L Lalladin skrev:
Bauhuas uddevalla är toppen.
Kanske du behöver träna på din ödmjukhet?
Du får gärna utveckla varför du tycker att det råkar vara bra?

13th Marine 13th Marine skrev:
Hur ska man veta om de bättrat sig?
Handla på Biltema en gång och aldrig mer tror inte dom vart bättre troligtvis sämre när man lysnar på vänner

R
HeineA HeineA skrev:
nu har du totalt tolkat mig fel men jag förstår att jag angriper ”alfahannar” som förstår sig bättre.

Nu beskriver du två olika moment, att vara ödmjuk inför ett nytt bygge är inte likadana att som kund

jag gav svar på två olika seminarium

Man ska inte dra alka

tyvärr har jag sett både allttivartiden
Tror aldrig jag läst ett inlägg jag förstått mindre av än detta :)

• Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
M
Dom flesta lågprisbutiker har personal som är helt okunniga. Jag är ingen snickare, men jag kan se på en regel/bräda/planka villken dimension den har. Jag behöver inte mäta med måttband som man gör på Byggmax.
Men det är väl därför priserna hålls nere.

M Markarbetaren skrev:
Dom flesta lågprisbutiker har personal som är helt okunniga. Jag är ingen snickare, men jag kan se på en regel/bräda/planka villken dimension den har. Jag behöver inte mäta med måttband som man gör på Byggmax.
Men det är väl därför priserna hålls nere.
Precis så är det, de med kunskap och servicetänket kan jobba på annan bygghandel för 10-20% högre lön. Den ökade lönekostnaden för arbetsgivaren läggs som påslag på materialet.
Bra personal = högre löner = högre personalkostnad = dyrare material.

Bra sortiment och lager = större lokaler, mer låst kapital och större risker = högre utgifter = dyrare material.

Varför tror ni det är så lite hantverkare som handlar på Bauhaus, K-rauta, byggmax, biltema o.s.v.
Tror ni inte de vet om att det är dyrare på Woody, K-bygg, XL-bygg, Optimera, Ahlsels o.s.v.
De betalar för trygghet, enkelhet, kvalitet och servicen utöver materialet.

Det valet kan även vi privatpersoner göra, men om vi väljer att inte betala för ovanstående utan sätter priset som prio 1 så kan vi väl åtminstone låta bli att gnälla över att vi inte får vad vi inte vill betala för?

• Gilla
Keiller och 2 till
  • Laddar…
K
HeineA HeineA skrev:
Nu var det inte jag som svarade det stämmer , men vet man med sig att sin egen okunskap är begränsad så bör man vara ödmjuk och inte gå in med en nedsättande attityd mot personalen för att boosta sitt eget ego, ett fenomen som jag tyvärr oftast har sett oss manliga köpare medans frun försöker dra sig undan, är det inte bättre att vi inser våra begränsningar istället för att racka ner mot ett enskilt varuhus , jag fortsätter liknelsen med Ica jag kan köpa de bästa råvaror men är jag värdelös som kock så kommer jag att misslyckas.

jag har alltid varit ödmjuk och bara ställt frågor gällande produkter dem har i sitt sortiment som jag anser att dem bör kunna ta reda på. Jag har vettig kunskap inom bygg och behöver väldigt sällan hjälp. Men när man väl ställer en fråga gällande en produkt som dem säljer och dem inte ens kan ta reda på informationen och dem hämtat andra som inte heller kan det och ger ett svar att det går nog bra att använda så då är det inget vidare proffsigt. Begär inte att man ska veta allt men man ska kunna ta reda på viktig info gällande användningsområden. Så att tro att alla agerar bror duktig med dålig attityd bara för att man kritiserar ett företag på olika grunder är ju bara att dra alla över samma kant och själv bete sig som en bror duktig som du gör nu.

• Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
E EI30-SaC skrev:
Varför tror ni det är så lite hantverkare som handlar på Bauhaus, K-rauta, byggmax, biltema o.s.v.
Tror ni inte de vet om att det är dyrare på Woody, K-bygg, XL-bygg, Optimera, Ahlsels o.s.v.
De betalar för trygghet, enkelhet, kvalitet och servicen utöver materialet.
För att det inte är hantverkarna som betalar för grejerna, det gör slutkunderna.

Och skulle hantverkarna köpa något till sig själva har de så omfattande rabatter att det inte är dyrare än på lågprisvaruhusen.

• Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
C
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
För att det inte är hantverkarna som betalar för grejerna, det gör slutkunderna.
Precis, och är det någon kundkategori som har koll på vad de skall ha utan att behöva fråga personalen så är det väl hantverkarna?

Skulle snarare peka på leveransförmåga, tillgänglighet, sortiment och smidighet.
Fick själv vänta 11 månader på att Byggmax skulle få hem en viss virkesdimension. Funkar ju inte riktigt om man är hantverkare.

D Daaaaaniel skrev:
Bauhaus affärsmodell bygger inte på kunskap och service. Bara är så. De har bra utbud till ganska bra priser. Vill man ha kunskap och service får man vända sig någon annanstans. Tragiskt men sant. Jag har slutat bli arg på Bauhaus och hornbach. Bara förlika sig med det.
Om de hade haft låga priser hade jag kunnat överse med en del. Men de ligger ju inte direkt på Byggmax nivå där.
Enda gångerna det kan vara lågt pris är just när de säljer ut något eller kör en hård kampanj.
Det är just då deras märkliga organisation visar sig för så många här. Det är då man förbannar sin egen snålhet.

C cpalm skrev:
Precis, och är det någon kundkategori som har koll på vad de skall ha utan att behöva fråga personalen så är det väl hantverkarna?

Skulle snarare peka på leveransförmåga, tillgänglighet, sortiment och smidighet.
Fick själv vänta 11 månader på att Byggmax skulle få hem en viss virkesdimension. Funkar ju inte riktigt om man är hantverkare.
Du har nog inte greppat Byggmax filosofi.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
C
K karlmb skrev:
Du har nog inte greppat Byggmax filosofi.
Just det där har inget med filosofi att göra, det beror på att Byggmax hanterar virket i löpmeter.

Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Om de hade haft låga priser hade jag kunnat överse med en del. Men de ligger ju inte direkt på Byggmax nivå där.
Men ärligt talat, lever inte Byggmax väldigt mycket på gamla meriter? De var rejält mycket billigare förr, men på senare år har de kommit ikapp Bauhaus och Hornbach prismässigt på likvärdiga produkter.

Jag har samma upplevelse med Skånska Byggvaror, de var billiga förr men är det inte längre. Kanske finns det en gemensam nämnare? :thinking:

C cpalm skrev:
Just det där har inget med filosofi att göra, det beror på att Byggmax hanterar virket i löpmeter.
Och? Är det kortlängder du är ute efter så har de det också.

Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Men ärligt talat, lever inte Byggmax väldigt mycket på gamla meriter? De var rejält mycket billigare förr, men på senare år har de kommit ikapp Bauhaus och Hornbach prismässigt på likvärdiga produkter.

Jag har samma upplevelse med Skånska Byggvaror, de var billiga förr men är det inte längre. Kanske finns det en gemensam nämnare? :thinking:
Håller inte med. Hormbach kan dock vara billigare ibland.

K karlmb skrev:
Enda gångerna det kan vara lågt pris är just när de säljer ut något eller kör en hård kampanj.
Det är just då deras märkliga organisation visar sig för så många här. Det är då man förbannar sin egen snålhet.
Har inte påstått att de är billigast. Jag skrev dessutom inte äns "bra pris", utan bara "ganska bra pris".
Menar "ganska bra" i jämförelse mot mindre aktörer där man istället kanske kan få något bättre service och kunnande från personalen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.