Bytte batteri i min FireProtect och nu indikerar den att locket är öppet trots att kåpan är ordentligt fastskruvad. Några tips?

T
L Lund skrev:
Bytte batteri i min FireProtect och nu indikerar den att locket är öppet trots att kåpan är ordentligt fastskruvad. Några tips?
Inte tänkt på det själv men ser nu att en av mina brandvarnare har samma, ”Lid Open”. Har nog haft det sen installation. Gick ner till krypgrunden och pillade runt och jag fick ta av sätta dit den ett par gånger innan den fattade, kan ha skruvat åt bakplattan lite hårt för den var betydligt segare att skruva på/av än den jag har i trappen.

Hur som helst så har den nu ”Lid closed” efter lite pillande!

Uppdatering, nu släppte den igen och jag är inte nere i krypgrunden längre, antingen ett spöke eller så måste jag släppa lite på skruvarna på plattan. Får testa det imorgon och se om det hjälper!

• App för hemautomation som visar logg för brandvarnare i krypgrund, växlar mellan ”Lid open” och ”Lid closed”.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
På tal om ”Lid closed”, monterade äntligen min utesiren igår och reagerade över ett det alltid stod ”Lid closed” på den även när jag höll den i handen. Men såg heller inte direkt någon sån pinne eller liknande på baksidan som typ alla andra enheter har. Är det något fel på min så jag borde reklamera?

Råkade dock aktivera ”Alert if moved” medan jag höll på och testa den och den fyller väl samma funktion som ett stängt lock-varning. Pillar någon på den så lär det märkas, så att säga :)

• Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
T tunellm skrev:
Inte tänkt på det själv men ser nu att en av mina brandvarnare har samma, ”Lid Open”. Har nog haft det sen installation. Gick ner till krypgrunden och pillade runt och jag fick ta av sätta dit den ett par gånger innan den fattade, kan ha skruvat åt bakplattan lite hårt för den var betydligt segare att skruva på/av än den jag har i trappen.

Hur som helst så har den nu ”Lid closed” efter lite pillande!

Uppdatering, nu släppte den igen och jag är inte nere i krypgrunden längre, antingen ett spöke eller så måste jag släppa lite på skruvarna på plattan. Får testa det imorgon och se om det hjälper!
Visade sig att jag missförstått vad "lock" är för något... Trodde det var kåpan på baksidan som man lossar med skruvar men när jag satte upp brandvarnaren igen i takfästet så står lock som stängt... :)

• Gilla
tunellm och 1 till
  • Laddar…
T
L Lund skrev:
Visade sig att jag missförstått vad "lock" är för något... Trodde det var kåpan på baksidan som man lossar med skruvar men när jag satte upp brandvarnaren igen i takfästet så står lock som stängt... :)
Då är jag med, min glappar fortfarande men har inte orkat tagit tag i det än. Kanske har lite energi till helgen och tar tag i det då

Världens längsta tråd med vettig information. Orkar tyvärr inte läsa allt.

Har precis installerat mitt Ajax-larm som jag köpt från Safeland. Första intryck:
- Hade varit schysst med nån form av Installationsmanual/Tänk på det här-folder. Nu är ju installationen lätt, men det är ändå alltid skönt att få lite tips och hjälp på vägen. Många saker får man ta reda på själv genom att testa sig fram. Även om manualerna på nätet innehåller mycket info så är de stora och ibland övermäktiga.
- Jag förstår inte hur man kan tillverka ett larm som inte har ljudsignal när man aktiverat det, eller öppnar dörren när larmet är aktiverat? Jo, jag förstår att Ajax skickar dessa ljud genom inomhussirenen (efter att man ställt in det), men det är fasiken inte bra!
- Saknar möjlighet till inloggning via hemsida istället för enbart app-åtkomst.
- Jag vet inte vad jag ska tycka om att administratören inte kan skapa användarkonton och koder själv. Bra på ett sätt, men det försvårar en komplett installation.
- Safelands varningsetiketter känns billiga och fula.
- Dörrsensorn känns onödigt stor.
+ Känns gediget. Prylarna är robusta.
+ Överskådlig och lättanvänd app.

I det stora hela är jag nöjd men de där småsakerna är störiga.
Nu kommer en period där jag ska komma på vad jag vill komplettera med. Utomhussiren kanske inte är så dumt?
Och kanske ska man koppla in sina Eufy-kameror i systemet, om det ens går? Och vad skulle man tjäna på det?

Nåväl, skönt att ha larm igen. Avslutade mitt Verisure-abonnemang i somras, nu tar det två år innan den kostnaden är kvittad mot Ajax-larmet.

T
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Världens längsta tråd med vettig information. Orkar tyvärr inte läsa allt.

Har precis installerat mitt Ajax-larm som jag köpt från Safeland. Första intryck:
- Hade varit schysst med nån form av Installationsmanual/Tänk på det här-folder. Nu är ju installationen lätt, men det är ändå alltid skönt att få lite tips och hjälp på vägen. Många saker får man ta reda på själv genom att testa sig fram. Även om manualerna på nätet innehåller mycket info så är de stora och ibland övermäktiga.
- Jag förstår inte hur man kan tillverka ett larm som inte har ljudsignal när man aktiverat det, eller öppnar dörren när larmet är aktiverat? Jo, jag förstår att Ajax skickar dessa ljud genom inomhussirenen (efter att man ställt in det), men det är fasiken inte bra!
- Saknar möjlighet till inloggning via hemsida istället för enbart app-åtkomst.
- Jag vet inte vad jag ska tycka om att administratören inte kan skapa användarkonton och koder själv. Bra på ett sätt, men det försvårar en komplett installation.
- Safelands varningsetiketter känns billiga och fula.
- Dörrsensorn känns onödigt stor.
+ Känns gediget. Prylarna är robusta.
+ Överskådlig och lättanvänd app.

I det stora hela är jag nöjd men de där småsakerna är störiga.
Nu kommer en period där jag ska komma på vad jag vill komplettera med. Utomhussiren kanske inte är så dumt?
Och kanske ska man koppla in sina Eufy-kameror i systemet, om det ens går? Och vad skulle man tjäna på det?

Nåväl, skönt att ha larm igen. Avslutade mitt Verisure-abonnemang i somras, nu tar det två år innan den kostnaden är kvittad mot Ajax-larmet.
Håller med om att dörrsensorerna är lite i det större laget, ser lite lustigt ut monterat på fönstren.

Kan också hålla med om att allt inte förklaras toppen i manualen, eller det kanske gör det om man gräver runt lite, man fick klicka runt en hel del i appen vid installationen för att kolla inställningsmöjligheterna.

Vad menar du med att du inte kan lägga till användare själv? Gå in under hubbens inställningar och välj ”Users” så är det bara att bjuda in de du vill skapa konton åt.
Angående koder så är jag osäker, vi kör bara på taggar här hemma och 1 ”master kod”.

Angående kamerorna så kolla här: https://support.ajax.systems/en/ip-camera-integration/?amp

Jag själv har bara 1 kamera för stunden men håller den utanför Ajax, inte av någon särskild anledning, tycker appen för kameran fungerar toppen så ser ingen anledning att ta in den i Ajax. Hade kanske tänkt annorlunda om jag kopplat systemet till en larmcentral, eller nej, när jag skriver det så inser jag att jag ändå behållt kamerorna utanför.

Utomhussirenen är väl toppen om du vill skapa ett ”jävla oliv” om larmet går :)

• Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
Glömde en sak: Varför, varför varför kan man inte få välja en signal som "dörrklocka" (dvs när en dörr öppnas)!?

Den signalen som föreslås medför ju hjärtattack! En vanlig "bing bong", eller åtminstone något diskret, hade varit skönt!
Går det att modda?

T tunellm skrev:
Vad menar du med att du inte kan lägga till användare själv? Gå in under hubbens inställningar och välj ”Users” så är det bara att bjuda in de du vill skapa konton åt.
Angående koder så är jag osäker, vi kör bara på taggar här hemma och 1 ”master kod”.
Det är just det, jag vill inte behöva skicka inbjudningar utan kunna lägga upp alla medlemmar själv, med kod och allt. Hade förenklat väldigt mycket.
Har förstått att det här beror på det satans GDPR och att Ajax vill ha någon GDPR-certifiering...

Utomhussirenen är väl toppen om du vill skapa ett ”jävla oliv” om larmet går :)
Det är ju en av anledningarna till att ha larm, känner jag.

richardtenggren
Glömde en sak: Varför, varför varför kan man inte få välja en signal som "dörrklocka" (dvs när en dörr öppnas)!?

Den signalen som föreslås medför ju hjärtattack! En vanlig "bing bong", eller åtminstone något diskret, hade varit skönt!
Går det att modda?
Har du ingen HomeSieren?
Annars ligger det under "Inställningar för pipljud" på enheten, där kan man ställa in "Fördröjningar vid ingång vid skalskyddsläge" och "Fördröjning vid ingång". Längst ner finns inställningen för pipvolymen.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Har du ingen HomeSieren?
Annars ligger det under "Inställningar för pipljud" på enheten, där kan man ställa in "Fördröjningar vid ingång vid skalskyddsläge" och "Fördröjning vid ingång". Längst ner finns inställningen för pipvolymen.
Yes, jag har satt den på lägsta, men det är fortfarande svinhögt. Och ett extremt "fult" ljud för att markera att en dörr öppnas, enligt min mening...

Bakgrund: Jag tänker mig alltså att ha det på ytterdörren så att man hör när familjemedlemmar kommer hem. Mitt hemmakontor är på andra våning, och jag hatar att ha låst entrédörren för fruar och barn. Då hade varit jättesmidigt att höra när någon kommer hem, utan att skrämma ihjäl alla...

richardtenggren
Yes, jag har satt den på lägsta, men det är fortfarande svinhögt. Och ett extremt "fult" ljud för att markera att en dörr öppnas, enligt min mening...

Bakgrund: Jag tänker mig alltså att ha det på ytterdörren så att man hör när familjemedlemmar kommer hem. Mitt hemmakontor är på andra våning, och jag hatar att ha låst entrédörren för fruar och barn. Då hade varit jättesmidigt att höra när någon kommer hem, utan att skrämma ihjäl alla...
Instämmer, men jag tror det var än värre tidigare.
Vi fick stänga av vid aktivering då man annars riskerar att väcka barnet. :p

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T
Det är just det, jag vill inte behöva skicka inbjudningar utan kunna lägga upp alla medlemmar själv, med kod och allt. Hade förenklat väldigt mycket.
Har förstått att det här beror på det satans GDPR och att Ajax vill ha någon GDPR-certifiering...

Det är ju en av anledningarna till att ha larm, känner jag.
Aha då förstår jag vad du menar!

Haha jo så är det ju, därav min smiley.

J
Mobilskärmbild som visar 'Keypad Access Codes'-menyalternativ i appens inställningar.

I senaste firmware finns Keypad Access Codes, där du kan konfigurera en kod för någon som endast ska kunna larma/larma av men inte behöver app etc..

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Ytterligare en sak som stör mig nu några dagar efter installation: Knappsatsen! Varför lyser den inte upp när man öppnar dörren? Det är ganska mörkt i vår entré, vilket gör att man på måfå måste börja pilla på knappytan (som är en helt slät yta eftersom allt görs med touch idag) tills knapparna tänds, varvid man sedan kan slå in rätt kod, vilket antagligen blir fel eftersom man redan pillat på någon siffra, osv....

• Gilla
bsba
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.