122 060 läst · 660 svar
122k läst
660 svar
Ärver vårat halvsyskon en tredjedel av pappas bostadsrätt?
Jag skrev att om jag gifter mig med villiga Vera från hemtjänsten vid 80 års ålder , där Vera har barn, hon bor mig , sedan förolyckas hon medans hon leder mig över övergånsstället, då har hennes barn rätt till vad som är hennes giftorätt , som består av en kontant betald lägenhet eller hus samt annat som inte är skyddat. kan vara ett medvetet val från min sida att på så sätt minska mina arv till mina barn. där en person jag aldrig träffat/känt då får tillgång till en del av mitt arv.1 16386 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 802 inlägg
Njej.M Markarbetaren skrev:Det spelar ingen roll om man har 1 dag eller 17 år kvar att leva, så länge man är vid sina sinnens fulla bruk när man lämnar en gåva till sina barn med tillhörande gåvobrev där det uttryckligen står ”ska ej räknas som förskott av arv” så är det helt enligt reglerna. Således kan TS familj relativt enkelt genom en gåvotransaktion reducera särkullsbarnets lott högst betydligt.
Det är i normalfallet så att det räcker att skriva att en gåva inte skall räknas som förskott på arv.
Men det finns situationer där gåvan skall räknas som testamente. Och i så fall gäller inte skrivningen om att det inte är förskott på arv. Regler om laglotten kommer i så fall in.
Jag har uppfattat att det är komplicerat, så OM man tänker göra en bröstarvinge arvslös genom en gåva, så bör man nog konsultera en advokat först. Ett av fallen där skrivningen om "inte förskott på arv" blir delvis ogiltig, är just om man är döende när gåvan ges. Men det finns fler fall.
Hur väl tror du denna lag fungerar?harry73 skrev:Eftersom det är ett juridikforum kan vi även vända oss till lagen, t ex Föräldrabalk 6 kap 15§
Barnet har alltså rätt att träffa båda föräldrar och båda föräldrar har plikten att tillgodose barnets behov att träffa sina föräldrar.
Nu vet jag inte om det fanns en liknande skrivelse på sextio-talet, men med dagens lagstiftning är det alltså olagligt att överge sitt barn och vägra all kontakt med det. Det borde vara en tydlig grund (som passar juridik-delforumet) för att kalla fadern 'en dålig far'
Vad gör du som förälder om ditt barn inte vill träffa sin andra förälder? ska du då tvinga barnet ? eller ska du försvara barnets vilja?
Om barnet vägrat prata i telefon osv... kan du då tvinga till ett möte? eller strider det mot barnets bästa.
Om föräldrar har stora samarbetsproblem, vilket oftast är grunden för enskild vårdnad, där räcker det att föräldern hänvisar till att barnet inte vill, men uppmanar att föräldern jobbar på att försöka uppnå ett umgänge, eller kontakt, dessa lagar faller när ett barn mår dåligt , som att barnet kanske kommer efter i skolan, eller utvecklar andra problem som hänför till samarbetsproblemet .där då ena föräldern måste jobba för barnets mående och trygga uppväxt.
Detta är en av dom största problem vi har vid umgängessabotage som är vida utspritt i vårt samhälle, där regeringen försöker ändra föräldraledighet så den är jämt fördelat mellan föräldrar så banden ska bli starkare mellan barn o bägge föräldrar . men tvinga ett barn som mår dåligt det är svårt, ännu svårare om droger, misshandel finns inom bilden.
Känner igen mig i mycket av det du skriver.harry73 skrev:Mina föräldrar valde (när jag var i vuxen ålder) att bryta kontakt med oss och framförallt min far vägrade all kontakt också med mina barn.
Barnen hade dock kontakt med sina kusiner och då kunde deras världsbilder krocka ordentligt.
Kusinerna tyckte att min far var den bästa morfar som fanns, medan mina barn tyckte att farfar var ett svin som bara vände ryggen mot dom när de möttes.
Nu har min far ändrad sig och har de kontakt igen, så den långa läkningsprocessen har börjat.
Varför jag skriver detta är för att jag tror att det kan vara viktigt för TS att förstå att människor (även hans far) har olika sidor och kan vara båda den sämsta fadern som finns och den bästa.
Just nu är det väldigt viktigt att TS kan se alla sidor av fadern och framförallt också den som han visade mot sitt första barn.
TS ska inte hjälpa sina föräldrar att undangömma arvet, för även om de olika handlingarna kan vara lagliga i sig, är de tillsammans med uppsåtet att undanta halvsyskonet från sin laglott brottsliga.
Och vi ska såklart inte uppmana till brott. Det finns med i forumreglerna.
