687 652 läst · 2 879 svar
688k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
R&D och all tillverkning i Kiev, ytterligare 3 städer med endast R&D varav en är Charkov som verkar vara väldigt utsatt.B bsba skrev:
De har lagt ut ett par poster på sin hemsida, de söker förnödenheter och har också snabbt utvecklat en app som larmar vid flyganfall.
Ledsamt och hemskt.
Hade i princip bestämt mig för Ajax och börjat plocka ihop en beställning på detta. Sedan kom Ukrainakrisen. Hur ska man tänka här? Jag vill helst ha Ajax larm och stöttar gärna dem med en order. Men vad innebär krisen för Ajax? Vågar man inställera detta och kommer support och R&D och liknande att fungera framöver? Vad händer med bolaget? Finns några säkerhetsrisker? Antar att det mesta är cloudbaserat och systemen fungerar ju. Kanske att R&D och liknande blir lite förskjutet framåt i tiden. Hur tänker ni kring detta? Alternativtet är Securitas Home men steget att sedan byta när man väl installerat ett system är ju lite större...
Jag har inga belägg för det jag skriver nu men min magkänsla säger att du inte behöver vara orolig. Möjligt att utveckligen kan bli lite lidande men clouddelen av lösningen ligger hos Amazon och inte i Ukraina. Köp av Safeland så får du GRYM svensk support och behöver inte oroa dig för det heller.Capablanca skrev:Hade i princip bestämt mig för Ajax och börjat plocka ihop en beställning på detta. Sedan kom Ukrainakrisen. Hur ska man tänka här? Jag vill helst ha Ajax larm och stöttar gärna dem med en order. Men vad innebär krisen för Ajax? Vågar man inställera detta och kommer support och R&D och liknande att fungera framöver? Vad händer med bolaget? Finns några säkerhetsrisker? Antar att det mesta är cloudbaserat och systemen fungerar ju. Kanske att R&D och liknande blir lite förskjutet framåt i tiden. Hur tänker ni kring detta? Alternativtet är Securitas Home men steget att sedan byta när man väl installerat ett system är ju lite större...
Bara köp!Capablanca skrev:Hade i princip bestämt mig för Ajax och börjat plocka ihop en beställning på detta. Sedan kom Ukrainakrisen. Hur ska man tänka här? Jag vill helst ha Ajax larm och stöttar gärna dem med en order. Men vad innebär krisen för Ajax? Vågar man inställera detta och kommer support och R&D och liknande att fungera framöver? Vad händer med bolaget? Finns några säkerhetsrisker? Antar att det mesta är cloudbaserat och systemen fungerar ju. Kanske att R&D och liknande blir lite förskjutet framåt i tiden. Hur tänker ni kring detta? Alternativtet är Securitas Home men steget att sedan byta när man väl installerat ett system är ju lite större...
Ajax har klart deklarerat att de kommer att få igång tillverkningen i Polen samt att de har support från flera håll inom EU.
Även supporten från Safeland har hittills (för mig) varit outstanding!
Ok, tack för info. Det låter ju bra och positivt att de kan fortsätta att bedriva sin verksamhet.
Möjligen en novis fråga: Vad är fördelen med Safeland vs. att köpa systemet separat och sedan koppla på t.ex. securitas larmtjänst? Såg att Safeland har bindningstid, vilket kanske inte är optimalt. Sedan tror jag man betalar mer för "Safeland Connect" vs. vad det kostar att bara via appen koppla upp sig mot larmtjänst (securitas t.ex.). Rätta mig gärna om jag har fel.
Om man vill ha larmet installerat, var vänder man sig då lämpligast?
Som jag förstår det så är Ajax nya system "Fibra" endast om man vill ha trådbundet larm, eller? Ska läsa på lite mer om detta.
Möjligen en novis fråga: Vad är fördelen med Safeland vs. att köpa systemet separat och sedan koppla på t.ex. securitas larmtjänst? Såg att Safeland har bindningstid, vilket kanske inte är optimalt. Sedan tror jag man betalar mer för "Safeland Connect" vs. vad det kostar att bara via appen koppla upp sig mot larmtjänst (securitas t.ex.). Rätta mig gärna om jag har fel.
Som jag förstår det så är Ajax nya system "Fibra" endast om man vill ha trådbundet larm, eller? Ska läsa på lite mer om detta.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
SafeLand agerar väl både tjänsteleverantör och webbshop.
Jag köpte mitt larm där och köpte även ett års larmcentral, men är ganska missnöjd med deras app då den känns som den krånglar till det.
Men de har varit bra på kundtjänst!
Jag köpte mitt larm där och köpte även ett års larmcentral, men är ganska missnöjd med deras app då den känns som den krånglar till det.
Men de har varit bra på kundtjänst!
Capablanca skrev:Ok, tack för info. Det låter ju bra och positivt att de kan fortsätta att bedriva sin verksamhet.
