4
Hej,

Ajax alarm system har slutat att skicka sms och ringa mig när larmet går även fast jag har ställt in det. jag har Comviqs prepay kort och har pengar på kortet.

Någon som vet vad felet kan vara ?

• Inställningsmeny för mobildata och roaming på en smartphone med SIM-kort position okänd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmgränssnitt för Ajax-larmsystem som visar signalstyrka, anslutningsstatus och batteriladdning.
    Skapa konto
  • Skärmdump av Ajax alarmsystemets inställningsmeny visas, med SMS och Push notifikationer aktiverade.
    Skapa konto
  • Mobilens inställningsmeny som visar APN-inställningar, ingen dataanvändning och saldo på 87,80 kr för Comviq prepay kort.
    Skapa konto
Comviq kontant är giltiga i ett år efter laddning om du har samma plan som jag har, den som heter Standard och där du kan tanka tex 100 kr/200 MB. Kanske behöver det aktiveras igen?

L Lund skrev:
Är det någon som har CombiProtect (den med glaskoross-sensor) och kan säga något om hur det fungerar om ni har testat det? Bor så att jag har stora glaspartier och skulle helst vilja att larmet går innan någon går in i huset. Alternativet är kanske DualCurtain Outdoor.
Combiprotect funkar mycket bra, reagerar absolut som jag vill.

• Gilla
Lund
  • Laddar…
A agne987 skrev:
Nej men du behöver en publik IP-adress. Sen kan du öppna portar i routern och ställa in extern adress i appen.
Tolkar jag dig rätt att man kan rikta om till vilken IP-adress som mobilappen ska ansluta till? Hittar inte den inställningen.

E Electro_ skrev:
Right då skippar jag notiser, det är helt ok att gå in i appen och kolla om den är öppen/stängd. Såhär ser det ut nu och det som kommer hända efter 120 sec är då att det kommer larma i telefonen. Vilket jag inte vill. Slår jag av primär detektor så kommer den inte visa om det är öppet/stängt men såklart heller inte ge något larm. Så hur gör jag?
har inte lästa alla svar ännu - men kan du inte välja
"alltid aktiv" för att alltid få notis / se i appen om dörren är öppen?

Jag har ett antal läckage-sensorer i mitt system, och problemet är att städfirman utlöser dem hela tiden när de ska skura golvet i badrum och kök. Finns det något smidigt sätt (kanske via scenarion) att stänga av dessa t ex under vissa tider/veckodagar? Alternativt smidigare sätt att stänga av dem än att behöva gå in på varje sensor och avaktivera manuellt (blir många klick då det är fyra stycken).

• Gilla
lilla frugan
  • Laddar…
Trubbel i Ajax-paradiset
Hej på er! Har i dag fått hjälp av elnätsägaren (Ellevio) att med hjälp av planerat strömavbrott testa/skapa lite olika former av trubbel med larmet som fungerat felfritt i ca tre år fram till i dag.

Pga arbeten med ledningar slogs strömmen i området av 07:41.

Problem 1. Ajax larmar för låg batterinivå i hubben redan 08:50 och sedan tappas kontakten 09:09. Någon annan som upplevt så dålig batteritid? Minns att den varit bättre tidigare.

Problem 2. När strömmen kommer tillbaka ca kl. 10 slår den inte på sig själv. Kan bero på problem nr. 4.

Problem 3. När jag slår på centralen kl. 18:34 larmar två detektorer trots att ingen är i de rummen och larmet, som ju var aktiverat när strömmen gick, larmar ordentligt.

Problem 4. 30 min senare, 19:04, tappas kontakten med centralen igen. Lite felsökning visar att den helt enkelt säger att den inte får någon ström. "Extern ström Frånkopplad". Och batteriet är ju rätt slut...

Tacksam för alla förslag som kan lösa detta och hjälp med felsökning - kan frånkopplingen eller tillkopplingen av strömmen helt enkelt gjort att något brunnit i hubben? Vi har ju haft ett gäng "interna" strömavbrott pga t.ex. jordfelsbrytare i huset under åren och inget har pajat den tidigare.

Dagens logg tills jag kom hem:
Skärmavbild av larmloggar som visar tider för strömavbrott, batterilarm och nätverksproblem.
Skapa konto

JustDoIt JustDoIt skrev:
Trubbel i Ajax-paradiset
Hej på er! Har i dag fått hjälp av elnätsägaren (Ellevio) att med hjälp av planerat strömavbrott testa/skapa lite olika former av trubbel med larmet som fungerat felfritt i ca tre år fram till i dag.

Pga arbeten med ledningar slogs strömmen i området av 07:41.

Problem 1. Ajax larmar för låg batterinivå i hubben redan 08:50 och sedan tappas kontakten 09:09. Någon annan som upplevt så dålig batteritid? Minns att den varit bättre tidigare.

Problem 2. När strömmen kommer tillbaka ca kl. 10 slår den inte på sig själv. Kan bero på problem nr. 4.

Problem 3. När jag slår på centralen kl. 18:34 larmar två detektorer trots att ingen är i de rummen och larmet, som ju var aktiverat när strömmen gick, larmar ordentligt.

Problem 4. 30 min senare, 19:04, tappas kontakten med centralen igen. Lite felsökning visar att den helt enkelt säger att den inte får någon ström. "Extern ström Frånkopplad". Och batteriet är ju rätt slut...

Tacksam för alla förslag som kan lösa detta och hjälp med felsökning - kan frånkopplingen eller tillkopplingen av strömmen helt enkelt gjort att något brunnit i hubben? Vi har ju haft ett gäng "interna" strömavbrott pga t.ex. jordfelsbrytare i huset under åren och inget har pajat den tidigare.

Dagens logg tills jag kom hem:
[bild]
Hej!

Jag har lite samma problem, fast utan "hjälp" från Ellevio. Helt plötsligt en dag varnar ajax hubben för "Externt strömavbrott", då jag var hemma och all belysning verkade funka som vanligt, tänkte jag att en säkring för eluttagen där ajax hubben är ansluten hade löst ut , kollade men allt verkade OK. Jag har nu under ett par dagar testat att anslutit hubben till andra eluttag och bytt strömkabel mm, men inget hjälper, det står "Extern ström : Frånkopplad" i appen trots att elkabeln är istoppad och ansluten till ett fungerande vägguttag. I dagsläget är batteriet helt urladdat och hubben startar upp men stänger av sig i stort sett direkt. Har nu beställt en ny PSU för 12volt för att testa om det hänt nåt med den medföljande 230 volts PSU:n. Det jag kommit på i efterhand är att det kanske är så att det är batteriet som är slut (trasigt), för så funkar det ju med vissa UPS:er, är batteriet slut startar den inte ens.

Lucky2015
P pedlund skrev:
Hej!

Jag har lite samma problem, fast utan "hjälp" från Ellevio. Helt plötsligt en dag varnar ajax hubben för "Externt strömavbrott", då jag var hemma och all belysning verkade funka som vanligt, tänkte jag att en säkring för eluttagen där ajax hubben är ansluten hade löst ut , kollade men allt verkade OK. Jag har nu under ett par dagar testat att anslutit hubben till andra eluttag och bytt strömkabel mm, men inget hjälper, det står "Extern ström : Frånkopplad" i appen trots att elkabeln är istoppad och ansluten till ett fungerande vägguttag. I dagsläget är batteriet helt urladdat och hubben startar upp men stänger av sig i stort sett direkt. Har nu beställt en ny PSU för 12volt för att testa om det hänt nåt med den medföljande 230 volts PSU:n. Det jag kommit på i efterhand är att det kanske är så att det är batteriet som är slut (trasigt), för så funkar det ju med vissa UPS:er, är batteriet slut startar den inte ens.
Testa byta batteri i hubben. Låter som att det är det som är problemet. Min hubb klarar sig cirka 16 timmar vid strömavbrott. Om batteriet skulle ta slut och den stängs av återstartar den alltid utan några felmeddelanden. Den startar då direkt när strömmen kommer tillbaka. Enda notiserna kommer är att strömmen är borta / tillbaka.

Du kan ju också testa maila Ajax support. De brukar svara på någon timme. Skapa felanmälan i appen, då skickas loggarna från larmet till dem för att underlätta felsökningen.

P pedlund skrev:
Hej!

Hade en del liknande problem nu i juni men de sista veckorna har det fungerat bättre. Ska tilläggas att ups-batteriet har funkat som det ska vid riktiga strömavbrott så det torde sannolikt vara något knas med någon uppdatering.

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Testa byta batteri i hubben. Låter som att det är det som är problemet. Min hubb klarar sig cirka 16 timmar vid strömavbrott. Om batteriet skulle ta slut och den stängs av återstartar den alltid utan några felmeddelanden. Den startar då direkt när strömmen kommer tillbaka. Enda notiserna kommer är att strömmen är borta / tillbaka.

Du kan ju också testa maila Ajax support. De brukar svara på någon timme. Skapa felanmälan i appen, då skickas loggarna från larmet till dem för att underlätta felsökningen.
OK, tack för tipsen. Det är ändå lite konstigt beteende för att vara ett trasigt batteri och som gör att jag misstänker att PSU:n är trasig är att hubben inte startar upp med nätsladden i. Men du kan mycket väl har rätt. Tror jag i nuläget inväntar den nya PSU:n som borde landa hos mig imorgon, när jag ändå beställt en sådan. Innan ett nytt batteri beställs.

Lucky2015 Lucky2015 skrev:

Tyvärr lider jag lite för mycket av "kan själv" :), så jag hann beställa en PSU i stressen när larmet inte funkade. Skulle lugnat mig och vänt mig hit istället. :). Skapade ett ärende i appen nyss....

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
Lite återkoppling i tråden: Har nu fått 12 Volt PSU:n och nu funkar larmet igen. :) Fick också bekräftat under natten, dom är grym på att svara snabbt måste jag säga, från AJAX att dom också trodde det var det interna nätagget. Dock så rådde dom mig att skicka in den till återförsäljaren för att byta agget, men det hade jag nog inte haft tålamod till. :). Jag är förövrigt jättenöjd med mitt AJAX larm, har en hel del sensorer och deckare och det var första gången på ca tre år som något gått sönder.

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
God kväll!
Håller på att bygga hus, och spanar nu runt lite på larmalternativ. Har nog insett att AJAX är the way to go! Så nu har jag några snabba frågor, som jag inte riktigt lyckades hitta i den här 173 sidor långa tråden. Ni får håna mig om jag är för basic men ni får gärna hjälpa mig hitta rätt.

Jag kommer ha följande hemma:
- Unifi Nätverk
- Unifi Protect (kamerorna+NVR)
- Yale Doorman v3
- Philip Hue belysning i hela kåken och utebelysning.

Som jag förstått det har Ajax stöd för RTSP Protokoll vilket även Unifi har, vilket kändes som ett stort plus i kanten.

Men mina största frågor är.
1. Kan man få Ajax larmet att ”synka” med ens Philips Hue brygga på nått fiffigt sätt, så att om tex larmet går, så lyser hela huset upp och blinkar rött/strob lyser?

2. Hur löser man bäst att det larmas av när jag kliver in med mitt Yale doormanlås. I en perfekt värld hade båda kopplingar till tex Google Home/Homekit. Så att när man trycker in sin kod på sitt Yale lås, så går det en liten televink till Ajax, så att larmet deaktiveras. Och tvärt om…

Går dessa två saker att lösa? Tex via IFTTT eller nån skön Google home/homekit integration med scenarion?

Då kommer jag köpa Diiiiirekt! :)

S simonsimonsson skrev:
God kväll!
Håller på att bygga hus, och spanar nu runt lite på larmalternativ. Har nog insett att AJAX är the way to go! Så nu har jag några snabba frågor, som jag inte riktigt lyckades hitta i den här 173 sidor långa tråden. Ni får håna mig om jag är för basic men ni får gärna hjälpa mig hitta rätt.

Jag kommer ha följande hemma:
- Unifi Nätverk
- Unifi Protect (kamerorna+NVR)
- Yale Doorman v3
- Philip Hue belysning i hela kåken och utebelysning.

Som jag förstått det har Ajax stöd för RTSP Protokoll vilket även Unifi har, vilket kändes som ett stort plus i kanten.

Men mina största frågor är.
1. Kan man få Ajax larmet att ”synka” med ens Philips Hue brygga på nått fiffigt sätt, så att om tex larmet går, så lyser hela huset upp och blinkar rött/strob lyser?

2. Hur löser man bäst att det larmas av när jag kliver in med mitt Yale doormanlås. I en perfekt värld hade båda kopplingar till tex Google Home/Homekit. Så att när man trycker in sin kod på sitt Yale lås, så går det en liten televink till Ajax, så att larmet deaktiveras. Och tvärt om…

Går dessa två saker att lösa? Tex via IFTTT eller nån skön Google home/homekit integration med scenarion?

Då kommer jag köpa Diiiiirekt! :)
Ajax är ett bra trådlöst larm, men tyvärr är integrationsmöjligheterna väldigt begränsade. Via en sk SIA-koppling i t.ex Home Assistant eller Homey, kan du lyssna på larmhändelser och t.ex styra Hue-lampor. Dock finns det inget sätt att skicka kommandon till Ajax för t.ex avlarmning från Yale.
Eftersom du bygger nytt, tycker jag du även ska kika på Vanderbilt SPC, som har betydligt bättre integrationsmöjligheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.