215 198 läst · 764 svar
215k läst
764 svar
Aldrig mera Bauhaus!
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg
Ok, 39,55 tar Byggmax för 45x145 c24 och Beijer alltså 65,60 c24. Man måste ju jämföra samma klass. Jag vet att det är provocerande att skriva att jag varit i byggbranschen i 52 år. Jag har haft egen byggfirma i 37 av de åren. Jag har handlat enorma mängder virke av Beijer och hade väl typ 30 % rabatt. Det jag pratar om är de priser de går ut med till privatkunder. Vet man inte att man kan "pruta" så får man betala det. Det är det jag tycker är bedrägeri. Jag undrar hur det skulle gå för t.ex. Willys, om de drev sina butiker på det viset.FredrikR skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 222 inlägg
Nu jämförs ju samma klass i exemplet. Det kan väl knappast vara förvånande att en Dacia är billigare än en Porsche, vilket är i paritet med jämförelsen du gör.J Johnsson 56 skrev:Ok, 39,55 tar Byggmax för 45x145 c24 och Beijer alltså 65,60 c24. Man måste ju jämföra samma klass. Jag vet att det är provocerande att skriva att jag varit i byggbranschen i 52 år. Jag har haft egen byggfirma i 37 av de åren. Jag har handlat enorma mängder virke av Beijer och hade väl typ 30 % rabatt. Det jag pratar om är de priser de går ut med till privatkunder. Vet man inte att man kan "pruta" så får man betala det. Det är det jag tycker är bedrägeri. Jag undrar hur det skulle gå för t.ex. Willys, om de drev sina butiker på det viset.
Nu är ju 34mm byggregel kanske inte det vanligaste, det brukar väl vara 45mm men det är en byggregel du plockat fram. Om du instället letar på trall, nåt jag faktiskt tycker att nån som varit i byggbranchen i över 50år skall klara av, så noterar du att det Snigla faktiskt skrev stämde rätt bra. Men måste beundra ditt självförtroende, det är tufft att såga nån EFTER att bilden från Beijer faktiskt är postad med ett pris.J Johnsson 56 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg
Ok. Fortsätt att handla på Beijer. Det är ju billigastF fsn skrev:Nu är ju 34mm byggregel kanske inte det vanligaste, det brukar väl vara 45mm men det är en byggregel du plockat fram. Om du instället letar på trall, nåt jag faktiskt tycker att nån som varit i byggbranchen i över 50år skall klara av, så noterar du att det Snigla faktiskt skrev stämde rätt bra. Men måste beundra ditt självförtroende, det är tufft att såga nån EFTER att bilden från Beijer faktiskt är postad med ett pris.
Sällan billigast, men i bland bäst sortering och urval skulle jag tro. Jem&Fix har nog alltid lägre pris per löpmeter men sällan olika längder att välja på och knappast möjlighet att få trallvirket hemkört med kranbil för en rimlig peng.J Johnsson 56 skrev:
Varför vill du jämföra en c klassad regel med den trallbräda som det är frågan om? Du som varit i branchen länge borde ju veta att det är skillnad på 'äpplen och päron'J Johnsson 56 skrev:
Kanske dåligt skolad? Baserat på användarnamnet är Herr Johnsson född 1956 och var således 16år när han började i byggbranchen.F fribygg skrev:Sällan billigast, men i bland bäst sortering och urval skulle jag tro. Jem&Fix har nog alltid lägre pris per löpmeter men sällan olika längder att välja på och knappast möjlighet att få trallvirket hemkört med kranbil för en rimlig peng.
Varför vill du jämföra en c klassad regel med den trallbräda som det är frågan om? Du som varit i branchen länge borde ju veta att det är skillnad på 'äpplen och päron'
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg
Jag skrev : Ok, 39,55 tar Byggmax för 45x145 c24 och Beijer alltså 65,60 c24. Man måste ju jämföra samma klass. Alltså inte en c klassad regel med den trallbräda.F fribygg skrev:Sällan billigast, men i bland bäst sortering och urval skulle jag tro. Jem&Fix har nog alltid lägre pris per löpmeter men sällan olika längder att välja på och knappast möjlighet att få trallvirket hemkört med kranbil för en rimlig peng.
Varför vill du jämföra en c klassad regel med den trallbräda som det är frågan om? Du som varit i branchen länge borde ju veta att det är skillnad på 'äpplen och päron'
Medlem
· Östergötland
· 587 inlägg
Ja jag började på Armerad betong när jag var 16 år, som måttsättarbiträde. När jag var 18 började jag på Tekniskt gymnasium och blev gymnasieingenjör 4 år senare. Jag jobbade som arbetsledare i 7 år och sedan 4 år som platschef innan jag startade eget när jag var 32 år. Jag har byggfirman kvar, men hade "turen" att tjäna så mycket att jag kunde sluta bygga när jag fyllde 50. Sedan dess har jag bara ägnat mig åt uthyrning av manskapsbodar och byggställning. Men du är väl bättre skolad ?F fsn skrev:
I det aktuella fallet handlade det dock om trallbrädor som inte var dyrare eller kanske 1,50kr dyrare så du jämför äpplen med päron då du blandar in c24 klassat virke.J Johnsson 56 skrev:
Har du betalt av Byggmax @Johnsson 56?
JaJ Johnsson 56 skrev:Ja jag började på Armerad betong när jag var 16 år, som måttsättarbiträde. När jag var 18 började jag på Tekniskt gymnasium och blev gymnasieingenjör 4 år senare. Jag jobbade som arbetsledare i 7 år och sedan 4 år som platschef innan jag startade eget när jag var 32 år. Jag har byggfirman kvar, men hade "turen" att tjäna så mycket att jag kunde sluta bygga när jag fyllde 50. Sedan dess har jag bara ägnat mig åt uthyrning av manskapsbodar och byggställning. Men du är väl bättre skolad ?
Har varken problem med, eller ifrågasätter det öht. Men så har du inte heller sågat nån, och talat om att dom inget begriper efter att dom postat en bild från leverantören med priser.D Dilato skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Reklamerat golv Bauhaus
Golv -
Tips på övervakningskamera med lång räckvidd
Villalarm & Hemautomation -
Montera hängrännor på hus som aldrig haft det. Vad behövs göras?
Tak & Vind -
Kamera utomhus - begränsa siktlinjen till tomtgräns?
Villalarm & Hemautomation -
Frågor till dig som har en Denver 1200 fågelmatare med kamera.
Trädgård allmänt