16 918 läst · 92 svar
17k läst
92 svar
Alla 3 huvudsäkringar går samtidigt
För att slippa montera ytterligare säkringar skulle jag tro.
Även en sådan sladd kan användas utan olyckor om man vet vad man håller på med. Men ingen av dem är okej enligt några regler. De ska inte finnas i handeln.MultiMan skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 725 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 725 inlägg
Så elektrikern monterade en 32A handske då den ordinarie för 16A bara får avsäkras med 16A.
På vilket sätt blir det bättre om man nu ansluter samma kabel och laddbox som är dimensionerade för max 16A mha av en adapter (som inte är godkänd) till en 32A handske?
Rätt lösning hade varit att installera 3x16A säkringar för den ursprungliga 16A handsken och inte montera en 32A handske.
På vilket sätt blir det bättre om man nu ansluter samma kabel och laddbox som är dimensionerade för max 16A mha av en adapter (som inte är godkänd) till en 32A handske?
Rätt lösning hade varit att installera 3x16A säkringar för den ursprungliga 16A handsken och inte montera en 32A handske.
Redigerat:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 737 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 737 inlägg
Vem säger att det blir bättre med en adapter @Jonas Persson ?
Självklart borde det monterats ett 16A uttag med rätt avsäkring.
Självklart borde det monterats ett 16A uttag med rätt avsäkring.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 725 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 725 inlägg
Här en byggcentral för 32A. Notera att alla uttag; schucko och 16A handske, är avsäkrade med 16A
https://www.byggmax.se/byggcentral-malmbergs-p643253
https://www.byggmax.se/byggcentral-malmbergs-p643253
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 737 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 737 inlägg
Citera då den personen det gäller, Daniel 109, så blir det mindre gissningslekar. Jag skriver inte alls något om att det är lösning "om man vet vad man gör". Jag har bara visat att adapter finns och avråder från det ("Adaptrar finns men är egentligen inte bra med extra kontaktpunkter.")Jonas Persson skrev:
Vilket tyder på att du inte förstår problemet. Det är inte extra kontaktpunkter som är problemet, utan att det möjliggör anslutning av utrustning som inte ör byggd för att säkras av högre än 16A.
Konstigt att huvudsäkringarna går. De ska ju klara en högre ström än allt annat avsäkrat. Kan det vara så att man gjort en "fuling", lagt en belastning direkt på inkommande till gruppcentralen så att endast huvudsäkringarna avsäkrar.
I alla fall är det ett mystiskt problem som kräver ett yrkesmannamässigt felsökande.
I alla fall är det ett mystiskt problem som kräver ett yrkesmannamässigt felsökande.
Läs #63G G.L. skrev:Konstigt att huvudsäkringarna går. De ska ju klara en högre ström än allt annat avsäkrat. Kan det vara så att man gjort en "fuling", lagt en belastning direkt på inkommande till gruppcentralen så att endast huvudsäkringarna avsäkrar.
Har du sett att TS återkoppla i #63 att felet är funnet och åtgärdat?G G.L. skrev:Konstigt att huvudsäkringarna går. De ska ju klara en högre ström än allt annat avsäkrat. Kan det vara så att man gjort en "fuling", lagt en belastning direkt på inkommande till gruppcentralen så att endast huvudsäkringarna avsäkrar.
--Edit 2a på den
Nu blev jag väldigt fundersam när ni skriver att handsken är i en annan storlek, jag har inte varit hemma ännu och jobbat kolla på det. Jag uppdaterar när jag sett lösningen dom gjort! Vet att dom pratade något om någon kombinerad säkring/jordfelsbrytare som han satt i mätarskåpet. Så kanske dom satt en 16A säkring efter huvudsäkringarna.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 704 inlägg
Förhoppningsvis menar dom en personskyddsautomat PSA, en kombinerad JFB och säkring. Men med ett nytt mätarskåp borde du ha plats för separata komponenter. JFBn kan ju vara användbar till mer än detta uttag.