A andvar skrev:
Hur resonerar du nu? Att arvsrätten ska vara kopplad till ett människovärde eller livsgärning? Antingen har man arvsrätt eller så har man det inte. Att koppla det till hur en människa har fört sitt liv är ett väldigt obehagligt sätt att ta sig an juridiska spörsmål.
Om du läser mitt inlägg igen så ser du nog att jag ställde det i frågeform, det fanns inga värderingar varken framåt eller bakåt. Det som är intressant, vilket även TS frågade, är vilka inskränkningar kan det finnas och vad är minimum som var och en kan väntas få och vice versa.

Jag har själv varit med om dessa olika frågeställningar i min närhet så det är intressant att veta vad som faktiskt gäller.

Aha så just i den här tråden är det tydligen ok för många att strunta i TS fråga och bara fokusera på moraliska aspekter, och då tom kalla TS far för elakheter. Om man tycker att frågan är omoralisk kan man väl möjligen skriva det om man känner att man måste posta. Jag hoppas en moderator röjjer upp.

• Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Aha så just i den här tråden är det tydligen ok för många att strunta i TS fråga och bara fokusera på moraliska aspekter, och då tom kalla TS far för elakheter. Om man tycker att frågan är omoralisk kan man väl möjligen skriva det om man känner att man måste posta. Jag hoppas en moderator röjjer upp.
Hur kan man prata särkullbarn är inte alla barn lika?

• Gilla
Alexandra59
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Aha så just i den här tråden är det tydligen ok för många att strunta i TS fråga och bara fokusera på moraliska aspekter, och då tom kalla TS far för elakheter. Om man tycker att frågan är omoralisk kan man väl möjligen skriva det om man känner att man måste posta.
Tråden var väl som vanligt avgjord i sak efter sådär 20–25 inlägg. Ja, vi är flera som på varierande sätt ifrågasatt TS uppsåt, men det ändrar inte det faktum att frågan ändå besvarades så fort.

Att det sen blir tio gånger så många inlägg med olika metadiskussioner, gör det så mycket?

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
emmschen emmschen skrev:
Han kan testamentera allt till er mamma. Men barn har ändå laglig rätt. Tror dock att hen då måste klaga in det, vilket hen med lite tur inte vill/orkar. Det KAN ju vara en vettig människa. Något ni KAN göra dock, är att skriva papper på att mamma sitter ”i orubbat bo”. Det innebär att morsan inte kan slängas ut ur lägenheten, men om den ska säljas eller hon går bort, så har hen laglig rätt till en sjättedel som jag har fattat det. Kolla upp det där med orubbat bo. Är nog säkraste vägen för morsans skull.
Det spelar ingen roll om man skriver ett papper att mamman skall sitta i ett orubbat bo. Orubbat bo gäller inte när det är frågan om särkullbarn ,särkullbarn har i alla fall rätt att få ut sin del ut boet och då måste man typ lösa ut hen.

• Gilla
emmschen och 3 till
  • Laddar…
Du kan inte ta bort särkullbarn. De har rätt att vara med och slåss om sin del av barnens del.
Däremot kan du styra hur människan ska få ut sitt arv.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Hur kan man prata särkullbarn är inte alla barn lika?
Jo, alla barn är lika mycket värda. Även inom juridikens värld.
Men det finns vissa skillnader när det gäller arvet. Största är att särkullbarnet behöver inte vänta med att få sina pengar.
Annars så är den största skillnaden är att det är bara ena föräldern som är dess biologiska barn. På pappret är det bara ena föräldern som räknas. Men utanför juridikensvärld så kan båda vara föräldrar.

Vem använder ord som " halvsyskon" är det på nå sätt för att göra nån mindre syskon? Är det ett finare ord för bastard?

Se det som en chans att få en till bror/syster :)
Bara för att er far gjort fel ska inte ni trampa i samma fotspår, var glad att eran bror/syster får nått.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gör som sagt ingen skillnad. Och tur är väl det.
Varför inte?

