Jag ville bara visa att det finns fler varianter av ”problemet” vill inte skriva ut mer om det lilla jag vet. Vill inte att folk skall känna igen sig.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Ett giftermål påverkar inte äganderätten av några tillgångar. Det envar äger innan ett äktenskap äger envar fortfarande efter giftermålet.
Så är det absolut inte.
Den dagen man skiljer sig så delas giftorättsgodset 50-50.
Undantaget är det som regleras i äktenskapsförord, gåvobrev etc.
Så det gäller att vara om sig o kring sig när man går i giftastankar. Speciellt om man har mer tillgångar än partnern...

Nissens Nissens skrev:
Så är det absolut inte.
Jasså?
Nissens Nissens skrev:
Den dagen man skiljer sig så delas giftorättsgodset 50-50.
Har jag påstått något annat?

@Modig påstod dock något som inte gick att tolka som annat än att han menade att allt som någon part äger inom ett äktenskap ägs gemensamt av båda och det är inte korrekt!

T
Finns en massa lagliga sätt att få ner arvsrätter till särkullbarn.
Ett exempel är att utnyttja samäganderätten , där man ger ett förtidigt arv eller skriver en bröstarvingen som större ägare av fastigheten/bostadsrätten , på så sätt är inte värdeökningen på bostaden med senare vid fördelning av arv.
Den räknas på vad marknadsvärdet det år man gjorde försäljningen eller förtidiga arv, och inte vid bortgång.
Med planering och smarta val, fungerar det mesta, ett särkullbarn dyker inte bara upp, man kan planera detta redan tidigt hur arv kommer fördelas.

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså?
Har jag påstått något annat?

@Modig påstod dock något som inte gick att tolka som annat än att han menade att allt som någon part äger inom ett äktenskap ägs gemensamt av båda och det är inte korrekt!
Ok, du är lite petimeter då.
Om du äger en skogsfastighet och sedan gifter dig utan äktenskapsförord eller andra styrande dokument som gåvobrev finns, så kan du inte sälja den utan att din frus signatur är med. Detta eftersom köpet kan gå tillbaka om inte hon godkänt affären. Dessutom är 50% av köpesumman giftorättsgods.
Så på papperet ser det ut som att ägarförhållandena är oförändrade efter giftermålet. Men i praktiken är det en stor skillnad.

Redigerat:
T
Nissens Nissens skrev:
Om du äger en skogsfastighet och sedan gifter dig, då kan du inte sälja den utan att din frus signatur är med. Detta eftersom köpet kan gå tillbaka om inte hon godkänt affären.
Så på papperet ser det ut som att ägarförhållandena är oförändrade efter giftermålet. Men i praktiken är det en stor skillnad.
Utgör egendomen ett tidigare arv, på så sätt en enskild egendom kan han sälja utan att hon godkänner.

Nissens Nissens skrev:
Kalla det så om du vill. :) Det påstående jag bemötte sa i princip kategoriskt att allt som någon av parterna äger inom ett äktenskap ägs gemensamt av båda parter och det är helt enkelt direkt felaktigt! Speciellt i juridikforumet tycker jag det är olyckligt om inte rena felaktigheter bemöts.

Vad som händer när ett äktenskap upplöses eller att det kan finnas egendom som inte fritt kan förfogas över har jag aldrig kommenterat.

Redigerat:
Nissens
T Takläggare skrev:
Utgör egendomen ett tidigare arv, på så sätt en enskild egendom kan han sälja utan att hon godkänner.
Visst, men förutsättningarna var att inget sådant fanns, och att man gifte sig.

Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Kalla det så om du vill. :) Det påstående jag bemötte jag sa i princip kategoriskt att allt som någon av parterna äger inom ett äktenskap ägs gemensamt av båda parter och det är helt enkelt direkt felaktigt! Speciellt i juridikforumet tycker jag det är olyckligt om inte rena felaktigheter bemöts.

Vad som händer när ett äktenskap upplöses eller att det kan finnas egendom som inte fritt kan förfogas över har jag aldrig kommenterat.
I teorin är det så, men inte i praktiken.

