687 692 läst · 2 879 svar
688k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 242 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 242 inlägg
Där håller jag helt med, en inställning som säger ”om den här sensorn aktiveras, tänd keypaden” hade varit fint.andreascarlsson skrev:Ytterligare en sak som stör mig nu några dagar efter installation: Knappsatsen! Varför lyser den inte upp när man öppnar dörren? Det är ganska mörkt i vår entré, vilket gör att man på måfå måste börja pilla på knappytan (som är en helt slät yta eftersom allt görs med touch idag) tills knapparna tänds, varvid man sedan kan slå in rätt kod, vilket antagligen blir fel eftersom man redan pillat på någon siffra, osv....
Läste i någon manual dock att det bästa sättet att väcka den är att svepa handen nerifrån och upp, mest som svar åt att du är rädd att ha knappat in en siffra.
Dessutom kan man trycka på C för att nolla om man tror något blivit tryckt på.T tunellm skrev:
Att se på kameror i Ajax systemet fungerar bara om de är tillgängliga på internet. Bilderna skickas inte via ajaxs server till appen utan den kopplar upp sig själv direkt.andreascarlsson skrev:
Då känns VPN mot hemmanätverket säkrare än att publicera kamerorna publikt.. eller fungerar inte det heller med Ajax-appen?V viggen_l skrev:
Hej,
jag har haft AJAX larm i olika hus i ca 5 år. Byggde nyss nytt och satte då in AJAX på nytt. Larmet funkar klockrent, MEN jag har 3 brandvarnare som fellarmat flera gånger nu. Givetvis vid ena tillfället när vi var bortresta och hjälpt till att skrämma slag på alla grannar då jag har utesiren inställt på dem. Nu idag fick jag nytt fellarm på en 3e brandvarnare. Tidigare har jag ALDRIG drabbats av "false-positive", men nu börjar jag tveka om AJAX brandvarnare rentav har blivit skräp. Ajax support har bara svarat att jag skall rengöra dem, vilket jag gjort men jag bävar för att koppla in dem på nytt. Kommer att ta bort all koppling till sirenen så det får räcka med att de tjuter lokalt och i appen.
Nån mer som har erfarenhet av strul med Ajax brandvarnare?
/Uffe
jag har haft AJAX larm i olika hus i ca 5 år. Byggde nyss nytt och satte då in AJAX på nytt. Larmet funkar klockrent, MEN jag har 3 brandvarnare som fellarmat flera gånger nu. Givetvis vid ena tillfället när vi var bortresta och hjälpt till att skrämma slag på alla grannar då jag har utesiren inställt på dem. Nu idag fick jag nytt fellarm på en 3e brandvarnare. Tidigare har jag ALDRIG drabbats av "false-positive", men nu börjar jag tveka om AJAX brandvarnare rentav har blivit skräp. Ajax support har bara svarat att jag skall rengöra dem, vilket jag gjort men jag bävar för att koppla in dem på nytt. Kommer att ta bort all koppling till sirenen så det får räcka med att de tjuter lokalt och i appen.
/Uffe
T
tunellm
Medlem
· Västra Götaland
· 242 inlägg
tunellm
Medlem
- Västra Götaland
- 242 inlägg
Det enda strulet än så länge är att en av dem inte tror att locket är på! Din situation låter inte rolig, man tappar lite tilliten till varnarna när de håller på.U uffez skrev:Hej,
/Uffe
En grej dock, håller du på och renoverar hemma? Min pappas brandvarnare höll på och falsklarmade för att de fått in ohyggliga mängder sågdamm när han höll på och renovera.
Ja jag har haft samma fel. Fick tipset från safeland att slå på filtret som finns på brandlarm. Då måste den ge larm 2 gånger inom 30s. Har inte haft något sedan dessU uffez skrev:Hej,
/Uffe
Har precis installerat ett Ajax larm i huset, än så länge bara fått upp doorprotect i alla dörrar, huben och siren. Enda jag inte gillar än är att notiser i telefonen när larmet går inte är speciellt tydliga. Hade gärna fått upp en rejäl siren i telefonen och att ljud går igång även om jag har på ljudlös! Går detta att göra?
D Danne10 skrev:Har precis installerat ett Ajax larm i huset, än så länge bara fått upp doorprotect i alla dörrar, huben och siren. Enda jag inte gillar än är att notiser i telefonen när larmet går inte är speciellt tydliga. Hade gärna fått upp en rejäl siren i telefonen och att ljud går igång även om jag har på ljudlös! Går detta att göra?
Jag får en siren i min telefon larmet går. Det går inte att missa.
Om du har Android kan du ladda ner en sirén-signal och använda den som notisljud. I princip kan du använda vilken ljudfil som helst som notis för vad som helst i Android - så det är inte unikt för Ajax. Du kan t.ex. spela in när du skriker ”LARM!” och spara det som en ljudfil och använda som signal/notis när larmet går.D Danne10 skrev: