N
A agne987 skrev:
Jag har ingen aktiv prenumeration på Ajax Cloud men får uppdateringar och appen visar events vid larm osv. Den nya funktionen med notifikationer har jag inte testat.

Det kan vara så att de menar att du måste vara uppkopplad mot Ajax Cloud men inte nödvändigtvis ha en prenumeration.
Kan man göra allt i appen eller finns det funktioner som endast finns i Ajax Cloud?

E
N Noun skrev:
Kan man göra allt i appen eller finns det funktioner som endast finns i Ajax Cloud?
Jag har gjort allt jag behövt göra via appen.

E
Tror inte någon nämnt det tidigare i tråden men Ajax ska tydligen släppa trådbundet larm nu också. Måste dock installeras av godkänd installatör :/

https://ajax.systems/products/fibra/

• Gilla
danne888
  • Laddar…
N
E Elixir skrev:
Jag har gjort allt jag behövt göra via appen.
ok. Det jag är intresserad av är att två sensorer måste trigga för att larmet ska aktiveras.
t.ex dörrsensor + rörelsesensor

är det möjligt att göra i appen?

E
N Noun skrev:
ok. Det jag är intresserad av är att två sensorer måste trigga för att larmet ska aktiveras.

Jag är ingen expert men jag har inte sett några möjligheter att konfigurera det.

N Noun skrev:

Här kan du alltid påräkna klara och rediga svar om ingen på Byggahus.se kan vara behjälplig
https://support.ajax.systems/en/

• Gilla
Noun
  • Laddar…
T
N Noun skrev:

Funktionen du söker kan erhållas via att ett sådant Scenario läggs upp, som då utför önskad handling för något av tillbehören: Relay, WallSwitch and Socket. Jag har en wall switch och för att den ska triggas kan en rad händelser för att trigga denna väljas, enskilda eller i kombination

T TobbeTabb skrev:
Jag har schema inställt så att nattläge går igång varje kväll och sedan stängs av varje morgon. Någon som vet hur man gör om man t.ex. reser bort och vill ha fullt larm flera dagar?

Måste jag gå in och inaktivera schemanen så att larmet inte går över till endast nattläge första kvällen för att sedan avaktiveras och vara helt olarmat första morgonen?
Hej,
En liten fråga, hur schemalägger du just nattläget? Jag verkar bara kunna schemalägga skarpt larm?

V Villa1949 skrev:
Blev en imou looc från inet.se istället för 499. Otroligt billigt om den fungerar ok när den både har siren och strålkastare.
För mig som inte är så händig när det gäller switchar hit och dit, lagring i moln eller SD-kort, hur har du löst allt?.
Jag tänker mig att kameran ska få ström när larmet aktiveras. Filmar den hela tiden då eller går det via någon rörelsedetektor? Främsta anledningen till att jag ska sätta upp en kamera är för att se om t.ex brandvarnarna larmar, väldigt otrevlig upplevelse när vi var på semester. Att då bara kunna kolla "vad som händer" vore riktigt bra.

-En fråga som jag ser har ställts i tråden tidigare utan att besvaras: Kan man koppla en Danalock V3 exempelvis till Ajax och kunna använda denna till att larma av? Jag vet att Ajax och Danalock båda går att styra med Home Assistant, men rimligen bör väl integrationen finnas hos Ajax för att man ska kunna larma av när man öppnar det elektroniska låset? Detta går t.ex. att göra med Securitas Home, vilket är värdefullt on man har barn som kommer hem från skolan och det larmas av automatiskt när de öppnar dörren.

-Finns det någon dörrklocka med kamera som går att koppla till Ajax (och låset enligt ovan) och använda för att öppna dörren/larma av t.ex.?

-Min sista fråga rör Unifi Protect kameror. Här har jag förstått att det går att koppla till Ajax via RSTP, men vad betyder detta i praktiken? Att man kan se kameravyn i Ajax-appen? Kan man då ge larmtjänsten tillgång till kamrorna? Kan man tända lampor och liknande (HA?) som triggas av Unifis rörelsesensorer?