Det är mycket i lagen som troligtvis fungerar bra. Just den paragrafen som jag hänvisade till och då framförallt ifall du som förälder inte vill ha kontakt, fungerar sämre. Det finns inga riktiga tvångsmedel, för vad ska man göra? Ta bort vårdnaden?T Takläggare skrev:Hur väl tror du denna lag fungerar?
Vad gör du som förälder om ditt barn inte vill träffa sin andra förälder? ska du då tvinga barnet ? eller ska du försvara barnets vilja?
Om barnet vägrat prata i telefon osv... kan du då tvinga till ett möte? eller strider det mot barnets bästa.
Om föräldrar har stora samarbetsproblem, vilket oftast är grunden för enskild vårdnad, där räcker det att föräldern hänvisar till att barnet inte vill, men uppmanar att föräldern jobbar på att försöka uppnå ett umgänge, eller kontakt, dessa lagar faller när ett barn mår dåligt , som att barnet kanske kommer efter i skolan, eller utvecklar andra problem som hänför till samarbetsproblemet .där då ena föräldern måste jobba för barnets mående och trygga uppväxt.
Detta är en av dom största problem vi har vid umgängessabotage som är vida utspritt i vårt samhälle, där regeringen försöker ändra föräldraledighet så den är jämt fördelat mellan föräldrar så banden ska bli starkare mellan barn o bägge föräldrar . men tvinga ett barn som mår dåligt det är svårt, ännu svårare om droger, misshandel finns inom bilden.
För min del hade man gärna kunnat lägga till möjlighet till skadestånd (till barnet) om föräldrar vägrar kontakt.
I de andra exempel du beskriver, tycker jag att föräldrabalken har tillräckligt med möjligheter för att rätta till beteendet.
Medlem
· Blekinge
· 10 573 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 143 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 143 inlägg
Vilken jävla inställning, kan jag välja vilka som är mina bröder och systrar också då tänker du?T TheGame skrev:
halvsyskon är halvsyskon därför att man bara har en gemensam förälder.
Min halvbror kommer aldrig vara något annat än min halvbror. Sen att jag har bättre relation till honom än en av mina bröder förändrar ju ingenting.
det är du som lägger ett negativt värde i det.
Ts bedömde faktumet att pappan inte ville ha kontakt med sitt nyfödda barn som tillräckligt relevant för att ta upp i ursprungsinlägget.Alfredo skrev:
Hade ts tyckt att det var relevant att ta upp pappans fortkörning eller djurplågeri, hade vi såklart också kunnat diskutera det.
Jag skrev min tolkning tidigare "Syftet, som jag tolkar TS första inlägg, är att TS undrar hur juridiken ser ut kring faderns önskan om arvsfördelning och oron för att modern efter faderns bortgång kan komma att tvingas flytta.".harry73 skrev:
Håller du inte med om att man kan sammanfatta TS fråga på det sättet? Eller är det din personliga uppfattning att det aldrig kan finnas fog att särbehandla barn som gör att du anser att frågan inte är vettig? Hur som helst är den väl fullkomligt begriplig?
Jag tror nog de flesta är ense om att det var rätt uppenbart att TS inte önskade spekulationer kring vilka djur hans far möjligen liknade även om han/hon beskrev en del av bakgrunden till sin fråga.harry73 skrev:
§15 umgänge är en lag bara till för barnets rättigheter, en förälder har inte rätt till umgänge med sitt barn.harry73 skrev:Det är mycket i lagen som troligtvis fungerar bra. Just den paragrafen som jag hänvisade till och då framförallt ifall du som förälder inte vill ha kontakt, fungerar sämre. Det finns inga riktiga tvångsmedel, för vad ska man göra? Ta bort vårdnaden?
För min del hade man gärna kunnat lägga till möjlighet till skadestånd (till barnet) om föräldrar vägrar kontakt.
I de andra exempel du beskriver, tycker jag att föräldrabalken har tillräckligt med möjligheter för att rätta till beteendet.
Redan vid 12 år ålder o mognad bedömd så kan ett barn välja bort en förälder , där bara barnet lyssnas till , inte förälderns önskan om att ha umgänge till barnet ,den finns inte.
Varav det borde finnas en liknande lag vid arvslott, där en förälder som inte får träffa sitt barn vid barnets egna val så borde föräldern kunna plocka bort arvslotten.
Haha du tar priset som dagens "pinnen för långt upptryckt i arslet"S SueCia skrev:Vilken jävla inställning, kan jag välja vilka som är mina bröder och systrar också då tänker du?
halvsyskon är halvsyskon därför att man bara har en gemensam förälder.
Min halvbror kommer aldrig vara något annat än min halvbror. Sen att jag har bättre relation till honom än en av mina bröder förändrar ju ingenting.
det är du som lägger ett negativt värde i det.
Grattis