Finns billigare återförsäljare än Safeland. Smartast att köpa till larmtjänst på sidan av isåfall. Kan man göra några tusenlappar på
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Du får gärna berätta var du hittar larmtjänst för lägre än 745 kr/år, det var vad jag betalade med reducerat pris när jag köpte hubben från Safeland. Handlade från några olika sidor där komponenterna var som billigast.G Galenjapan skrev:
Ordinarie pris för Connect Plus är väl 1490, vilket inkluderar Westra Security. Bad nyligen om pris och fick 129 kr/månad från Westra direkt vilket är ett högre pris.
Alla priser verkar ligga kring ~125 kr/mån förutom Lövestad som är billigare, 78 kr/mån men har å andra sidan en del dåliga omdömen på nätet, men även Tempest har mindre smickrande omdömen.
menade att du köper enheter billigare på sidan om sen kan du ansöka om Safeland genom Ajax.richardtenggren skrev:Du får gärna berätta var du hittar larmtjänst för lägre än 745 kr/år, det var vad jag betalade med reducerat pris när jag köpte hubben från Safeland. Handlade från några olika sidor där komponenterna var som billigast.
Ordinarie pris för Connect Plus är väl 1490, vilket inkluderar Westra Security. Bad nyligen om pris och fick 129 kr/månad från Westra direkt vilket är ett högre pris.
Alla priser verkar ligga kring ~125 kr/mån förutom Lövestad som är billigare, 78 kr/mån men har å andra sidan en del dåliga omdömen på nätet, men även Tempest har mindre smickrande omdömen.
Safelands priser i webbshoppen är kanske något högre än konkurrenterna men ring och be om en offert så håller även de konkurrenskraftiga priser. På köpet får du 7 års garanti om du använder de som larmtjänst. David på supporten är den trevligaste och mest kompetenta supportteknikern jag någonsin pratat med.
Fibra är både trådlösa och trådbundna deckare. Dock går deckarna på buss så man kan inte rakt av gå och köpa vilken deckare som helst utan man måste ha en från Ajax. Nu får vi hoppas att deras trådade deckare inte blir dyrare än dom "vanliga" som finns på marknaden, vilket är risken.Capablanca skrev:Ok, tack för info. Det låter ju bra och positivt att de kan fortsätta att bedriva sin verksamhet.
Dock kommer troligen inte Fibra finnas ute på webshoppar och dylikt då man ska rikta in sig på "riktiga" installatörer.
Hej,
Jag har satt upp en door protect plus på insidan av min garageport. Tanken var att ha den uppsatt mest för att kunna kolla om den är stängd eller öppen via appen och eventuellt få notiser när den öppnas eller stängs oavsett om det är larmat eller inte. Jag vill inte att den skall trigga ett larm, aldrig någonsin helt enkelt.
Jag får inte till detta hur jag än ändrar, är det möjligt att uppnå?
Alltså en doorprotect plus som bara ska ge notiser vid öppning/stängning men aldrig drar igång larmet.
Jag har satt upp en door protect plus på insidan av min garageport. Tanken var att ha den uppsatt mest för att kunna kolla om den är stängd eller öppen via appen och eventuellt få notiser när den öppnas eller stängs oavsett om det är larmat eller inte. Jag vill inte att den skall trigga ett larm, aldrig någonsin helt enkelt.
Alltså en doorprotect plus som bara ska ge notiser vid öppning/stängning men aldrig drar igång larmet.
Tror inte notiser går att lösa utan du får gå in i appen och kolla om den är öppen eller stängd. Att den inte ska trigga larm fixar du genom att gå in i inställningar på just den enheten.E Electro_ skrev:Hej,
Right då skippar jag notiser, det är helt ok att gå in i appen och kolla om den är öppen/stängd. Såhär ser det ut nu och det som kommer hända efter 120 sec är då att det kommer larma i telefonen. Vilket jag inte vill. Slår jag av primär detektor så kommer den inte visa om det är öppet/stängt men såklart heller inte ge något larm. Så hur gör jag?E Elixir skrev:
Längst ner på den sidan finns valet "tillfällig avaktivering" där man kan avaktivera sensorn. Dock står det i manualen att den då inte längre rapporterar något längre så då kanske du inte heller får status på dörren heller men testa den inställningen och se vad som händer.E Electro_ skrev:Right då skippar jag notiser, det är helt ok att gå in i appen och kolla om den är öppen/stängd. Såhär ser det ut nu och det som kommer hända efter 120 sec är då att det kommer larma i telefonen. Vilket jag inte vill. Slår jag av primär detektor så kommer den inte visa om det är öppet/stängt men såklart heller inte ge något larm. Så hur gör jag?
Annars kanske man kan lösa det med att lägga den sensorn i en egen zon. Har inte provat det själv så kan inte hjälpa dig med den tyvärr.