• Gilla
nevinator
  • Laddar…
Capablanca Capablanca skrev:
-En fråga som jag ser har ställts i tråden tidigare utan att besvaras: Kan man koppla en Danalock V3 exempelvis till Ajax och kunna använda denna till att larma av? Jag vet att Ajax och Danalock båda går att styra med Home Assistant, men rimligen bör väl integrationen finnas hos Ajax för att man ska kunna larma av när man öppnar det elektroniska låset? Detta går t.ex. att göra med Securitas Home, vilket är värdefullt on man har barn som kommer hem från skolan och det larmas av automatiskt när de öppnar dörren.
Nej, inte "natively". Det finns en del hårdvaru-hack (strippa en SpaceControl t.ex.).

Jag jobbar dock på en mjukvarubaserad lösning. Har tyvärr ingen ETA för den.

-Finns det någon dörrklocka med kamera som går att koppla till Ajax (och låset enligt ovan) och använda för att öppna dörren/larma av t.ex.?
Samma svar som ovan. Ajax är "hindret" i en sån lösning.

-Min sista fråga rör Unifi Protect kameror. Här har jag förstått att det går att koppla till Ajax via RSTP, men vad betyder detta i praktiken? Att man kan se kameravyn i Ajax-appen?
Ja.

Kan man då ge larmtjänsten tillgång till kamrorna?
Vet inte om man via Ajax kan få tag i länken. Annars måste man plocka ut länken på annat sätt och ge den till larmtjänsten.

Här finns instruktioner: https://support.ajax.systems/en/ip-camera-integration/

-Kan man tända lampor och liknande (HA?) som triggas av Unifis rörelsesensorer?
Ja. Ett exempel:

Redigerat:
LövenDempa LövenDempa skrev:
För mig som inte är så händig när det gäller switchar hit och dit, lagring i moln eller SD-kort, hur har du löst allt?.
Jag tänker mig att kameran ska få ström när larmet aktiveras. Filmar den hela tiden då eller går det via någon rörelsedetektor? Främsta anledningen till att jag ska sätta upp en kamera är för att se om t.ex brandvarnarna larmar, väldigt otrevlig upplevelse när vi var på semester. Att då bara kunna kolla "vad som händer" vore riktigt bra.
Du kan välja om kameran bara spelar in på rörelse eller hela tiden. Men du kan även koppla upp dig mot kameran och titta live när du vill. Så du kan till exempel ha den inkopplad hela tiden och bara välja att kika när ett brandlarm löser ut. Går säkert att göra som du tänkt men då tar det nog en liten stund innan kameran är uppkopplad efter larmet gått och kameran får ström.

Jag har inte kopplat ihop kameran till Ajax än utan kör den via Imou appen.

jag lagrar i ett mini sd kort som kostade strax under 100 kr. 64gb i ena kameran och 128 i den andra. 64 räcker absolut för mig.

• Gilla
LövenDempa
  • Laddar…
V Villa1949 skrev:
Du kan välja om kameran bara spelar in på rörelse eller hela tiden. Men du kan även koppla upp dig mot kameran och titta live när du vill. Så du kan till exempel ha den inkopplad hela tiden och bara välja att kika när ett brandlarm löser ut. Går säkert att göra som du tänkt men då tar det nog en liten stund innan kameran är uppkopplad efter larmet gått och kameran får ström.

Jag har inte kopplat ihop kameran till Ajax än utan kör den via Imou appen.

jag lagrar i ett mini sd kort som kostade strax under 100 kr. 64gb i ena kameran och 128 i den andra. 64 räcker absolut för mig.
Tack för svaret!
Tycker det känns lite obehagligt att ha kameror installerade med konstant strömförsörjning, teoretiskt betyder det då att någon skulle kunna hacka kameran och sitta och kolla på oss. Tänker om jag kopplar in kameror via Wall socket så är de aktiva när huset är larmat med borde även gå att aktivera inifrån ajax appen närsomhelsthelst via Wall socket, eller finns det något smartare sätt? Switch?

LövenDempa LövenDempa skrev:
Tack för svaret!
Tycker det känns lite obehagligt att ha kameror installerade med konstant strömförsörjning, teoretiskt betyder det då att någon skulle kunna hacka kameran och sitta och kolla på oss närsomhelst. Tänker om jag kopplar in kameror via Wall socket så är de aktiva när huset är larmat med borde även gå att aktivera inifrån ajax appen närsomhelsthelst via Wall socket, eller finns det något smartare sätt? Switch?
Förstår hur du tänker. Jag har valt att ha mina på utsidan av huset av ungefär samma skäl. Då täcker dom alla punkter en tjuv skulle kunna tänka sig göra inbrott. Jag har inte brandsensor till Ajax.

• Gilla
LövenDempa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.