16 539 läst · 92 svar
17k läst
92 svar
Alla 3 huvudsäkringar går samtidigt
Moderator
· Stockholm
· 52 508 inlägg
Jag har varit med om att alla mätarsäkringarna löste. Det var vid vårt släktägda fritidshus i Jämtland. För en del år sedan lyckades elnätsbolaget koppla fel så det blev kraftig överspänning i nätet, typ över 1000V fasspänning, det orsakade överslag i elmätarna (drabbade flera tusen elmätare). och det var total kortslutning mellan faserna även efter att felet i nätet var åtgärdat.
Nu har knappast det hänt här, men det skulle kunna vara fel i mätaren.
Nu har knappast det hänt här, men det skulle kunna vara fel i mätaren.
Jag har varit med om precis det, som jag tidigare skrivit, att en billaddare skapade precis detta fenomenet. Dvs. att den orsakade säkringar att lösa ut som om det vore kortslutning utan att få sönder. Så även om förmodligen är extremt ovanligt så kan man inte utesluta det till 100%.Bo.Siltberg skrev:Om det är elbilen som orsakar kortslutningen så borde det ha märkts långt tidigare, dvs att det inte går att ladda bilen. Dessutom står det i tråden att säkringarna löser även med bilen "urkopplad". Att enbart laddklumpen skulle orsaka en intermittent kortslutning utan att gå sönder eller larma ser jag också som 100% uteslutet.
Hej alla! Nu har elektrikerna varit ute och efter jag förklarat problemet och vad mina och era misstankar var så började dom kolla trefas handsken. Och visst hade vi stora problem där.
Efter strömmen var avstängd så skruvade dom isär handsken, och ja det var en del fukt, den var vattenfylld och mossa växte inuti handsken. Sen utan jordfelsbrytare och kopplat direkt på huvudsäkringarna så var det en stor sannolikhet att det var grunden till problemet. Handsken var också gjord för 16A och inte 20A som några här hade som misstanke. Kabeln hade brunnit i änden.
Smått otroligt att jag använt det uttaget under förra veckan.
Så det var inget fel som energibolaget hade gjort, även om man kan tycka att dom borde kollat 3fasuttaget så att det klarar 20A när det är kopplat direkt på huvudsäkringarna. Men ja huvudansvaret ligger väl på mig. Och att det var slumpen att problemen började i samband att dom var klara.
Nu till åtgärder,
Elektrikerna satte in en jordfelsbrytare till motorvärmarstolparna, "dödade" den stolpen som trefas uttaget satt på då kabeln brunnit och vi inte vet hur skadad den är under jord. Monterade en ny trefas kontakt som klarar 32A intill mätarskåpet istället.
Nu borde jag väl kanske vänta några dagar så jag är säker det inte händer igen, men det känns som att det var grunden till problemet.
Och det fina är att energibolaget faktiskt tar kostnaden även fast det är inget som dom dom behöver. Det var så att dom grävde av en av mina markbundna kablar på gården så jag tror ansvarig på energibolaget hade lite dåligt samvete för det.
Vill iallafall tacka alla här på forumet för ett otroligt engagemang! Vilka kunskaper ni sitter på. Jag har både lärt mig en hel del och fått mig lite tankeställare.
Så stort TACK alla! Och tack till energibolaget som egentligen hade kunnat släppa det. Men visar engagemang ändå.
Real heroes don't wear capes!
Efter strömmen var avstängd så skruvade dom isär handsken, och ja det var en del fukt, den var vattenfylld och mossa växte inuti handsken. Sen utan jordfelsbrytare och kopplat direkt på huvudsäkringarna så var det en stor sannolikhet att det var grunden till problemet. Handsken var också gjord för 16A och inte 20A som några här hade som misstanke. Kabeln hade brunnit i änden.
Smått otroligt att jag använt det uttaget under förra veckan.
Så det var inget fel som energibolaget hade gjort, även om man kan tycka att dom borde kollat 3fasuttaget så att det klarar 20A när det är kopplat direkt på huvudsäkringarna. Men ja huvudansvaret ligger väl på mig. Och att det var slumpen att problemen började i samband att dom var klara.
Nu till åtgärder,
Elektrikerna satte in en jordfelsbrytare till motorvärmarstolparna, "dödade" den stolpen som trefas uttaget satt på då kabeln brunnit och vi inte vet hur skadad den är under jord. Monterade en ny trefas kontakt som klarar 32A intill mätarskåpet istället.
Nu borde jag väl kanske vänta några dagar så jag är säker det inte händer igen, men det känns som att det var grunden till problemet.
Och det fina är att energibolaget faktiskt tar kostnaden även fast det är inget som dom dom behöver. Det var så att dom grävde av en av mina markbundna kablar på gården så jag tror ansvarig på energibolaget hade lite dåligt samvete för det.
Vill iallafall tacka alla här på forumet för ett otroligt engagemang! Vilka kunskaper ni sitter på. Jag har både lärt mig en hel del och fått mig lite tankeställare.
Så stort TACK alla! Och tack till energibolaget som egentligen hade kunnat släppa det. Men visar engagemang ändå.
Real heroes don't wear capes!
Du kan inte ansluta en 16A kontakt i ett 32A uttag.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 587 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 587 inlägg
Nej, adapter finns inte. Det måste till en byggbox eller avsäkring på annat sätt.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 587 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 587 inlägg
Visst finns det. Man kan säkert köpa på Ebay eller Aliexpress också om man vill chansa ännu mer:
https://amzn.eu/d/bzr22pw
https://amzn.eu/d/bzr22pw
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det finns mycket som inte borde finnas. Men sådana får inte finnas. Här är ett annat exempel jag hittade.
https://fyndiq.se/produkt/hane-forl...-125v-dubbel-hane-hg-yellow-99a3eec3488f49f6/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://fyndiq.se/produkt/hane-forl...-125v-dubbel-hane-hg-yellow-99a3eec3488f49f6/
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 587 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 587 inlägg
Du påstod att det inte fanns, alltså hade du fel.
Kanske dags att leva i verkligheten där allt inte är enligt böckerna?
Dessutom är exemplet du ger inte jämförbart då det är en direkt livsfarlig produkt medan "min" adapter kan fungera bra länge utan direkt fara för användaren.
Kanske dags att leva i verkligheten där allt inte är enligt böckerna?
Dessutom är exemplet du ger inte jämförbart då det är en direkt livsfarlig produkt medan "min" adapter kan fungera bra länge utan direkt fara för användaren.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 509 inlägg