122 062 läst · 660 svar
122k läst
660 svar
Ärver vårat halvsyskon en tredjedel av pappas bostadsrätt?
Det stämmer att mamman har samma ansvar men nu vet vi inget om mamman, och handlar tråden om pappan. Det kan vara så att ts inte känner mamman eftersom det inte är hans mamma.B Byggdjuret skrev:
Så vi kan konstatera att pappan inte var så bra i att hålla kontakten, hur det ser ut för mamman vet vi inte.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Så om jag tycker att jag har världens bästa pappa så hänger det på vad andra tycker huruvida det stämmer?harry73 skrev:TS var tidigare väldigt upprört för att jag skrev att fadern var ett svin om han betedde sig så som TS beskrev det mot sitt äldste barn. TS var minsann övertygad om att pappan var den bästa far man kunde ha.
Så då tolkar jag TS svar att han har svårt att se att pappan både kan vara världens bästa pappa för honom och världens sämsta för äldsta barnet. Och det borde vara en bra insikt att ha när man planerar att undangömma hela arvet för det äldsta barnet.
Sedan tycker jag som far, att man bara är en bra far om man är bra för alla ens barn, men det verkar som det finns många skribenter i tråden som inte håller med.
Eller går du in och avgör?
Ts tyckte fel när han sa att hans far var jättebra?
Är det du som avgör ts känslor?
Vad du anser anser vad som avgör om man ären bra förälder beror alltså på vad alla barnen tycker?
Intressant syn.
Eftersom du är den som reagerat hårdast på ts inlägg så undrar jag vad har hänt dig?
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Men vi kan inte lämna mamman utanför när du hänvisar till föräldrabalken.harry73 skrev:
Varför har du inte ställt frågan vad mamman har gjort? Har hon gjort tillräckligt? Du har inte funderat på att mamman kan vara en riktig idiot?
Och vägrat hjälpa barnet att hitta sin pappa? Kanske pratar massa elakt om pappan?
Har den tanken ens slagit dig att mamman kan ha motarbetat det hela?
Varje gång pappan försökt ta kontakt med barnet får höra att barnet inte vill träffa en och tycker han är en idiot?
Tillslut tappar man modet. Och ger upp.
Och ja, en mamma kan bete sig så jävligt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 860 inlägg
Eller så fick TS helt enkelt de svar han rimligen kunde vänta sig i en OT-del i ett forum där han i övrigt aldrig varit aktiv. Ärligt talat, varifrån kommer detta relativt starka försvar (tänker inte bara på dig @Thomas_Blekinge) av TS?T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade kunnat förstå det om det varit en forummedlem som mer eller mindre ofta i övrigt varit aktiv här, eller om det varit en byggrelaterad fråga, men ingetdera är ju aktuellt här.
Skogsägare
· 18 860 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Men det resonemanget brakar direkt.Nötegårdsgubben skrev:
Ts bad inte om att bli påhoppad. Men har blivit från första stund.
Några försöker ge råd, men de drunknar bland folk som slåss om tycka mest synd om sig själva.
Skogsägare
· 18 860 inlägg
Inte? Han beskrev att hans far övergivit ett av sina barn i allt utom det underhåll staten ändå hade kunnat tvinga av honom och bad om råd hur man kunde säkerställa att den övergivne även blev arvlös. Är du säker på att det inte är att be om att bli påhoppad?B Byggdjuret skrev:
Jag skulle säga att det i bästa fall är 50/50 att TS inte trollade.
Medlem
· Blekinge
· 10 573 inlägg
Jag kan varken försvara eller fördöma TS's pappa för jag vet alldeles för lite om omständigheterna, precis som alla andra skribenter här. Men om jag ser alla dessa påhopp här känner jag ett behov av att försöka hålla emot.Nötegårdsgubben skrev:Eller så fick TS helt enkelt de svar han rimligen kunde vänta sig i en OT-del i ett forum där han i övrigt aldrig varit aktiv. Ärligt talat, varifrån kommer detta relativt starka försvar (tänker inte bara på dig @Thomas_Blekinge) av TS?
Jag hade kunnat förstå det om det varit en forummedlem som mer eller mindre ofta i övrigt varit aktiv här, eller om det varit en byggrelaterad fråga, men ingetdera är ju aktuellt här.
Det ligger mycket i ordvalet. Du skriver: Han beskriver att hans far övergivit ett av sina barn. Det är din tolkning. TS skrev att hans pappa valde att bryta kontakt. Det är något helt annat. Ditt ordval lägger redan en värdering i händelsen.
