215 781 läst · 764 svar
216k läst
764 svar
Aldrig mera Bauhaus!
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag undviker Bauhaus in i det längsta. Om jag ska handla något så blir det på sin höjd 1 sak och att det inte finns nån annanstans i min närhet. Jag betalar hellre 25% mer för samma grej om det finns i nån av dom andra butikerna i min närhet.Grizzlybjörnen123 skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Stämmer väl med min uppfattning. Vi har troligtvis ännu bättre rabatt än dina kompisar också. Tex. vissa saker hos Ahsell har vi 90% rabatt på. Sedan får man ju inte glömma detaljen som stavas moms också, den är ju svår att komma undan som privatperson.Nicke Nyfiken skrev:
Absolut eftersom jag inte är ekonomisk oberoende så måste även jag ibland köpa där det är billigast.Grizzlybjörnen123 skrev:
För att ett dubbelt pris från en leverantör jag föredrar inte är ekonomiskt försvarbart.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 723 inlägg
Jag går bara till byggmax och bauhaus om jag vet vad jag ska ha, vet jag inte vad jag ska ha går jag till hornbach, de brukar kunna hjälpa mig, VVS köper jag på rinkaby rör, resten rådfrågar jag byggahus om
Grottmänniskorna på Beijer undviker jag så gott jag kan (dels på grund av dåliga öppettider, höga priser (dubbla mot EXAKT samma vara hos byggmax) samt deras smaklösa kampanj "mot" hantverkarnas kunder)
(Det är de själva som valt grottmänniskotemat )
Grottmänniskorna på Beijer undviker jag så gott jag kan (dels på grund av dåliga öppettider, höga priser (dubbla mot EXAKT samma vara hos byggmax) samt deras smaklösa kampanj "mot" hantverkarnas kunder)
(Det är de själva som valt grottmänniskotemat )
Handlar din fru på ICA online? det gör jag, som är extremt prismedveten dvs handlar gärna på reapriser och har både ord priser och andra affärers priser/erbjudanden i skallen. Kan säga att deras allmänna system i butikerna fungerar bra, men att lägga över kampanjerbjudanden i webbshoppen - det fungerar inte fullt så smidigt alla gånger. Jag har absolut inget emot att handla på Ica för det.. jag ringer till dem, mejlar dem och säger till varje vecka om det behövs (det är ju bara när jag ska ha nått.. som jag märker att det inte finns med.. troligen är det fler saker som saknas som andra/ingen säger till om). De vet vem jag är är by name hahaM Markarbetaren skrev:Men lite lustigt ändå. På tex. Ica har frugan i princip aldrig betalat för mycket för en vara, hon har stenkoll på allt ifrån literpriset på mjölk till saffran. Och då snackar vi om en affär där man snittar 130-150 produkter/vecka. När man går till Bauhaus och ska köpa 1(!) produkt, som dessutom är med i ett kampanjblad, så är priset felaktigt när man kommer till kassan. På Elgiganten kör man samma grej, ”oj, har vi missat prisändra den i systemet”...mm jo tjena, ni kör en drive med reklamblad och ”missar” prisändra
Jag har inte stött på problemet hos konkurrenter som Byggmax, Hornbach m.fl. Då finns bara 2 möjligheter, antingen har man problem med internkommunikation på företaget eller så står det i den inoficiella affärsplanen.
Kul med alla ursäkter, att man ska vända sig till olika kunddiskar osv. för hjälp. Personligen lägger jag fortsättningsvis inte 1 minut av min tid på att övertyga en affärsidkare om att denna har fel prissättning mot nätet/reklamblad. Det blir en principsak och jag gör som Obama, släpper produkten där jag står och och åker någon annanstans.
Tänk om vi hade tillämpat samma på företaget där jag arbetar.
-Oj, detta priset för att göra min husgrund var lite dyrare än vad vi kom överens om.
-Jo men nu var Adam 2.0 uppsagd så du fick ersättningskillen Gustav 3.6 istället, har du synpunkter så får du ringa vår support så kanske dom kan erbjuda dig 3% rabatt på fönstermontaget med Karl 2.4 istället.
Så erbjudanden är lite omständigt och ju mer erbjudanden de har (som både kommer och försvinner) desto svårare är det för dem att hålla datorsystem a jour..
Det är eg ingen ursäkt - för kan man inte svara på sina mejl, uppdatera sina system osv.. ska man inte ha några!
Det är något jag ofta diskuterar (råder o hjälper) med egna företagare som missköter sina facebooksidor, hemsidor, inte svarar i mobilen/ringer upp osv. Man måste sköta sådant för att inte få dåligt rykte.
De vill inte sälja till privatpersoner, företagare har bättre priser.13th Marine skrev:Jag går bara till byggmax och bauhaus om jag vet vad jag ska ha, vet jag inte vad jag ska ha går jag till hornbach, de brukar kunna hjälpa mig, VVS köper jag på rinkaby rör, resten rådfrågar jag byggahus om
Grottmänniskorna på Beijer undviker jag så gott jag kan (dels på grund av dåliga öppettider, höga priser (dubbla mot EXAKT samma vara hos byggmax) samt deras smaklösa kampanj "mot" hantverkarnas kunder)
(Det är de själva som valt grottmänniskotemat )
[bild]
(Absolut inget fel på deras grejer, eller personalen!)
Jag handlar på min lokala Woody! Nu senast behövdes en Elvisp och jag sikta in mig på Electrolux starkaste (500w) och åkte dit, med min rabatt iomd. att jag har en konto där (som alla kan skaffa sig) så vart priset över disk 670kroobum skrev:
kolla internetpriserna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1461931
Man ska stödja lokalt! + det behöver inte kosta "dubbelt" om man har lite koll De stora utlandsdrakarna stödjer jag så lite som möjligt
Senaste lite större inköp var när sommarstugetaket skulle läggast om, Woody va 7.000kr dyrare än Byggmax och det var inkl. hemleverans som inte var inräknat i Byggmax totalsumma. Och det fast Woody har kunnig personal på varje avdelning (nu låter jag som en reklampelare för woody sorry) och de få ggr. jag satt min fot på Byggmax kan jag inte säga att jag ens sett så många anställda om inte de 2 som fanns på plats var kunniga på allt?
Och de dryga 800 metrarna råspont som levererades från Woody va ingen krökt och jävlig som man ofta ser på de där självplockshögarna, dock någon med lite väl stor kvist i.
Jaja, kanske bara jag som gillar service och kvalité
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 723 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nej hon handlar enbart i butik. Vi provade mat punkt se och några andra men hon blev förbannad för det fattades alltid något. Lite surt om det fattas en vara för 69kr som det gjorde en gång. Lite svårt bevisläge också om man ska klaga, och man vill ju inte gärna hålla kvar budet i örat samtidigt som man packar upp grejorna för att se att allt är med.Snigla skrev:Handlar din fru på ICA online? det gör jag, som är extremt prismedveten dvs handlar gärna på reapriser och har både ord priser och andra affärers priser/erbjudanden i skallen. Kan säga att deras allmänna system i butikerna fungerar bra, men att lägga över kampanjerbjudanden i webbshoppen - det fungerar inte fullt så smidigt alla gånger. Jag har absolut inget emot att handla på Ica för det.. jag ringer till dem, mejlar dem och säger till varje vecka om det behövs (det är ju bara när jag ska ha nått.. som jag märker att det inte finns med.. troligen är det fler saker som saknas som andra/ingen säger till om). De vet vem jag är är by name haha
Så erbjudanden är lite omständigt och ju mer erbjudanden de har (som både kommer och försvinner) desto svårare är det för dem att hålla datorsystem a jour..
Det är eg ingen ursäkt - för kan man inte svara på sina mejl, uppdatera sina system osv.. ska man inte ha några!
Det är något jag ofta diskuterar (råder o hjälper) med egna företagare som missköter sina facebooksidor, hemsidor, inte svarar i mobilen/ringer upp osv. Man måste sköta sådant för att inte få dåligt rykte.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Handlar man på Byggmax ska man inte köpa mer virke än man gör åt för dagen har jag lärt mig. Låt trallvirke ligga ett dygn och man har en hög som ser ur som hockeyklubbor.Tokslut skrev:Jag handlar på min lokala Woody! Nu senast behövdes en Elvisp och jag sikta in mig på Electrolux starkaste (500w) och åkte dit, med min rabatt iomd. att jag har en konto där (som alla kan skaffa sig) så vart priset över disk 670kr
kolla internetpriserna [länk]
Man ska stödja lokalt! + det behöver inte kosta "dubbelt" om man har lite koll De stora utlandsdrakarna stödjer jag så lite som möjligt
Senaste lite större inköp var när sommarstugetaket skulle läggast om, Woody va 7.000kr dyrare än Byggmax och det var inkl. hemleverans som inte var inräknat i Byggmax totalsumma. Och det fast Woody har kunnig personal på varje avdelning (nu låter jag som en reklampelare för woody sorry) och de få ggr. jag satt min fot på Byggmax kan jag inte säga att jag ens sett så många anställda om inte de 2 som fanns på plats var kunniga på allt?
Och de dryga 800 metrarna råspont som levererades från Woody va ingen krökt och jävlig som man ofta ser på de där självplockshögarna, dock någon med lite väl stor kvist i.
Jaja, kanske bara jag som gillar service och kvalité
Jag åkte till Beijer vid ett tillfälle, kostade 30% mer än Byggmax men det är som natt och dag.
