Du menar att det pulserar mellan 2-5 bar på manometern på hydroforen?
 
  • Gilla
Fiddan
  • Laddar…
K kamo skrev:
Du menar att det pulserar mellan 2-5 bar på manometern på hydroforen?
Ja. på B.
 
Då håller jag med Daniel, det är luft i hydroforen som saknas.
 
  • Gilla
Fiddan
  • Laddar…
K kamo skrev:
Då håller jag med Daniel, det är luft i hydroforen som saknas.
Då fyller jag på ytterligare med luft då. :)
 
Jag lyckas inte få upp trycket igen, när den vilar så är det på 3,0-3,5 innan var det strax ovan 4.
jag tror jag har fått ut ganska mycket vatten. kan jag ha tagit ut för mycket?
 
Det kan inte bli för mycket, hela hydroforen ska tömmas helt. Tills det slutar rinna ur en anslutning i botten alltså. Då är det bara luft i den och det vatten som pumpas in får arbeta mot en tom tank.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det kan inte bli för mycket, hela hydroforen ska tömmas helt. Tills det slutar rinna ur en anslutning i botten alltså. Då är det bara luft i den och det vatten som pumpas in får arbeta mot en to
S Stefan1972 skrev:
Det kan inte bli för mycket, hela hydroforen ska tömmas helt. Tills det slutar rinna ur en anslutning i botten alltså. Då är det bara luft i den och det vatten som pumpas in får arbeta mot en tom tank.
Ventilen sitter ju halvvägs upp på hydrofonen.
Ventilen sitter halvvägs upp så jag kan inte tömma den helt :/.
Men när jag stänger av pumpen och öppnar ventilen på hydrofonen (B) så får jag ut kanske 5liter. sedan rinner det lite bara, antar det är från brunnen. sitter väl en pump ute i gräsmattan också kanske..

Jag tror jag måste köra med kompressor eller pump.
Hur många bar ska systemet vara på? mätaren går ju upp till 6 det är väl lite mycket?

Nu när trycket släppt lite så har jag konstigt nog lite bättre vattentryck.
Nu hade jag kunnat åka på semester, men det är inte riktigt 100%.
Det fungerar kan vi säga.
 
Fast oftast finns det ju nånting i botten så man kan tömma dem helt. Inte nödvändigtvis vatten in och ut alltså utan en dedikerad avtappning.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
kranen i botten, vad är den till?
Du måste öppna på två ställen för att få in luft.
 
D Daniel 109 skrev:
kranen i botten, vad är den till?
Du måste öppna på två ställen för att få in luft.
Vilken kran? på vilken apparat? :)
 
Den som jag ringat in här.
Värmepanna med markerat övertrycksventil och text "övertrycksventil" på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Daniel 109 skrev:
Den som jag ringat in här.
[bild]
Så pinsamt sorry, jag hittade den!
Stängde av allt igen, öppna kran, sedan tömde jag hela hydrofonen.

Nu har jag tryck på 4 igen.
Så lite bättre.
Vattnet går i två byggnader och två våningsplan, kanske tre (går in via källare).
Ska jag testa att öppna kranarna i andra huset också eller ska det räcka om jag öppnar kranen som finns i samma rum som apparaterna?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Testade du #13. Gå förbi filtret. Kanske igensatt med stort tryckfall. Dags för backspolning?
 
optimizer optimizer skrev:
Testade du #13. Gå förbi filtret. Kanske igensatt med stort tryckfall. Dags för backspolning?
Jag vågade mig inte på detta.
Ja det verkar vara tre balofixer på rad där så jag verkar kunna föra den i mitten upp, men då går jag förbi filter och kan få in skit i systemet eller?
 
Ett filter kräver underhåll för att fungera. Har du koll på filterstatus och service? Vad är det för filter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.