687 652 läst · 2 879 svar
688k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Tack för svar! Får kika på det du nämnde! Är det tyskt?
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Enda gången Ajax kan gå före SPC är ju om man har ett befintligt hus där man inte kan dra kablage snyggt och har väldigt låga krav på larmet. Men det är ju fullständigt irrelevant när man bygger nytt. Det finns väl egentligen bara ett enda val och det är SPC.S simonsimonsson skrev:God kväll!
Håller på att bygga hus, och spanar nu runt lite på larmalternativ. Har nog insett att AJAX är the way to go! Så nu har jag några snabba frågor, som jag inte riktigt lyckades hitta i den här 173 sidor långa tråden. Ni får håna mig om jag är för basic men ni får gärna hjälpa mig hitta rätt.
Jag kommer ha följande hemma:
- Unifi Nätverk
- Unifi Protect (kamerorna+NVR)
- Yale Doorman v3
- Philip Hue belysning i hela kåken och utebelysning.
Som jag förstått det har Ajax stöd för RTSP Protokoll vilket även Unifi har, vilket kändes som ett stort plus i kanten.
Men mina största frågor är.
1. Kan man få Ajax larmet att ”synka” med ens Philips Hue brygga på nått fiffigt sätt, så att om tex larmet går, så lyser hela huset upp och blinkar rött/strob lyser?
2. Hur löser man bäst att det larmas av när jag kliver in med mitt Yale doormanlås. I en perfekt värld hade båda kopplingar till tex Google Home/Homekit. Så att när man trycker in sin kod på sitt Yale lås, så går det en liten televink till Ajax, så att larmet deaktiveras. Och tvärt om…
Går dessa två saker att lösa? Tex via IFTTT eller nån skön Google home/homekit integration med scenarion?
Då kommer jag köpa Diiiiirekt!
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Jag är inte insatt i SPC larm. Vad är det som skiljer det mot Ajax som har en mängd godkännanden, klassificeringar och utmärkelser? Varför ska man välja ett SPC larm istället för användarvänliga Ajax?S SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 124 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 124 inlägg
Mapping gates och flexibiliteten det medför samt möjligheten att integrera mot flera andra system, köra som mindre passersystem osv.Lucky2015 skrev:
S SueCia skrev:
Kan man integrera det mot Yale doorman för att låsa/låsa upp ytterdörren och även Google home, plejd, Philips hue för att styra belysning?S SueCia skrev:
Vanderbilt SPC kan integreras med t.ex Homey eller Home Assistant, som i sin tur kan integreras mot det mesta inom hemautomation. För Yale Doorman finns det numer en officiell koppling till Homey.Lucky2015 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 574 inlägg
Då är det dags att slänga ut Verisure och installera ett eget larm! Tidigare blev jag tipsad om Ajax, och det verkar onekligen vara bra.
Ni som har detta, jag har några funderingar:
- Finns det någon snygg översiktspanel som man kan sätta vid entrén, som visar aktuell status på alla komponenter? Exempel: När jag lämnar huset vill jag smidigt kunna se vilka dörrar som inte är stängda. Med Verisure-grunkan är det bara en röd dörr-knapp som lyser, vilket betyder att någon av dörrarna är öppen. Jag vill veta vilken.
- Jag har några vatten- och dörrsensoer från Aquara. Är de kompatibla med Ajax? (antar inte)
- Går det integrera Ajax med Yale Doorman? Exempel; När jag slår in koden i Doorman så stängs larmet av.
- Är det HomeKit-kompatibelt? Exempel; Kan en kamera som är anslutet till Ajax samtidigt fungera med HomeKit-prylar (t ex Apple TV:ns visning). Eller kör man systemen separat?
- Bästa återförsäljaren?
Kanske behöver ta kontakt med en installatör för att få svar på dessa frågor, men om någon har koll så är jag tacksam.
- Finns det någon snygg översiktspanel som man kan sätta vid entrén, som visar aktuell status på alla komponenter? Exempel: När jag lämnar huset vill jag smidigt kunna se vilka dörrar som inte är stängda. Med Verisure-grunkan är det bara en röd dörr-knapp som lyser, vilket betyder att någon av dörrarna är öppen. Jag vill veta vilken.
- Jag har några vatten- och dörrsensoer från Aquara. Är de kompatibla med Ajax? (antar inte)
- Går det integrera Ajax med Yale Doorman? Exempel; När jag slår in koden i Doorman så stängs larmet av.
- Är det HomeKit-kompatibelt? Exempel; Kan en kamera som är anslutet till Ajax samtidigt fungera med HomeKit-prylar (t ex Apple TV:ns visning). Eller kör man systemen separat?
- Bästa återförsäljaren?
Kanske behöver ta kontakt med en installatör för att få svar på dessa frågor, men om någon har koll så är jag tacksam.
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 242 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 242 inlägg
Har haft detta i en månad men har inga kameror och håller hemautomationen (HomeAssistant) frånskilt från larmet med flit så vet inte ang Homekit eller Aqara.andreascarlsson skrev:Då är det dags att slänga ut Verisure och installera ett eget larm! Tidigare blev jag tipsad om Ajax, och det verkar onekligen vara bra.
- Bästa återförsäljaren?
Om du försöker larma på när något står öppet kommer du direkt få en notis i mobilen som säger att du misslyckades, klickar du på ”i”:et på den notisen så står det varför du misslyckades, bifogar bild på hur det såg ut nu när jag försökte slå på nattläget med ytterdörren öppen.
Blir samma om du försöker larma på från mobilen med något är fel, tror dock inte det finns en översiktspanel som du efterfrågar men du kan se det i appen innan du larmar på. Så i värsta fall köp en iPad eller annan platta, ladda ner Ajax-appen och montera i hallen?
Jag har handlat mina grejor från www.safe.land och www.smartlarm.se, fick alla grejor snabbt, behövde lite support från Safeland och det var grym och snabb support.
Har provat med att lägga till kamera till Ajax. Det gick enkelt att läggs till en via rtsp. Tyvärr går inte kamerans uppkoppling till appen via ajax server utan appen kopplar upp sig direkt till kameran. Så man måste göra dem tillgänglig public på internet via sin brandvägg om man vill se dem när man inte är hemma.
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 242 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 242 inlägg
Dessa kan väljas (se bild) i appen så jag förutsätter att alla stödjer AjaxE etnica skrev:
Alla väktarbolag som använder SIA-protokollet kan du ansluta till. Det är fler än dem som listat i Ajax-appen. Securitas t.ex. Det är bara att kontakta de väktarbolag som verkar intressanta och be om pris. Det är rätt varierande prissättning, så du får jämföra efter att du kontaktat ett par stycken.E etnica skrev:
jag fick tips om att kolla vilket företag kommunen använder för väktarbolag - och ansluta till samma. Anledningen är att då har väktarbolaget sannolikt bilar ”stationerade” i kommunen och tiden för utryckning blir kortare än om det ska skickas en bil från längre bort. Så kolla med kommunen är mitt tips.