T Takläggare skrev:
Om dom samäger lägenheten , pappan lever samt övriga , då kan man joxa lite som man vill helt lagligt.
Men som vanligt har många problem med lagtolkning.

Enligt en nyligen avgjord dom från Högsta Förvaltningsdomstolen spelar det i princip inte någon roll vem som lagt ut för arbetet. Är fakturan ställd till dig anses du ha haft utgiften och då har du rätt till skattereduktion.
Nej. Om man samäger lägenheten son/dotter bor och är skriven i lägenheten och pappa bor någon annanstans så kan pappa inte få ROT.

T
D Dr Jumping Jack skrev:
Nej. Om man samäger lägenheten son/dotter bor och är skriven i lägenheten och pappa bor någon annanstans så kan pappa inte få ROT.
Nu har TS frågat om kreativa ideer , hur dom kan göra, man kan äga % av äganderätten.
Som många gifta gör där ena har ex ärvt sin fastighet , då som enskildegendom. för att utnyttja fullt rot bidrag så skrivs bara % av äganderätten över, på så sätt kan fullt rotbidrag utnyttjas av två personer.

Ska man fixa till ett arv måste man vara aktiv och kreativ , walk the line fungerar inte.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Nu har TS frågat om kreativa ideer , hur dom kan göra, man kan äga % av äganderätten.
Som många gifta gör där ena har ex ärvt sin fastighet , då som enskildegendom. för att utnyttja fullt rot bidrag så skrivs bara % av äganderätten över, på så sätt kan fullt rotbidrag utnyttjas av två personer.

Ska man fixa till ett arv måste man vara aktiv och kreativ , walk the line fungerar inte.
Nu pratar du om något annat. Ditt första inlägg om ROT var fel.

T
Alfredo Alfredo skrev:
Jag försökte nog bara bidra till att tråden skulle få somna in...
Det gick sådär. ;)

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gick sådär. ;)
Jag får inte skriva rakt ut hur TS ska göra, skriver jag klassas det som moraliskt förkastlig .
Med andra ord går det att påverka arv till ett särkullbarn , ja men visst vet man vet hur man ska gå tillväga, så fungerar det utmärkt. men det är saker man inte får fråga om på forum.

• Gilla
Bmwricke
  • Laddar…
Varför är du så ivrig att uppmana till brott eller beklaga att du inte får göra det?

• Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
T
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför är du så ivrig att uppmana till brott eller beklaga att du inte får göra det?
Det lilla jag skrev på slutet är inget brott, bryter inte mot lagen, samäganderätt är fullt lagligt, den går styra via procent , där TS blandar ihop äganderätterna på sitt och föräldrars boende , vilka adresser dessa står skrivna på har jag inte nämnt. men ger en öppning i hur skulder fördelas. på så sätt minska särkullbarns andel i framtida bodelning. Som sagt en aktiv planering.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett giftermål påverkar inte äganderätten av några tillgångar. Det envar äger innan ett äktenskap äger envar fortfarande efter giftermålet.
Jag tolkade det som att tillgångarna har kommit under äktenskapet "eftersom hans fru under åren har ärvt fastigheter" och att det inte finns några förbehåll om enskild egendom.

T Takläggare skrev:
Hur tänkte du då?