T
Nissens Nissens skrev:
Juristen behöver inte gå bak i tiden eftersom ts föräldrar är gifta. Det betyder att allt de båda äger är giftorättsgods. 50% av vad de båda äger oavsett vem som står som ägare ingår i underlaget för särkullebarnets arv när pappan går bort. Detta förutsatt att inget speciellt dokument finns som ts inte nämnt.
Du förutsätter då att man inte skrivit enskild egendom då den inte är en giftorättsgodsrätt som delas. Samt personlig egendom.
Så med det sagt så kan man göra sitt bankkonto till en enskild egendom, då ingår den inte i bodelning.

Jag har själv en förmögenhet, varav intresset för hur dessa pengar ska fördelas vid ev bortgång så har jag intresset redan nu.
Men som det första jag nämnde på tråden så är detta ett hatat ämne., om hur man kan fördela arv.

Kanske bra för några är att läsa om #catherineb från flachback inlägg #253 där mycket sköts klumpigt och ändå skapar stora problem för särkullbarnet o komma åt sin rätt , samt hur dåligt en boupptecknare verkligen jobbar, där många tror att dom är några gudar som hittar allt och gräver ner till graven o upp igen , tyvärr dom gör inte det.

Håll dig till ämnet. Moraliska aspekter kan du skriva på Facebook.

Nissens
T Takläggare skrev:
Du förutsätter då att man inte skrivit enskild egendom då den inte är en giftorättsgodsrätt som delas. Samt personlig egendom.
Så med det sagt så kan man göra sitt bankkonto till en enskild egendom, då ingår den inte i bodelning.

Jag har själv en förmögenhet, varav intresset för hur dessa pengar ska fördelas vid ev bortgång så har jag intresset redan nu.
Men som det första jag nämnde på tråden så är detta ett hatat ämne., om hur man kan fördela arv.

Kanske bra för några är att läsa om #catherineb från flachback inlägg #253 där mycket sköts klumpigt och ändå skapar stora problem för särkullbarnet o komma åt sin rätt , samt hur dåligt en boupptecknare verkligen jobbar, där många tror att dom är några gudar som hittar allt och gräver ner till graven o upp igen , tyvärr dom gör inte det.
Ts har som sagt inte nämnt något om att det finns dokument skrivna, annat än att ts mamma står som ägare till det mesta, vilket inte spelar någon roll om det inte är hennes enskilda egendom.

T
H Husgubbe skrev:
Men varför skrev du då om du redan första meningen insåg att du inte borde ha gjort det?
Nu har jag inte gett dom mest avancerade råd som finns när man planerar arv, hur den ska riktas.

Men som du ser så har jag redan en "arg gubbe" på samtliga av mina inlägg där jag gett basic råd, saker som fungerar om man har kort om tid kvar.

Det är ändå bra att lyfta fram hur arv fungerar, där många tror att det är en lagligrätt , vilket det är, men att det finns kryphål och vägar ut ur ett arv, där inget blir så säkert som man trodde eller hoppats på.
Där man tror en advokat kan gå in och fixa allt , när det i själva verket inte fungerar, hur än mycket man försöker hävda så når han ingenstans.

S SueCia skrev:
Jag blir förvånad av inläggen i denna tråden...

tycker folk verkligen att en man ska ge upp hela sitt liv om en kvinna väljer att behålla ett oönskat barn? Ska pappan isåfall tvingas stanna kvar i barnets närhet och ge upp alla sina drömmar för att vadå? Ha ett varannan vecka liv med ett barn som symboliserar övergreppet han blivit utsatt för? :O
Så du menar att kvinnan våldtog mannen för att bli gravid och behålla barnet???
Har han valt att ha sex får man stå för konsekvenserna!

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Karlia
L LakkeW skrev:
Håll dig till ämnet. Moraliska aspekter kan du skriva på Facebook.
Rent juridiskt har särkullsbarnet rätt till sin laglott. Då TS undrar hur de ska göra för att särkullsbarnet inte ska ärva något, kommer moraliska frågor in.

• Gilla
Alexandra59 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.