16 541 läst · 92 svar
17k läst
92 svar
Alla 3 huvudsäkringar går samtidigt
Min tanke har också varit att det är något fuktrelaterat. Jag har ett trefas uttag som kanske har suttit utomhus lite för länge. Som faktiskt är kopplat direkt på huvudsäkringarna. 🤔J jowi78 skrev:
Men tycker inte att problemet borde börja uppstå efter att energibolaget gjort sitt jobb. Och jag har inte uppfattningen att propparna löser ut mer frekvent vid dåligt/fuktigt väder
Elbilsladdaren är en laddare som man kopplar in i ett trefas uttag, och just det uttaget är kopplat direkt på huvudsäkringarna. Så dom är svåra att koppla bort utan att påverka resten av huset.P PHPersson skrev:Jag har varit med om detta felet en gång på en elbilsladdare, så mitt tips är att slå av den med säkringarna och se om felet kvarstår.
Edit:
Såg ditt inlägg, slå även av säkringarna till det trefasuttaget / motorvärmarstolparna. Fuktproblem är klassiskt denna årstiden med mycket kondens tack vare hög luftfuktighet. Ett tips är att sätta en separat jordfelsbrytare / PSA på 3 fasuttaget. Numera måste man ha det.
Jag börjar tro att det är det där trefas uttaget som spökar pga luftfuktigheten. Men det har inte varit så tidigare år. Och det är oberoende om jag laddar elbilen eller inte
91caps skrev:Min tanke har också varit att det är något fuktrelaterat. Jag har ett trefas uttag som kanske har suttit utomhus lite för länge. Som faktiskt är kopplat direkt på huvudsäkringarna. 🤔
Men tycker inte att problemet borde börja uppstå efter att energibolaget gjort sitt jobb. Och jag har inte uppfattningen att propparna löser ut mer frekvent vid dåligt/fuktigt väder
Den laddaren jag sprang på gjorde precis som dina problem oavsett om den användes eller inte. Men dra ur handsken till elbilsladdaren som test, det snabbt och enkelt test för att utesluta den.91caps skrev:Elbilsladdaren är en laddare som man kopplar in i ett trefas uttag, och just det uttaget är kopplat direkt på huvudsäkringarna. Så dom är svåra att koppla bort utan att påverka resten av huset.
Jag börjar tro att det är det där trefas uttaget som spökar pga luftfuktigheten. Men det har inte varit så tidigare år. Och det är oberoende om jag laddar elbilen eller inte
Sedan skall du nog ta hjälp av en elektriker och koppla om det där oavsett. Går det inte enkelt kan du alltid sätta ett miniskåp med säkringar/jrbr precis vid handsken.
Det ska jag se till att göra. Grejen är att det går inte på direkt utan kan ta några dagar innan någon propp går. Därför är jag inne på fukt teorin. Det är vanligast att det händer på morgonen eller kvällen när det är som fuktigastP PHPersson skrev:Den laddaren jag sprang på gjorde precis som dina problem oavsett om den användes eller inte. Men dra ur handsken till elbilsladdaren som test, det snabbt och enkelt test för att utesluta den.
Sedan skall du nog ta hjälp av en elektriker och koppla om det där oavsett. Går det inte enkelt kan du alltid sätta ett miniskåp med säkringar/jrbr precis vid handsken.
Jag har förstått det, men energi gubbarna kopplade in det så på nya skåpet eftersom det alltid har varit så.J Josth skrev:
Jag pratade med en elektriker om det när jag fick reda på det. Hon sa att det är väl inte optimalt men då det är en bit från boningshuset så är det ingen direkt fara.
Då det är en fas på varje huvudsäkring så borde det väl 20A per fas?
Det där kan jag inte riktigt, hur det räknas
Jo om du har 20 A huvudsäkringar och 3-fas uttaget sitter direkt efter dem måste 3-fas uttaget vara godkänt för minst 20 A. Nästa godkända storlek på uttaget är då CEE 32 A. CEE 16 A är för klent för att vara tillåtet utan egna 16 A säkringar innan.
Så där kan problemet sitta? Det borde alltså kunna slå ut samtliga huvudsäkringar samtidigt? Även om det inte används? Och Kombinerat med en fuktig utomhusmiljöJ Josth skrev:
Det stämmer och nu har du säkrat en 16A trefasuttag med 20A.91caps skrev:Jag har förstått det, men energi gubbarna kopplade in det så på nya skåpet eftersom det alltid har varit så.