T
Nissens Nissens skrev:
Visst, men förutsättningarna var att inget sådant fanns, och att man gifte sig.
Är man så dum får man skylla sig själv, många har gift sig men redogjort innan vad man äger, om man har mycket tillgångar, eller får du dom senare via arv, så brukar dessa vara just enskild egendom.
Hoppar man över alla dessa , då har man gått med på dela.

Enklaste sättet att slippa tjafs om pengar är väl att se till att det inte finns några pengar kvar att tjafsa om?
Arvsrätten sträcker sig väl bara till värdet av tillgångarna, inte specifikt att varje tillgång/bostad måste delas upp.

En skilsmässa kanske kan lösa det? Att TS mor och far skiljer sig och gör en bodelning. Mor får bostaden och far får pengar. Pengarna lever de sedan för och spenderar. När far sedan dör så är arvet efter honom nära noll

• Gilla
polaris78
  • Laddar…
T
S Stuff skrev:
Enklaste sättet att slippa tjafs om pengar är väl att se till att det inte finns några pengar kvar att tjafsa om?
Arvsrätten sträcker sig väl bara till värdet av tillgångarna, inte specifikt att varje tillgång/bostad måste delas upp.

En skilsmässa kanske kan lösa det? Att TS mor och far skiljer sig och gör en bodelning. Mor får bostaden och far får pengar. Pengarna lever de sedan för och spenderar. När far sedan dör så är arvet efter honom nära noll
Men precis, sätten kan även vara lättare än så med samäganderätten , där ett lån kan tas , alla parter med på lånet, som detta TS fall, verkar som dom har planerat tidigt , skulle dom gjort rätt, lånet utgör köp av Bröstarvinges egna bostad, eller andra bröstarvinge. sätten hur pengar fördelas får jag inte uppge här. men då utgör TS mammas bostadsrätt inget större delbart belopp.

T
D Dr Jumping Jack skrev:
Sämsta förslaget till TS efter nästan 500 försök. Du vill att släktingar skall förfalska skuldbrev till pappan som skall plockas fram vid bodelningen. Där släktingen riskerat 2 års fängelse för urkundsförfalskning. Som blir svårt att försvara, är pengar flyttade från ett konto till ett annat? Lätt hänt att särkullbarnet surnar till när han märker att man försöker blåsa honom.
Hmm finns många sätt som inte handlar om att förfalska , ta som jag nämnt med samäganderätten .
TS är förmodligen inte 12 år gammal, utan en vuxen person med eget boende.
Vad händer ifall TS renoverar sin bostad, ber företaget ställa fakturan till hennes pappa , att föräldrar har renoverat deras köket, badrum osv... men TS betalar fakturan som är ställd till hennes pappa. har en skuld uppstått?
Lagligt eller olagligt , ändå mycket vanligt sätt.

T Takläggare skrev:
Hmm finns många sätt som inte handlar om att förfalska , ta som jag nämnt med samäganderätten .
TS är förmodligen inte 12 år gammal, utan en vuxen person med eget boende.
Vad händer ifall TS renoverar sin bostad, ber företaget ställa fakturan till hennes pappa , att föräldrar har renoverat deras köket, badrum osv... men TS betalar fakturan som är ställd till hennes pappa. har en skuld uppstått?
Lagligt eller olagligt , ändå mycket vanligt sätt.
Du får inte ROT för att renovera en lägenhet till barn (oavsett ålder). Så det går inte. Tror inte det är vanligt. Du är igen inne på kriminellt beteende.

T
D Dr Jumping Jack skrev:
Du får inte ROT för att renovera en lägenhet till barn (oavsett ålder). Så det går inte. Tror inte det är vanligt. Du är igen inne på kriminellt beteende.
Om dom samäger lägenheten , pappan lever samt övriga , då kan man joxa lite som man vill helt lagligt.
Men som vanligt har många problem med lagtolkning.

Enligt en nyligen avgjord dom från Högsta Förvaltningsdomstolen spelar det i princip inte någon roll vem som lagt ut för arbetet. Är fakturan ställd till dig anses du ha haft utgiften och då har du rätt till skattereduktion.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.