687 786 läst · 2 879 svar
688k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Det kan man, men det beror nog på dnISP, du får troligen köra port forward mot den interna IP:n i din router, men då blir ju porten öppen utifrån och du ansluter via din externa IP på en specifik port.V Vårtimer skrev:
Nu är jag sjukt ringrostig på nätverk, men så gjorde man tidigare. Nackdelen är ju att det blir ”öppet” för alla och gör att säkerheten hänger på din kameras sårbarhet. Brukar krävas lösenord och användarnamn, så kör inte på standard. Men sannolikheten att någon hittar dit är väl liten
Men jag läste något tidigare om problem med vissa märken med default-usern låg kvar.
Men du får nog många andra bra svar..
Det är så det är inställt nu, och behövdes för att få in den i ajax. Men såfort jag går över på 4g försvinner den i mob. Måste missat nåtrichardtenggren skrev:Det kan man, men det beror nog på dnISP, du får troligen köra port forward mot den interna IP:n i din router, men då blir ju porten öppen utifrån och du ansluter via din externa IP på en specifik port.
Nu är jag sjukt ringrostig på nätverk, men så gjorde man tidigare. Nackdelen är ju att det blir ”öppet” för alla och gör att säkerheten hänger på din kameras sårbarhet. Brukar krävas lösenord och användarnamn, så kör inte på standard. Men sannolikheten att någon hittar dit är väl liten
Men jag läste något tidigare om problem med vissa märken med default-usern låg kvar.
Men du får nog många andra bra svar..
V Vårtimer skrev:
Inte alla operatörer ger en publik IP-adress. I så fall fungerar inte port forwardning mot din IP-kamera.
Kolla vad din router rapporterar för IP-adress mot internet samt vad du får när du kör http://www.whatsmyip.org/
Dessa adresser måste överensstämma för att du ska kunna nå din kamera utifrån/externt
Redigerat:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Det mest basic är att köra via en ddns-tjänst. Kolla om kameran har det. Ev beroende på modell kan den ha en egen som du kan sätta direkt i kameran.E etompau skrev:
Sen gör du en portforward i routernrou rtsp-porten (554) till kamerans lokala IP-adress
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
I dagsläget går inte kameran via deras cloud, utan app'en agerar bara mediaplayer.X xxsenx skrev:
Så vitlista din mobils mac-adress
Efter att ha nästan sträckläst tråden blir det högst sannolikt att byta till Ajax när vi flyttar till vårt hus i januari. Har idag Verisure. Är nöjd, dock mindre nöjd över månadskostnaden + att varje extra komponent kostar extra slantar per månad + att jag inte får plocka ner larmet och installera det själv på nya adressen. Det "måste" en installatör göra. Väljer jag deras "flytterbjudande" så kostar det "bara" 1990:- och då får jag inte ens lika många komponenter som jag har idag. Så nej, Verisure tappar en kund när vi flyttar.
Men, jag är villrådig på vad man ska ha. Nya lyan kommer ha 5 ingångar, enplans i vinkel på 140kvm.
Det jag tänker behöva är:
1st hub
2-3st brandlarm
4st door protect
3st motion protect plus
Kan det räcka? Om man vill ha kamera till, finns där någon väldigt lättinstallerad och "snygg" kamera? Kan kameran i sin tur skicka bilder på larmcentral?
Men, jag är villrådig på vad man ska ha. Nya lyan kommer ha 5 ingångar, enplans i vinkel på 140kvm.
1st hub
2-3st brandlarm
4st door protect
3st motion protect plus
Kan det räcka? Om man vill ha kamera till, finns där någon väldigt lättinstallerad och "snygg" kamera? Kan kameran i sin tur skicka bilder på larmcentral?
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Snabb reflektion,JLyck skrev:Efter att ha nästan sträckläst tråden blir det högst sannolikt att byta till Ajax när vi flyttar till vårt hus i januari. Har idag Verisure. Är nöjd, dock mindre nöjd över månadskostnaden + att varje extra komponent kostar extra slantar per månad + att jag inte får plocka ner larmet och installera det själv på nya adressen. Det "måste" en installatör göra. Väljer jag deras "flytterbjudande" så kostar det "bara" 1990:- och då får jag inte ens lika många komponenter som jag har idag. Så nej, Verisure tappar en kund när vi flyttar.
1st hub
2-3st brandlarm
4st door protect
3st motion protect plus
Varför MotionProtect Plus?
Dessa PIR/MW brukar rekommenderas i "svårare" miljöer där det tex finns luftvärmepump eller temperaturen skiftar väldigt snabbt.
Angående kamera finns det nästintill Hur många som helst att välja på då Ajax läser in rtsp-strömmar vilket är bland det vanligaste protokollet för kameror.
För att få bilder till larmcentral får man kolla med de olika centralerna då bilderna inte går genom Ajax. Utan Ajax har bara stöd för att läsa in bildströmmen i app'en dvs som en mediaplayer
Jag trodde att ett plus i enprodukt betydde helt sonika en bättre produkt. Nej, några såna rum har vi inte i det nya huset.Erik Hellgren skrev:Snabb reflektion,
Varför MotionProtect Plus?
Dessa PIR/MW brukar rekommenderas i "svårare" miljöer där det tex finns luftvärmepump eller temperaturen skiftar väldigt snabbt.
Angående kamera finns det nästintill Hur många som helst att välja på då Ajax läser in rtsp-strömmar vilket är bland det vanligaste protokollet för kameror.
För att få bilder till larmcentral får man kolla med de olika centralerna då bilderna inte går genom Ajax. Utan Ajax har bara stöd för att läsa in bildströmmen i app'en dvs som en mediaplayer
Okej, så i princip vilken kamera som helst. Okej, får kolla upp det.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Lite olika teknologierJLyck skrev:
Däremot är DoorProtect Plus riktigt bra, magnetkontakt med vibration och tilt sensor. Perfekt om man vill få larm redan när busen börjar bryta på dörren eller fönstret
Hittade inte den på alarmshopen. Ska genast kolla upp. Tack!Erik Hellgren skrev:
Edit: Hittade nu i en annan butik.
Hur känslig är den då? Jag tänkte mest på att dörren kan ju röra sig en hel del när det stormar ute, är det tillräckligt för att lösa ut larmet? Det kanske isåfall inte lämpar sig för kustnära boenden där det kan vara rejäla höststormar...Erik Hellgren skrev:
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Den har 3 känslighetsnivåer samt ett val som kallas "ignorera enkelstöt" vilket gör att den inte ska larma för tex en fågel som flyger in i fönstret.M magnus07 skrev:
Tror inte en höststorm är något problem, sällan man har dörrar som slår. Oftast sitter de lite i spänn mot någon tätningslist.