Men det finns en annan här som når toppen av ogrundat moraliserande och fördömande utan någon som helst bakgrundsinformation, präglad av egna upplevelser.
Skogsägare
· 18 860 inlägg
Visst lägger jag en värdering i mitt ordval, men jag håller inte med om att beskrivningarna skiljer sig i sak. Att bryta kontakten med sitt (enligt alla rimliga antaganden) mycket lilla barn är att överge det; det är inte en relation mellan likar.T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, men vad du inte skriver (eller kanske inte ens minns eller hann se) är att @harry73 i sitt första numera raderade svar faktiskt också svarade TS i sak. Man kan se spår av det i mitt första svar där jag försökte bygga vidare på det han skrev.T Thomas_Blekinge skrev:
Så trots sin uppenbara moraliska vämjelse svarade Harry faktiskt på frågan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag är helt säker på att han inte bad om att bli påhoppad. Däremot gjorde de flesta andra det. De valde att dömma ts direkt. Det beteende som många har uppvisat det är inte speciellt moget. Man får tycka att ts gjorde fel. Men man behöver inte uttrycka sig så som folk gjort man behöver inte kalla ts och hans far för svin.Nötegårdsgubben skrev:Inte? Han beskrev att hans far övergivit ett av sina barn i allt utom det underhåll staten ändå hade kunnat tvinga av honom och bad om råd hur man kunde säkerställa att den övergivne även blev arvlös. Är du säker på att det inte är att be om att bli påhoppad?
Jag skulle säga att det i bästa fall är 50/50 att TS inte trollade.
Tag hjälp av jurist, det är värt flera tusenlappar. Upprätta testamente så att det ni ärver är enskild egendom så kan ni två syskon inte förlora arvet om ni skiljer er osv. Era föräldrar borde ge bort bostadsrätten till er syskon och deklarera att det INTE är förskott på arv utan en ren gåva.L Lolle333 skrev:Vår pappa har förutom mig och mitt syskon även ett barn till som han fick när han var ung med en annan kvinna än vår mamma. Han tog då beslutet att han inte ville ha någon kontakt med det barnet förutom att betala underhåll under hela barnets uppväxt.
Nu är det så att vår pappa är svårt sjuk och har troligtvis inte många månader kvar att leva. Han är fortfarande gift med vår mamma och hon lever fortfarande. Han vill inte att hans barn som han valt att inte ha någon kontakt med ska ärva något från honom. Han har därför alltid sett till att hans tillgångar står på vår mamma. Dock så kan de tydligen inte göra så med bostadsrätten de bor i nu. Där står både min pappa och min mamma som ägare. Nu antar jag att vårat halvsyskon kommer få ut en tredjedel av vad lägenheten är värd när pappa går bort?
Finns det några sätt vi kan minimera vad vårat halvsyskon får ut förutom att mina föräldrar måste sälja bostadsrätten och flytta till en hyresrätt?
Är det så att vårat halvsyskon får ut en tredjedel av vad bostadsrätten är värderad till minus bolånet? I så fall kanske en lösning är att belåna lägenheten mera? Eller att sälja bostadsrätten till oss?
Något vi också är rädda för är att om vårat halvsyskon ska få ut ett antal hundratusen kronor från bostadsrätten när vår pappa går bort så kanske inte mamma har råd att bo kvar.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 143 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 143 inlägg
"Av hävd" har väl diverse juridiska frågor som ej är byggrelaterade ofta diskuterats här så jag ser inget konstigt med TS fråga ur den aspekten.Nötegårdsgubben skrev:
Spelar det någon roll att TS är ny medlem? Eller ja, det spelar enligt reglerna roll då de säger "4.4.1 Vi välkomnar nya medlemmar och behandlar dem väl.". Jag tycker inte att detta efterlevs i denna tråd.Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte om du syftar på mig men jag varken försvarar eller fördömer TS. Jag försvarar dock TS rätt att ställa en saklig fråga här och TS rätt att förvänta sig sakliga svar efter bästa förmåga från de medlemmar som tycker sig kunna ge juridiska råd i frågan.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 18 860 inlägg
Och frågan har som sagt också besvarats.Alfredo skrev:
Viss roll tycker jag att det spelar att det är en ny medlem. Håller med om att vissa ord varit onödigt hårda, men jag är inte moderator och lägger mig inte vidare i det.Alfredo skrev:
Nej, jag hade dig i alla fall inte i åtanke. Jag ville mest vara tydlig med att det inte bara var den jag citerade jag avsåg.Alfredo skrev: