T
T TheGame skrev:
Haha du tar priset som dagens "pinnen för långt upptryckt i arslet"
Grattis
Kan vara så att personen hänvisar till att :))

Barn är som pannkakor . Den första blir alltid blir lite konstig !

S
T TheGame skrev:
Haha du tar priset som dagens "pinnen för långt upptryckt i arslet"
Grattis
för att jag inte anser att man kan välja sina syskon eller för att jag inte lägger någon negativ värdering vid att vara halvsyskon?

T Thörre skrev:
Någon som såg var TS gick.... ?
Han letar nog efter ett forum där han får råd om juridik.

• Gilla
  • Haha
CoNaana och 1 till
  • Laddar…
Karlia
En av de starkaste argumenten för laglotten var just för att särkullsbarn inte skulle diskrimineras. Att en förälder inte helt skulle kunna lämna och glömma sina första barn vid familjeombildning.

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
M
Uppmanar alla att rapportera inlägg som inte berör frågan i ämnet öht.!
Den som vill diskutera sina släktrelationer kan väl starta en egen tråd om det.

harry73
M Markarbetaren skrev:
Uppmanar alla att rapportera inlägg som inte berör frågan i ämnet öht.!
Den som vill diskutera sina släktrelationer kan väl starta en egen tråd om det.
Ska vi nu rapportera ditt OT inlägg?
Och tror du moderatorer tycker det är kul att du ber alla att rapportera inlägg och därmed spamma deras inkorg??
Det bästa är att du rapporterar de inlägg du vill och inte bryr de om vad andra rapporterar

• Gilla
Takläggare
  • Laddar…
M
harry73 harry73 skrev:
Ska vi nu rapportera ditt OT inlägg?
Och tror du moderatorer tycker det är kul att du ber alla att rapportera inlägg och därmed spamma deras inkorg??
Det bästa är att du rapporterar de inlägg du vill och inte bryr de om vad andra rapporterar
Ja gör det, fast jag tror du leder SM i byggahusforumets OT-tävling som ohotad mästare!

T Takläggare skrev:
Jag skrev att om jag gifter mig med villiga Vera från hemtjänsten vid 80 års ålder , där Vera har barn, hon bor mig , sedan förolyckas hon medans hon leder mig över övergånsstället, då har hennes barn rätt till vad som är hennes giftorätt , som består av en kontant betald lägenhet eller hus samt annat som inte är skyddat. kan vara ett medvetet val från min sida att på så sätt minska mina arv till mina barn. där en person jag aldrig träffat/känt då får tillgång till en del av mitt arv.
Detta kan man enkelt skydda sig från i bodelningen.
Eller så kan man göra så, om man nu vill minska sina barns arv. Å andra sidan kan man alltid minska sina barns arv till laglotten, så varför man ska göra så här vet jag inte.

K Kirre2 skrev:
Nu har jag inte orkat läsa alla nästan 200 svar, så det här har väl sagts tidigare i tråden, men såklart ska inte barn straffas för att de blir till. Det är ju svårt att undvika...
Däremot tycker jag att barnets mor borde straffas för att hon väljer att föda ett barn som inte båda parter vill ha. Eller straffas kanske är ett för hårt ord, men hon borde få ta konsekvenser, som en frånvarande far och inget farsarv till barnet. Tveksamt om pappan ska betala underhåll också.
Nu vet jag att vissa kommer att skrika högt, men mamman har ju hela makten i det här fallet. Vill pappan men inte mamman behålla barnet är det fritt fram för henne att ta bort det mot hans vilja.
Det är inte heller alla kvinnor som vet om att de är gravida innan det är försent för en abort. Ska kvinnan straffas då också?

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
för att jag inte anser att man kan välja sina syskon eller för att jag inte lägger någon negativ värdering vid att vara halvsyskon?
Nej för att du går i gång på alla cylindrar.

S
T TheGame skrev:
Nej för att du går i gång på alla cylindrar.
Alltid!

T
1 16386 skrev:
Detta kan man enkelt skydda sig från i bodelningen.
Eller så kan man göra så, om man nu vill minska sina barns arv. Å andra sidan kan man alltid minska sina barns arv till laglotten, så varför man ska göra så här vet jag inte.
Du har rätt bästa är att begränsa via testamente, men hur som helst så dessa råd som kom upp efter vägen så fungerar även dom , finns ett privat lån från pappan tagit så ska den även dras från arvingarna, den behöver inte vara registrerad utan kan vara tagen av flera olika personer, om dom legat på rimliga nivåer.
TS fick inga bra argument gentemot dessa ! Samt gåvor under 50 tusen per barn behövs inte heller registreras som just gåva, gäller under en 3 års period , sedan igen samma belopp.
Nu skrev inte TS hur stora belopp det handla om, men är det hundra till några hundra tusen så ska detta inte utgöra något problem . få iväg någon miljon tar lite längre tid men fullt möjligt,

harry73 harry73 skrev:
Eftersom det är ett juridikforum kan vi även vända oss till lagen, t ex Föräldrabalk 6 kap 15§

Barnet har alltså rätt att träffa båda föräldrar och båda föräldrar har plikten att tillgodose barnets behov att träffa sina föräldrar.
Nu vet jag inte om det fanns en liknande skrivelse på sextio-talet, men med dagens lagstiftning är det alltså olagligt att överge sitt barn och vägra all kontakt med det. Det borde vara en tydlig grund (som passar juridik-delforumet) för att kalla fadern 'en dålig far'
Nu har vi förvisso vuxna barn. Vilket gör att det är ganska meningslöst.
Med föräldrabalken
Men du missar en detalj. Det är båda föräldrarna ska jobba för det målet. Det är alltså lika mycket mammans ansvar.

S SueCia skrev:
Du menar att du resonerar inte som den arabiska kameluppfödaren som sa. Det är med kameler som med barn. Vissa tycker man mer om. ;)

V villainnehavaren skrev:
Det är inte heller alla kvinnor som vet om att de är gravida innan det är försent för en abort. Ska kvinnan straffas då också?
Självklart så hårt som möjligt. Tror du på fullaste allvar att den människan ska straffas för att man missar att man är gravid?
Nä ryck upp dig lite. Alla män hatar inte kvinnor. Även om man inte uttrycker sig enligt feminism protokollet. Så hoppa av tyck synd om stolen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.