för att jag fick en arbetsbil för 6månader sedan, vid längre laddtid så kunde en 16A säkring gå. När dom ändå var där så bad jag dom säkra upp.

Jag har bara en effektvakt på billaddaren som är appstyrd, den är inställd på max 16A

Och JA jag har en äldre varmvattenberedare som jag tror är 3fas. Kan det vara den? Hade kollat om det var så att jag inte jobbar på annan ort.

Jag har en jordfelsbrytare, men det finns två motorvärmarstolpar utomhus som är kopplade innan jordfelsbrytaren. Varav en av dom har ett trefas uttag monterat på sidan

Jag har varit med om detta felet en gång på en elbilsladdare, så mitt tips är att slå av den med säkringarna och se om felet kvarstår.

Edit:

Såg ditt inlägg, slå även av säkringarna till det trefasuttaget / motorvärmarstolparna. Fuktproblem är klassiskt denna årstiden med mycket kondens tack vare hög luftfuktighet. Ett tips är att sätta en separat jordfelsbrytare / PSA på 3 fasuttaget. Numera måste man ha det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.