122 063 läst · 660 svar
122k läst
660 svar
Ärver vårat halvsyskon en tredjedel av pappas bostadsrätt?
Som sagt arv är ett känsligt ämne, det väcker agg hos dom flesta .
Om jag skriver så här , om man skriver ett testamente så kan Laglott personen alltid påkalla jämkning av testamente, liknande vid äktenskapsförord den har sina begränsningar , samt gåvor som tagit upp. så dessa är inte säkra metoder, då dom har ett syfte med försök till att minimera laglotten med dessa metoder ,samt att dessa registreras för det ändamålet. där med kan dessa inskränkningar o försök bli totalt onödiga försök.
Men vad händer om man börjar lite tidigare, man har kunskap/tillit om sitt syfte.
Exempel man startar upp ett bankkonto , varifrån man gör utbetalningar som ex ett lån till vald person, där personen då förvara pengarna på ett eget konto för just detta ända mål, att hålla pengarna till sin vänner/familj. belopp som överförs behöver inte alltid registreras som alla med pengar ser, där jag lätt flytta över 200 tusen och inte få en enda fråga.
Sedan avslutar man kontot med 0 kr , efter 10 år anser banken att kontot är avslutat, då inga pengar finns på konto så registreras inte konto som sparade uppgifter, utan banken kan ge kontonumret till en annan kund.
När sedan dagen kommer, där bodelning o sådant är avklarat , kan man föra tillbaka pengarna, där man som barn visar att vi finns där för er som ni fanns för oss under vår uppväxt, så fungerar en familj, man är där för varandra och stöttar och hjälper hur än mycket det ån stormar runtomkring .
Oftast är dom enkla lösningarna dom bästa och säkraste sätten , samt att familjebanden stärks.
Om jag skriver så här , om man skriver ett testamente så kan Laglott personen alltid påkalla jämkning av testamente, liknande vid äktenskapsförord den har sina begränsningar , samt gåvor som tagit upp. så dessa är inte säkra metoder, då dom har ett syfte med försök till att minimera laglotten med dessa metoder ,samt att dessa registreras för det ändamålet. där med kan dessa inskränkningar o försök bli totalt onödiga försök.
Men vad händer om man börjar lite tidigare, man har kunskap/tillit om sitt syfte.
Exempel man startar upp ett bankkonto , varifrån man gör utbetalningar som ex ett lån till vald person, där personen då förvara pengarna på ett eget konto för just detta ända mål, att hålla pengarna till sin vänner/familj. belopp som överförs behöver inte alltid registreras som alla med pengar ser, där jag lätt flytta över 200 tusen och inte få en enda fråga.
Sedan avslutar man kontot med 0 kr , efter 10 år anser banken att kontot är avslutat, då inga pengar finns på konto så registreras inte konto som sparade uppgifter, utan banken kan ge kontonumret till en annan kund.
När sedan dagen kommer, där bodelning o sådant är avklarat , kan man föra tillbaka pengarna, där man som barn visar att vi finns där för er som ni fanns för oss under vår uppväxt, så fungerar en familj, man är där för varandra och stöttar och hjälper hur än mycket det ån stormar runtomkring .
Oftast är dom enkla lösningarna dom bästa och säkraste sätten , samt att familjebanden stärks.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Intressant att man kan få för sig att ts ville bli påhoppad?
För att hans far inte har kontakt med ett av sina barn. Sedan vill göra barnet arvslöst. Han kanske tänker så att jag har aldrig träffat barnet. Då är det bättre att de barn han har kontakt med. Det är egentligen inte så konstigt.
Men att påstå att han valde bli påhoppad. Jag ska göra en grov jämförelse. Men en tjej som har sexiga utmanande kläder, hur kan vissa påstå att hon bad om det? Det finns en likhet i min jämförelse. Men också en väldigt stor skillnad. Vilken får ni lista ut själva.
Jag kan säga så här att våldtäkt är säkerligen det värst5a man kan råka utför att bli kallad svin är inte riktigt samma liga
För att hans far inte har kontakt med ett av sina barn. Sedan vill göra barnet arvslöst. Han kanske tänker så att jag har aldrig träffat barnet. Då är det bättre att de barn han har kontakt med. Det är egentligen inte så konstigt.
Men att påstå att han valde bli påhoppad. Jag ska göra en grov jämförelse. Men en tjej som har sexiga utmanande kläder, hur kan vissa påstå att hon bad om det? Det finns en likhet i min jämförelse. Men också en väldigt stor skillnad. Vilken får ni lista ut själva.
Jag kan säga så här att våldtäkt är säkerligen det värst5a man kan råka utför att bli kallad svin är inte riktigt samma liga
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 860 inlägg
Det är stor skillnad på om hur en kvinna klär sig och om hon skulle säga "kom och ta mig". Din kommentar gör inte skillnad på subjekt och objekt. Hur någon väljer att uttala sig, vilka åsikter personen har, går att kritisera, hur någon ser ut har ingen annan något att göra med.B Byggdjuret skrev:Intressant att man kan få för sig att ts ville bli påhoppad?
Tror du alltså TS originalinlägg var ett "trollförsök"? Kan naturligtvis vara så, men jag gissar att liknande frågor är ganska vanliga vid diskussioner med en familjerättsadvokat i samband med upprättande av testamente och planering inför generationsväxling.Nötegårdsgubben skrev:
Att TS försvann lika snabbt som han dök upp skulle kunna tyda på att du har rätt, men det kan nog tyvärr lika gärna tyda på att TS inser att detta forum inte är rätt plats för att få hjälp med "känsliga juridiska frågor", vad vet jag?
Samtidig kan man vända på fråga, varför ska särkullbarnet bli arg på den andra familjen för att han/hon inte fick något arv .B Byggdjuret skrev:Intressant att man kan få för sig att ts ville bli påhoppad?
Ska pengar o arv göra det lättare för dom att bli/vara vänner ?
Som sagt man behöver inte registrera allting, man blir inte straffad för att vissa belopp inte registrerats , vi har trafik skyltar som visar laglig hastighet mm alla har vi kört för fort någon gång , men inte anmält sig själva eller familjen, gjort fel eller något olagligt , inget man anmäler osv, vanvård på ålderdomshem , händer ingenting även om anhöriga anmäler. politiker som föder sig själva via förmåner av olika slag , ja listan kan göras lång.
Arvslagar bygger på samma grunder, och kan kringgås när man töjer lite på lagarna som övriga jag nu tagit upp, dessa finns i hela vårt system , varför ska laglotten vara den som exemplariskt följs?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 860 inlägg
Jag vet ärligt talat inte vad jag tror. Men jag tror att få är så enfaldiga att de först kallt beskriver förskjutna halvsyskon och sen på riktigt blir förorättade av att familjens motiv ifrågasätts. Så allra minst kränktheten var spelad. Det är jag övertygad om.Alfredo skrev:
Redigerat:
Okej okej, jag får väl pudlar (lite i alla fall)
Det hade troligtvis varit bättre om jag skrev i det nu raderade inlägget att TS pappa nog inte var en jättebra far för ts halvsyskon, och att det hänsyn till det hade varit en bra idé att inte försöka trolla bort laglotten som halvsyskonet har rätt till.
Det hade troligtvis varit bättre om jag skrev i det nu raderade inlägget att TS pappa nog inte var en jättebra far för ts halvsyskon, och att det hänsyn till det hade varit en bra idé att inte försöka trolla bort laglotten som halvsyskonet har rätt till.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Uppskattar du att läsa 350 OT-inlägg i en tråd? Det blir lite tungrott kan jag tycka.Fadai skrev:
Tycker du att familjerelationer hör hemma ämnet vi diskuterar här?
§ 4.2 Håll dig till ämnet
Det är bättre att du startar en ny tråd än att du avviker från ämnet. Flera ämnen i samma tråd gör det svårt att hitta informationen man söker.
Speciellt denna kanske några på byggahus forum skulle behöva läsa varje dag innan man inträder forumet.
§ 4.9 Kvalitet, inte kvantitet
Driv diskussionen framåt och motivera dina åsikter. Har du inget konstruktivt att säga, säg inget. Att skriva bara för att få många poster leder ingen vart. Meningslösa inlägg gör det svårare att hitta det som är värdefullt och innebär att man slösar med andra människors tid.
Dina kommentarer tillför ingenting till frågeställningen. Och det är just den typen av ”svar” som ofta leder till att en trådskapares frågeställning spårar ur. Så jag är inte helt övertygad om att din nytta här. (Och härmed avslutar jag min inblandning i ämnet, och hoppas att TS får en lösning som gör så många som möjligt nöjda i den besvärliga situationen)harry73 skrev:Hat? Varför skulle jag hata TS eller fadern? Jag har aldrig träffat dom och de påverkar inte mitt liv i övrigt.
TS kom med en fråga och lämnade en kort beskrivning av händelserna som föranleder frågan. Jag gjorde inget annat än att ge mina synpunkter på saken, och det är precis det man ska göra på ett forum som detta
Väldigt starkt inlägg.Chrissofsweden skrev:Jag ska erkänna att jag allt som oftast inte tar illa vid mig, men att ni syskon tror att ni gör gott för att uppfylla hans önskan är sannolikt helt galet. Uppenbarligen finns barnet kvar i tankarna.
Min far valde att ha mig varannan helg när jag när jag var 6 år. Sedan blev det längre och längre mellan gångerna. Sen jag var 14 år har vi inte haft en riktigt relation och senast jag såg han var för ca 15 år sen.
Skulle mina halvsyskon resonera som du skulle jag bli oerhört ledsen. Arvet skulle jag påstå är det sista tecknet på att jag var värd något - om det så vore ett brev med texten förlåt och 50-lapp.
Kortfattat kan man aldrig välja bort sitt barn. Hur kul tror du det är att gå genom livet utan pappa - men med vetskapen att han lever och mår bra med sin nya familj? Det slutar aldrig gnaga.
Tycker det kan vara en tankeställare för de som ger råd på internet om hur man på bästa sätt gör ett särkullsbarn arvslös.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag sa att det var skillnad. Men det finns ändå en likhet. Tjejen klädde sig inte sexigt för att bli våldtagen. Och ts ställde inte frågan för att bli påhoppad. Det handlade inte om åsikter. Men du får inte hoppa på någon för det.Karlia skrev:
Vi har två personer i mitt exempel. Den ena ställer en fråga den andra klär sig sexigt.
Jämförelsen är kanske inte så dålig. Eftersom folk blir blinda och missar det hela. Sen kan man inte jämföra smärta eller känslor. Det kan vara väldigt jobbigt att bli påhoppad. Vem bestämmer vad någon tycker?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Varför då?D Derbyboy skrev:
Är det fel att ge råd särkullbarn
Nu finns en viktig skillnaden mellan ts och det inlägg du svarar På. Det är att ts pappa har aldrig funnits. Det har farsan här. Han valde att försvinna Helt plötsligt. Det tycker jag är värre
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Vad vart bättre av din pudel? Ditt samvete?harry73 skrev:Okej okej, jag får väl pudlar (lite i alla fall)
Du har fortfarande inte lärt dig något.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg