Nissens Nissens skrev:
Så av någon anledning hoppade arvet över ett led och barnbarnen ärvde sin förälders lott.
Typ död förälder.
 
P PTZic skrev:
man har begränsade möjligheter att gynna något barn före ett annat. Det följer med hela livet. Varje gåva som ett barn får räknas som ett förskott på arv, om man kan styrka att den gåvan getts och att det inte finns något gåvobrev som undantar det från laglotten.
Som du själv skriver är det bara att i exempelvis ett gåvobrev klargöra sin vilja så jag kan inte se att möjligheterna att favorisera ett barn framför andra är de minsta begränsade. Sen finns det inget som hindrar att man "sparkar ut" en unge när han/hon fyller 18 och försörjer en annan unge hela livet. Jag förstår nog inte alls vad du menar med "begränsade möjligheter".
 
Alfredo Alfredo skrev:
Som du själv skriver är det bara att i exempelvis ett gåvobrev klargöra sin vilja så jag kan inte se att möjligheterna att favorisera ett barn framför andra är de minsta begränsade. Sen finns det inget som hindrar att man "sparkar ut" en unge när han/hon fyller 18 och försörjer en annan unge hela livet. Jag förstår nog inte alls vad du menar med "begränsade möjligheter".
Det som är begränsande är att gåvan måste vara fullbordad innan du dör. Du kan inte testamentera bort en gåva, har inte gåvan fullbordats så räknas det in i dödsboet och då är 50% av det laglotten som inte kan testamenteras bort.

Kort förklarat; gåvor måste du ge bort medan du lever, i testamente kan du testamentera bort max 50% av tillgångarna, resten är laglott som ska delas mellan bröstarvingarna.

Att gåvan är fullbordad innebär inte bara ett gåvobrev, utan det måste också ha övergått i mottagarens ägo. Finns exempel där man gett bort sin bostadsrätt i gåva, men bott kvar i den till sin död. Då ska den räknas in i dödsboet. Ska man undgå det måste gåvomottagaren ha blivit medlem i bostadsrättsföreningen innan dödsfallet
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hoppsan, vad vet du om bakgrunden i detta ärende? Välkommen till forumet men här försöker vi hålla en respektfull ton. Jag själv har kanske missat det någon enskilda gång men då hade jag några tusen inlägg bakom mig.
Så ligg lite låg tack!
Nä, men så duktig du är då. Som skriver en massa inlägg. Då är det ju ingen fara om du inte håller en respektfull ton ibland. Hmm, på det här forumet försöker vi visst hålla en hånfull ton.

Vad är respekt för dig? För mig är det respektlöst att ge råd hur man bryter mot lagen.

Det jag vet om bakgrunden är det TS skriver och han har inte angett ett enda skäl till varför det oönskade barnet borde göras arvslös.
 
Nissens Nissens skrev:
Det var ett trevligt premiärinlägg från din sida! Välkommen till ByggaHus.se! :)
Jag är här för att läsa och lära. Skriva är för de som är sakkunniga hantverkare. Detta tyckte jag dock inte har något med att bygga hus att göra.‍♂️
 
Nissens
E Erdball82 skrev:
Jag är här för att läsa och lära. Skriva är för de som är sakkunniga hantverkare. Detta tyckte jag dock inte har något med att bygga hus att göra.‍♂️
Läsa och lära är bra. Jag fick intrycket av att du istället skrev, och det på ett otrevligt sätt. Är det något du inte gillar så är det bättre att du anmäler till moderatorn så får hen bedöma så slipper du skriva på det viset och i stället ägna dig åt att läsa och lära. :)
 
K Kirre2 skrev:
Jag har svårt att se ett syfte i ett modernt samhälle. De flesta lever tills barnen är medelålders, vid det laget har de (barnen) ett fungerande eget liv. Ett arv blir bara lite extra pengar att bygga ett nytt kök för. Typ.
Ett arv idag blir inte ”lite extra pengar”. Det finns 2 milj hus i Sverige som har ett snittpris (2019) på 3 milj och i dessa hus bor mer än halva befolkningen. Dessa hus kommer så småningom ärvas av i snitt 2 arvvingar. Dessutom finns 1 milj bostadsrätter. Minst 2/3 delar av befolkningen har ett framtida arv som räcker betydligt längre än en köksrenovering.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Ett arv idag blir inte ”lite extra pengar”. Det finns 2 milj hus i Sverige som har ett snittpris (2019) på 3 milj och i dessa hus bor mer än halva befolkningen. Dessa hus kommer så småningom ärvas av i snitt 2 arvvingar. Dessutom finns 1 milj bostadsrätter. Minst 2/3 delar av befolkningen har ett framtida arv som räcker betydligt längre än en köksrenovering.
Och vad är snittbelåningen på dessa 2 miljoner villor och 1 miljon bostadsrätter?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K Kane skrev:
Och vad är snittbelåningen på dessa 2 miljoner villor och 1 miljon bostadsrätter?
Även om snittet är avsevärt (hittar ingen siffra) så ligger nog den största delen av lånen på nyköpta hus och när det är dags för arvsskifte så är belåningen ganska låg som följd av prisstegringen.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Ett arv idag blir inte ”lite extra pengar”. Det finns 2 milj hus i Sverige som har ett snittpris (2019) på 3 milj och i dessa hus bor mer än halva befolkningen. Dessa hus kommer så småningom ärvas av i snitt 2 arvvingar. Dessutom finns 1 milj bostadsrätter. Minst 2/3 delar av befolkningen har ett framtida arv som räcker betydligt längre än en köksrenovering.
Min tanke var väl mest att vuxna människor borde klara sin ekonomi själva och ett arv blir extra pengar, guldkant på tillvaron, grädde på moset... kalla det vad du vill. Inte nåt som behövs för din överlevnad, vilket antagligen var tanken från början.
 
K Kirre2 skrev:
Min tanke var väl mest att vuxna människor borde klara sin ekonomi själva och ett arv blir extra pengar, guldkant på tillvaron, grädde på moset... kalla det vad du vill. Inte nåt som behövs för din överlevnad, vilket antagligen var tanken från början.
Så var det nog gör 20 år sedan, men idag kan ju knappast barnen skaffa egen bostad utan hjälp med kontantinsats. Med hjälp av ett förskottsarv el lån el vad du vill kalla det. Svårt också att klara studier utan hjälp. Det känns som tiderna hårdnar och som förälder blir man alltmer nödvändig.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Så var det nog gör 20 år sedan, men idag kan ju knappast barnen skaffa egen bostad utan hjälp med kontantinsats. Med hjälp av ett förskottsarv el lån el vad du vill kalla det. Svårt också att klara studier utan hjälp. Det känns som tiderna hårdnar och som förälder blir man alltmer nödvändig.
Men då finns det ändå inget behov av arvsrätt. Barn som föräldrarna inte kan eller vill hjälpa får ändå klara sig själva. De som föräldrarna vill hjälpa får pengar långt innan arvet faller ut.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Läsa och lära är bra. Jag fick intrycket av att du istället skrev, och det på ett otrevligt sätt. Är det något du inte gillar så är det bättre att du anmäler till moderatorn så får hen bedöma så slipper du skriva på det viset och i stället ägna dig åt att läsa och lära. :)
Jo, jag skrev ett inlägg eftersom jag fick mådde väldigt dåligt av jag läste i tråden och ville agera motvikt Både mot TS och folk som utan att blinka vill medverka till brott och sen spyr galla över en person som ingen vet vem det är, som inte vet att hen diskuteras i tråden, men kommer bli blåst på sitt arv eftersom folk inte har någon moral kvar nu för tiden. Är det något du inte gillar med det så kan du anmäla det till moderatorn så får hen bedöma, så slipper du läsa fler inlägg från mig.
 
  • Gilla
Tomasoanna
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Men då finns det ändå inget behov av arvsrätt. Barn som föräldrarna inte kan eller vill hjälpa får ändå klara sig själva. De som föräldrarna vill hjälpa får pengar långt innan arvet faller ut.
Håller helt med dig. Men man skall nog ha kvar arvsrätt annars riskerar man att ingen ärver om man glömmer testamente. Rimligt är kanske att man får 100% kontroll över arvet med ett testamente. Vanligtvis är ju detta inget problem då man oftast vill att barnen skall ärva. Men ibland finns ju undantag, t ex kan jag tänka mig att ett barn som är svår missbrukare inte är hjälpt av ett arv utan då vill man nog hjälpa på något annat sätt.
 
L Lolle333 skrev:
Vår pappa har förutom mig och mitt syskon även ett barn till som han fick när han var ung med en annan kvinna än vår mamma. Han tog då beslutet att han inte ville ha någon kontakt med det barnet förutom att betala underhåll under hela barnets uppväxt.
Nu är det så att vår pappa är svårt sjuk och har troligtvis inte många månader kvar att leva. Han är fortfarande gift med vår mamma och hon lever fortfarande. Han vill inte att hans barn som han valt att inte ha någon kontakt med ska ärva något från honom. Han har därför alltid sett till att hans tillgångar står på vår mamma. Dock så kan de tydligen inte göra så med bostadsrätten de bor i nu. Där står både min pappa och min mamma som ägare. Nu antar jag att vårat halvsyskon kommer få ut en tredjedel av vad lägenheten är värd när pappa går bort?
Finns det några sätt vi kan minimera vad vårat halvsyskon får ut förutom att mina föräldrar måste sälja bostadsrätten och flytta till en hyresrätt?
Är det så att vårat halvsyskon får ut en tredjedel av vad bostadsrätten är värderad till minus bolånet? I så fall kanske en lösning är att belåna lägenheten mera? Eller att sälja bostadsrätten till oss?
Något vi också är rädda för är att om vårat halvsyskon ska få ut ett antal hundratusen kronor från bostadsrätten när vår pappa går bort så kanske inte mamma har råd att bo kvar.
Asshole
 
  • Gilla
Kortling och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.