[länk]
Jag tänker att du har fel. Du tycker att dottern skall göra en renovering i sin lägenhet och sen skall företaget fakturera pappan som tar ut ROT. Detta är ett skattebrott som pappan begår och dels riskerar han att behöva betala tillbaka ROTbidraget (30%) samt att få samma summa i bot. Din juridiska rådgivning är inte så vass. Ditt exempel i länken handlar ju om något helt annat.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
T
D Dr Jumping Jack skrev:
Jag tänker att du har fel. Du tycker att dottern skall göra en renovering i sin lägenhet och sen skall företaget fakturera pappan som tar ut ROT. Detta är ett skattebrott som pappan begår och dels riskerar han att behöva betala tillbaka ROTbidraget (30%) samt att få samma summa i bot. Din juridiska rådgivning är inte så vass. Ditt exempel i länken handlar ju om något helt annat.
Oj vad ni är negativa.
Vad händer om föräldrar betalar en bil som ex, skriver ägandet direkt på barnet.
Om man ger stor del av handpenningen till en bostad, där även belopp betalas direkt på säljarens konton.
Eller man uppfyller sin underhållsskyldighet och betalar barnens utbildning,(då har dom inga studie lån) vet inte hur många sätt jag ska lyfta fram, som inte räknas som gåva eller förtidigt arv, men är av betydande stora belopp pengar.

Skriva över äganderätter förändrar arvsindelningen, då föräldrars bostad räknas ,har fler ägare, samt tar ner värdet som bodelning o vidare till arv.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Visst finns det sätt att fiffla undan arvet. Mer eller mindre lagliga vägar. Det finns en och annan som inte vill att ens egna barn ska få ärva något. (hur reagerar moralpredikarna på sådana hemskheter?) Tillvägagångssättet borde vara liknande om det gäller särkullbarn.

• Gilla
Dr Jumping Jack
  • Laddar…
P
Ja det finns många sätt att fördela över saker och pengar som i framtiden är en del av dödsboet och innan nån avlider går det utmärkt att leva upp alla pengar och sälja fastigheter och hyra eller ge bort icke spårbara gåvor på olika vis för att se till att det inte finns nåt kvar att ärva när den föräldern går bort.

Ja det finns lagliga vägar att göra detta oavsett om nån moralpolis på nåt forum anser att det är orättvist. Ta hjälp av en advokat som är skicklig på arvsrätt och det är inte speciellt svårt, men det måste göras innan nån ligger på dödsbädden.
Tråkigt att 90 av tråden ska handla om moralpredikan mot lagliga eller vi kanske ska skriva icke straffbara förtida fördelning av tillgångar.
Man får göra dåliga affärer och dåliga val så länge det är tydligt att det inte handlar om ett förtida arv. Så i princip så kan man ge bort sommarstugan och skriva att den inte skall ses som förtida arv på kvittot så har man gått runt den delen. och föräldern kan välja att stå för alla utgifter som handlar om sommar stugan och få bruka den fritt till den dagen föräldern går bort. Då är sommarstugan den ena ungens och inte en del av ett förtida arv för det står ju på kvittot att den inte är det..Men skriver man bara över den med ett kvitto under marknadsvärde som saknar texten så är den att räkna som del av förtida arv och skall sen avräknas på dennes andel.

T Takläggare skrev:
Oj vad ni är negativa.
vet inte hur många sätt jag ska lyfta fram, som inte räknas som gåva eller förtidigt arv, men är av betydande stora belopp pengar.
Skriva över äganderätter förändrar arvsindelningen, då föräldrars bostad räknas ,har fler ägare, samt tar ner värdet som bodelning o vidare till arv.
Nu virrar du igen. Vad menar du med att ge bort t ex en bil utan att det räknas som gåva? Det klart att det är en gåva. Man kan ge bort vad som helst till vem man vill. Man bör skriva ett gåvobrev och tydliggöra att det är en gåva och om det är förskott på arv eller inte. Man behöver inte krångla till det. I TS fall ligger pappan inför döden och det är för sent med ev gåvor. Halvsyskonet kan hävda förstärkt laglottsskydd, som sannolikt underkänner gåvor i livets slutskede, och får då ut sin del vid pappans död, om hen vill (frivilligt). De två andra får inte sin del förrän mamman dör.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Som varandes en av de moralister vissa klagar på gläder jag mig åt just detta, att så själviska personer som TS far inte ger bort all sin egendom till sina favoritbarn i tid, utan att även de mer eller mindre förskjutna barnen till slut kan få något ändå.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.