Har du aldrig sett andra kunder på ditt lokala Woody? Eller varför denna märkliga fråga?Tokslut skrev:
Jag har också haft konto med rabatt på Woody. Men jag gav upp efter ett tag. Det var inte hållbart att aldrig veta vad man skulle betala för varorna förrän man fått priset från kassan där rabatten räknades ut. Helt värdelöst systen i mina ögon. Ge mig ett ärligt pris från början, istället för att försöka blåsa mig om jag inte efterfrågar bättre pris.
Att de är kunniga och serviceminded kan ingen ta från dem. Är man okunnig och behöver hjälp och är beredd att betala för det så är Woody ett utmärkt ställe.
Det går ju att begära offert, men vill man se priset på hyllkanten så går det ju inte. De är ju negativtNicke Nyfiken skrev:Jag har också haft konto med rabatt på Woody. Men jag gav upp efter ett tag. Det var inte hållbart att aldrig veta vad man skulle betala för varorna förrän man fått priset från kassan där rabatten räknades ut. Helt värdelöst systen i mina ögon. Ge mig ett ärligt pris från början, istället för att försöka blåsa mig om jag inte efterfrågar bättre pris.
Visst, på större inköp gör man naturligtvis det. Men att begära offert på en elvisp, fogsvans, 2 lådor spik och 4 reglar 45x70 blir löjligt.Tokslut skrev:
Då är det enklare att åka till lågprisvaruhuset där man vet vad det kostar på förhand.
.
Dock har hyresgästen på gården hemleverans en gång i veckan.
Måste säga att vi själva har bara fått vissa saker utbytta mot andra märken, när nått varit slut (det kan man klicka i att de inte får göra, om man vill). Och en extra långfranska en gång ..däremot har jag mycket o säga till om på kampanjvarorna som jag vill ha till rätt pris på (de missar minst ett par saker varje vecka)
..hyresgästen har fått några fel leveranser. Men på ett år.. har det saknats tre satsumas, tre äpplen och en sak till.. som jag inte riktigt minns vad det var..(grillkorv typ). Tycker jag är ok på hmm 52 lev
Men hen har fått (gratis ) limpor, varmrökt lax, flera burkar kattmat, choritzokorvar, 12-pack julmust, rostbröd.. m.m .. vi har alltid anmält inom en timme, både saker som vi fått extra (vill inte att nästa kund ska bli drabbad) och saker som saknats. Det som saknats får vi antingen hämta vid butik direkt, eller så kommer pengarna tillbaka 1-2 dagar efter.. (nu vet de vilka vi är så ibland tar de med grejerna veckan efter om hen vill).
Har aldrig behövt bevisa nått när vi ringt! Kanske för vi oftast ringt och sagt att de gett oss för mycket? (det är dock dyrare för dem att åka ut här på landet och hämta hem grejerna än att efterskänka dem till hyresgästen).
Har handlat online sedan Corona dök upp (både på Ica, citygross, Willys och Coop ).. men min standard är Ica där vi brukade gå in och handla innan men vi hämtar där (inte hem lev).M Markarbetaren skrev:Nej hon handlar enbart i butik. Vi provade mat punkt se och några andra men hon blev förbannad för det fattades alltid något. Lite surt om det fattas en vara för 69kr som det gjorde en gång. Lite svårt bevisläge också om man ska klaga, och man vill ju inte gärna hålla kvar budet i örat samtidigt som man packar upp grejorna för att se att allt är med.
Dock har hyresgästen på gården hemleverans en gång i veckan.
Måste säga att vi själva har bara fått vissa saker utbytta mot andra märken, när nått varit slut (det kan man klicka i att de inte får göra, om man vill). Och en extra långfranska en gång ..däremot har jag mycket o säga till om på kampanjvarorna som jag vill ha till rätt pris på (de missar minst ett par saker varje vecka)
..hyresgästen har fått några fel leveranser. Men på ett år.. har det saknats tre satsumas, tre äpplen och en sak till.. som jag inte riktigt minns vad det var..(grillkorv typ). Tycker jag är ok på hmm 52 lev
Men hen har fått (gratis ) limpor, varmrökt lax, flera burkar kattmat, choritzokorvar, 12-pack julmust, rostbröd.. m.m .. vi har alltid anmält inom en timme, både saker som vi fått extra (vill inte att nästa kund ska bli drabbad) och saker som saknats. Det som saknats får vi antingen hämta vid butik direkt, eller så kommer pengarna tillbaka 1-2 dagar efter.. (nu vet de vilka vi är så ibland tar de med grejerna veckan efter om hen vill).
Har aldrig behövt bevisa nått när vi ringt! Kanske för vi oftast ringt och sagt att de gett oss för mycket? (det är dock dyrare för dem att åka ut här på landet och hämta hem grejerna än att efterskänka dem till hyresgästen).