122 053 läst · 660 svar
122k läst
660 svar
Ärver vårat halvsyskon en tredjedel av pappas bostadsrätt?
Man undrar ju hur många nya tvister det kommer bli nu när släkt sökning via dna och inlämnandet av eget dna till registren blivit populärt. Många familjehemligheter kommer nog avslöjas och frågan är om inte många nya dna arvingar också kommer dyka vid begravningarna.
Jaa, nu kommer alla moraltanter och moralfarbröder fram och har halkat ur helt och hållet från grundfrågan.
Jo nu börjar den ju bli känslig, tomten är far till alla barnenC claym skrev:
Orkar inte läsa hela tråden men en andel i bostaden går ju överlåta medans man är livet. Är det en fastighet inköpt under äktenskap blir det en stämpling avgift på några hundra. I värsta fall sälj fiktivt bostadsrätten till något syskon och sen är det bara att sälja tillbaka till föräldern ett bra sätt att även trolla bort lite värdeökning och beskattning.
Jag har inte sagt att du är ett svin, det är inget jag säger till människor jag inte alls känner. Mitt inlägg var inte riktad till dig Byggdjuret, det var en kommentar till uttalanden av Kirre2, som jag tycker uttrycker sig väldigt ignorant i ämnet. Så när du frågar vad du gjort för fel kan jag inte hjälpa.B Byggdjuret skrev:Det är faktiskt intressant vilken makt kvinnan har. Hon kan välja att göra abort och mannen kan inte göra någonting. Visst är det intressant... Vart kan jag klaga någonstans? Här är bara tråden för pappan som försvann. Men här är det barnet som försvann...
Jag tycker det är en intressant tanke.
Nej jag vill inte ändra några abortlagar. I vilket fall som helst inte försämra det för kvinnan. Om ni vill tycka att jag är ett svin gärna för mig. Men berätta vad jag gjort för fel.
Jag är inte intresserad av hur kvinnans kropp fungerar och barn blir till.
Det vet jag redan.
Redigerat:
Hur resonerar du nu? Att arvsrätten ska vara kopplad till ett människovärde eller livsgärning? Antingen har man arvsrätt eller så har man det inte. Att koppla det till hur en människa har fört sitt liv är ett väldigt obehagligt sätt att ta sig an juridiska spörsmål.C Morgan Fallbrink skrev:Frågan är relevant och borde kunna besvaras utan att halva forumet blir kränkta.
Om t.ex. ett av barnen till en person blir grovt kriminell och bara orsakar sorg för resten av familjen.. ska denne ha rätt till arv? Eller tvärtom, en släkting tar på sig vård av en mor eller mormor.. kan denna få mer i arv?
Svaren borde vara ungefär samma som frågan som ställts.
Förstår inte dessa ”moralnissar” som anser sig ha rätt att kritisera en person som ställer en fråga om arvsrätt. Ni har varken inblick i vad som varit eller varför en person har agerat på detta sätt. Lev inte ut egna misslyckanden genom att såra andra genom att tycka och tro utan att veta .....
Möjligen är detta fel forum för frågan.
Frågor på ett forum fransar alltid ut. Det blir mer en diskussion kring ämnet än raka juridiska svar (vilket TS fått också - särkullsbarn har rätt till sin laglott, det är svårt att lura bort arv) . Skulle TS vilja ha ett strikt juridiskt svar är det smartare att betala en jurist än att fråga på ett forum.
Det spinner lätt iväg i tråden när TS inte framstår som speciellt ödmjuk i sin frågeställning och i sina följande kommentarer. Vissa ”moralnissar” må överdriva i sitt sätt att uttrycka sig, men de kanske kan få TS att se saken ur olika perspektiv. Det behöver inte vara fel med olika input.D DRM skrev:Förstår inte dessa ”moralnissar” som anser sig ha rätt att kritisera en person som ställer en fråga om arvsrätt. Ni har varken inblick i vad som varit eller varför en person har agerat på detta sätt. Lev inte ut egna misslyckanden genom att såra andra genom att tycka och tro utan att veta .....
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ja annat var det för några år sedan när vi snackade hus och bygge här på forumet. Nu verkar hela forumet nedlusat med feminister som ska blanda in känslor och personliga egenupplevda livskriser i varenda frågeställning. Att det ska vara så svårt att hålla sig till ämnet och svara på frågan som TS ställer. Vet man inte vad det handlar om så är det bara att klicka bort.Indiana Jones skrev:
https://www.begr-byra.se/särkullbarn-kan-gå-miste-om-arv
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 143 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 143 inlägg
catherineb skrev:Jag är särkullbarn och min pappa gjorde sitt bästa för att göra mig arvslös till sin frus och mina halvsyskons fördel. Tvi fick dom, för jag har gott och väl råd att anlita en riktigt bra jurist och se till så livet blir lagom surt för alla inblandade.
Så mitt råd är att inte mucka gräl i onödan. Det kan bli jobbigt för dom som lämnas kvar.
Du menar alltså att du sitter och är stolt över att du jävlades med din egen pappas sista önskan? Wow....