Jag pratade med en elektriker om det när jag fick reda på det. Hon sa att det är väl inte optimalt men då det är en bit från boningshuset så är det ingen direkt fara.
Då det är en fas på varje huvudsäkring så borde det väl 20A per fas?
Det där kan jag inte riktigt, hur det räknas
Men som sagt ett trefasuttag får man idag inte ha utan JFBR och utan att vara säker misstänker jag att det även gäller när man bytt matarskåp som i ditt fall.
Om inte jordfelsbrytaren för resten av huset löser ut samtidigt som säkringarna går så låter det där 3-fasuttaget eller snarare laddaren som sitter i den som något att titta vidare på.
Sedan, effektvakten som laddare har, är det någon trådlös sak installerad i elcentralen som laddaren pratar med, och vad mäter den för ström?
Sedan, effektvakten som laddare har, är det någon trådlös sak installerad i elcentralen som laddaren pratar med, och vad mäter den för ström?
Uppfattat, jag ska kolla upp det där så fort jag kommer hem. Stolparna har suttit i många år innan jag köpte stället, och var nog inga regler på det då. Men jag ska se till att sätta in JFBRP PHPersson skrev:
Jordfelsbrytaren löser inte när propparna går, och 3fas uttaget är inte kopplat på jordfelsbrytaren. Så troligtvis så är det uttaget spökar.D dan_norstedt skrev:Om inte jordfelsbrytaren för resten av huset löser ut samtidigt som säkringarna går så låter det där 3-fasuttaget eller snarare laddaren som sitter i den som något att titta vidare på.
Jag ska inte påstå att jag har någon vidare koll på effektvakter.
Laddaren jag har är en ctek Njord,
Den kopplas upp till telefonen via wifi eller Bluetooth till en app, och där kan jag i stort sätt bara styra hur många ampere den ska förbruka, där är 16A max. Jag ser hur mycket den laddat också. Det finns en lastbalanserare jag kan köpa till.
Det är inte säkert att jordfelsbrytaren kommer att lösa ut om säkringarna går för en ren överbelastning, men är det en kortslutning som löser ut dem så brukar jordfelsbrytaren också lösa ut.
Effektvakter eller lastbalanserare mäter strömmen (genom att man installerar avkänningsspolar på de fast installerade ledningarna) och används för att dra ner lasten, i fallet med laddarens inbyggda så drar den alltså ner eller stänger av laddningen för att hindra överlast på abonnemanget.
Effektvakter eller lastbalanserare mäter strömmen (genom att man installerar avkänningsspolar på de fast installerade ledningarna) och används för att dra ner lasten, i fallet med laddarens inbyggda så drar den alltså ner eller stänger av laddningen för att hindra överlast på abonnemanget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 509 inlägg
När du bytt säkringarna så har de väl aldrig varit heta, varmare än vad man vill ta i? Kalla säkringar tyder på kortslutning, varma på överlast.
Har du en modern elcentral i huset med dvärgbrytare? I så fall kan kortslutningen finnas efter elcentralen. Är strömmen tillräckligt hög så kommer smältsäkringarna i mätarskåpet att lösa före dvärgarna. Så din gamla VVB kan vara en kandidat. Men det är fortfarande osannolikt med återkommande trefasiga kortslutningar.
Felet ligger troligen inte i ditt CEE-uttag även om det är skyddat med 20 A. Fukt kan knappast orsaka en trefasig kortslutning.
Jag har fortfarande inte fått klarhet i vilket arbete som gjordes vid flytten av mätarskåpet. Var sitter CEE-uttaget du pratar om? Är det orört? Matat från elcentralen i huset eller?
Har du en modern elcentral i huset med dvärgbrytare? I så fall kan kortslutningen finnas efter elcentralen. Är strömmen tillräckligt hög så kommer smältsäkringarna i mätarskåpet att lösa före dvärgarna. Så din gamla VVB kan vara en kandidat. Men det är fortfarande osannolikt med återkommande trefasiga kortslutningar.
Felet ligger troligen inte i ditt CEE-uttag även om det är skyddat med 20 A. Fukt kan knappast orsaka en trefasig kortslutning.
Jag har fortfarande inte fått klarhet i vilket arbete som gjordes vid flytten av mätarskåpet. Var sitter CEE-uttaget du pratar om? Är det orört? Matat från elcentralen i huset eller?
Nej då var det säkert ok utan, vet inte som sagt vad reglerna säger i ditt fall men kanske lika bra oavsett.91caps skrev:
Ett alternativ, om det går är att koppla laddaren utan 3-fas uttaget.