687 800 läst · 2 879 svar
688k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Kör man den på HÖG känslighet. Vilket jag gjorde. Så blir de spännande. Mitt larm utlöste då de blåste lite ute. Vi har en liten välkommen till oss skylt som hänger i ett litet snöre som slår mot dörren lite när det blåser. De räckte för de skulle dra igång för fulla muggar. Sedan sänkte jag ned inställningen till normal och aktiverade så larmet ska ignorera enstaka slag. Inga problem med falska larm efter de på den dörren.M magnus07 skrev:
Det enda egentligen negativa som jag känner Ajax har varit för mig, är att protokollet som kollar att alla enheter är vid liv kan vara lite skitnödig ibland. De klagade rätt ofta på ett av mina tre vattenlarm och en av mina magnetkontakter i källaren. Jag ökade toleransen lite på prov. Lite utanför vad som rekommenderades. Och ta i trä men inga problem på ett par veckor nu.
Allt fungerar dock. Även om jag ökat toleransen. Vi har "funktionstestat" flera gånger. Vi har flera gånger gjort bort oss här hemma. Där vi trott att nattlarmet varit avstängt. Men då har ingen larmat av på hela morgonen och sedan ringer grannen på dörren och med min utomhus siren på max.. ja de blev samtalsämnet för de besöket kan vi väl säga.
Jag är riktigt sugen på detta system till vår villa, men det känns lite negativt om inte Ajax börjar arbeta mot 4G/5GnicoX skrev:Jo klart. De kan alltid förbättra sin system med firmwares. Dock finns hårdvara begränsningar för hur mycket man kan göra. Att sirenen aktiveras tror jag borde vara möjligt vid störning med huvudenheten. Har lagt till det som ett önskemål på deras hemsida.
Men jag får vänta några år innan de släpper en hub med 4G/5G och med förbättringar på deras nuvarande produkter.
Gå in och klaga hos Ajax och påpeka att 3G är liksom GSM utdöende, inte bara i Sverige utan på flera ställen, så kanske de kan hinna och ändra hubben till 4G, men troligtvis inte då den bara väntar på certifiering...
3G- avveckling påbörjas av Telia och Tele2
[länk]
Telenor planerar snabb släckning av 3g-nätet
[länk]
JLyck skrev:
Det finns ju också en PIR med kombinerad glaskross som alternativ. Jag kör med 2 st av dessa hemma.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 494 inlägg
Fast nu klarar den väl bara 2g sim kort enligt spec. Hur länge är 2g nätet i drift? Vet inte om det är en orsak att vänta eller skita i det och köpa ändå.T Tosse skrev:
Edit: läste lite och troligast är att 2g nätet är mer långlivat än 3g då industrin använder det med M2M och troligast blir kvar till 2030..
GSM-nätet lär inte släckas i första taget.
Fördel med GSM jmf 4/5G är den lägre frekvensen vilket kräver mindre effekt vid samma räckvidd. Det kommer alltså vara mer energisnålt. Sen är bandbredden mycket lägre. Ajax menar dock att deras system behöver ca 0,5 kbit/s. GSM låter ganska klokt för applikationen med andra ord.
Fördel med GSM jmf 4/5G är den lägre frekvensen vilket kräver mindre effekt vid samma räckvidd. Det kommer alltså vara mer energisnålt. Sen är bandbredden mycket lägre. Ajax menar dock att deras system behöver ca 0,5 kbit/s. GSM låter ganska klokt för applikationen med andra ord.
I värsta fall i framtiden om man måste ha mobil backup och 2g inte skulle finnas så får man köpa en mobil backup som man kopplar på ethernet porten. Det är inte speciellt svårlöst.
Elektroniktokig
· Åkersberga
· 458 inlägg
Kör DoorProtect i ett kallförråd. Inga problem under vintern (eller sommaren).V Vårtimer skrev:
Vet sen tidigare med systemet jag hade innan att man får räkna bort 50-70% på batteritiden. Misstänker samma med Ajax då det är lika batterier.
Gött. Känns inte som batteritiden gör nåt direkt om nu batteriet håller så länge som dom lovar enligt infoErik Hellgren skrev: