C
Starkare blandning än tillverkarens rekommendation var mest effektivt enligt en studie i England vid injektion. Trots starkare koncentration används mindre mängd på samma yta än om det sprayas så det är inte så självklart som PMD tror och det är han själv som behöver läsa på.
 
P
C Chippe skrev:
Starkare blandning än tillverkarens rekommendation var mest effektivt enligt en studie i England vid injektion. Trots starkare koncentration används mindre mängd på samma yta än om det sprayas så det är inte så självklart som PMD tror och det är han själv som behöver läsa på.
Brukar det finnas spädningsanvisningar för injektion på flaskorna?
Hur mycket är lämplig spädning enligt studien?
(Jag har lyckats alldeles utmärkt genom att läsa på flaskan och späda efter den anvisningen och sen pensla på löv).
 
S
C Chippe skrev:
Starkare blandning än tillverkarens rekommendation var mest effektivt enligt en studie i England vid injektion. Trots starkare koncentration används mindre mängd på samma yta än om det sprayas så det är inte så självklart som PMD tror och det är han själv som behöver läsa på.
Ännu en som inte läst den engelska studien. Det var bara en dos (65 kg/ha) med injektion som testades, alltså drogs inga slutsatser om starkare eller svagare doser. Varför skriver du tvärsäkert om något som du uppenbarligen inte vet något om?
https://link.springer.com/article/10.1007/s10530-018-1684-5

Det som var bäst effekt i studien var att spraya och det var samma effekt både med fabrikantens maxdos, 3,6 kg/ha (=0,36 g/m2), och en lägre dos på 2,6 kg/ha. Studien drar alltså slutsatsen att överdosering inte hjälper. Tröskelvärdet är redan uppnått med 2,6 kg/ha.

Det viktiga är inte koncentrationen utan hur stor mängd aktivt ämne som appliceras per kvadratmeter. Det är alltså lika viktigt att spreja på rätt mängd som att blanda rätt koncentration. Enligt andra källor än studien ovan så kan en alltför hög dos döda det ovan jord innan giftet hinner ner till rötterna. Den sortens försök görs inte i vetenskapliga studier.

http://bit.ly/parkslide

Har ni råd så anlitar ni Invaterm som dödar parksliden omedelbart utan att använda gifter, men det kostar tyvärr mycket.
 
C
@STB Nu är det ju du som drar en hel del slutsatser. Det ser inte ut att vara samma studie. Det var en äldre endast en studie/forskning jag läste om jag minns rätt. Det var ca 2 år sedan jag läste men jag antecknade dosen, 360g/l en blandning på 5:1, ca 10 ml, högre än rekommenderat vid sprayning. Även om injicering var effektivt gav sprayning bättre resultat även här och det är inget jag argumenterat om. Att väldigt stark koncentration kan ta död på vissa delar av plantan innan den når hela systemet nämndes och är enligt mig väl känt dock har jag sett koncentrerat injiceras mitt i sommaren utan återväxt ett år senare enligt videon. Jag ska även läsa studien du länkar till och därefter testa i år men nöjde mig med ditt dokument.
 
Redigerat:
C
P pmd skrev:
Brukar det finnas spädningsanvisningar för injektion på flaskorna?
Hur mycket är lämplig spädning enligt studien?
(Jag har lyckats alldeles utmärkt genom att läsa på flaskan och späda efter den anvisningen och sen pensla på löv).
Du dumförklarade lite de som ville ha STB:s "recept"
Nej, det finns ingen anvisning för injektion av Parkslide därav frågor på forumet. Som nämndes hade någon t.o.m ingen anvisning på flaskan.
 
S
@Chippe Jag vill verkligen be om ursäkt. Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon läst och hänvisat till någon annan Engelsk studie än den jag länkade till. Den är så mycket större, och därmed mer känd, än alla andra Engelska studier.

Injicering har främst fördelen att den kan appliceras oavsett väder vilket är bra för proffs som inte vill ta en veckas semester bara för att det regnar. För en hemmapulare ser jag ingen signifikant fördel.
 
  • Gilla
Chippe och 3 till
  • Laddar…
P
C Chippe skrev:
Du dumförklarade lite de som ville ha STB:s "recept"
Jag tror att du kanske övertolkar lite, men om de vill känna sig dumma så kan jag inte hindra dem.
Nej, det finns ingen anvisning för injektion av Parkslide därav frågor på forumet. Som nämndes hade någon t.o.m ingen anvisning på flaskan.
Det är sånt här som har lett till ett totalförbud av glyfosat för användning av privatpersoner. Man frågar varandra i ett forum och får svar som inte har någon referens till en vetenskaplig utprovning.

Jag tycker att det är mycket sorgligt. Rätt använt är glyfosat en mycket bra herbicid som är lätt att använda selektivt. Fel använt är det ett miljöhot. Jag skulle gärna ha sett att jag hade rätt att använda det numera.
 
  • Gilla
Chippe och 2 till
  • Laddar…
C
P pmd skrev:
Jag tror att du kanske övertolkar lite, men om de vill känna sig dumma så kan jag inte hindra dem.

Det är sånt här som har lett till ett totalförbud av glyfosat för användning av privatpersoner. Man frågar varandra i ett forum och får svar som inte har någon referens till en vetenskaplig utprovning.

Jag tycker att det är mycket sorgligt. Rätt använt är glyfosat en mycket bra herbicid som är lätt att använda selektivt. Fel använt är det ett miljöhot. Jag skulle gärna ha sett att jag hade rätt att använda det numera.
Som allmän upplysning förstår jag din poäng faktiskt. Sedan är det också ett forum, man tolkar, diskuterar och kommer förhoppningsvis fram till rätt saker.

Nu kan det finnas annan information än det jag har läst men förbudet handlar om alla stämningar som haglade in för bla. dess koppling till cancer samt namninsamling mot ett förbud. Visst är miljön viktigt och kunskap krävs vid användande men det är aktivism och vad jag vet finns inga konkreta bevis för att medlet ger cancer.
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S
Mats-S Mats-S skrev:
Alla ni som undrar över hur man ska späda roundup, kolla på inlägg #130 i den här tråden
[länk]
och efterföljande inlägg.
@Claes Sörmland beskriver exakt vad som gäller, inga gissningar utan här är det en som har koll som skriver :)
Tyvärr har Claes fel. Kanske inte direkt fel, men spädningen och koncentrationen är oviktiga utan informationen om hur mycket som skall appliceras per kvadratmeter. En bonde (som har gått kusen om hur bekämpningsmedel skall användas) blandar till en koncentration som passar just det fabrikat, typ av maskin och inställning som han använder. Vissa har alltså en hög koncentration och sprider en liten volym medan grannen kanske gör tvärt om.

En vettig dos för parkslide är ca 0,2 g glyfosat per kvadratmeter. Sedan kan man späda hur man man vill för att det skall passa den tryckspruta, pensel eller vad man nu vill använda.

http://bit.ly/parkslide

För övrigt håller jag med om att ett förbud att använda glyfosat utan utbildning är vettigt eftersom alltför många använder det helt fel.
 
Claes Sörmland
S STB skrev:
Tyvärr har Claes fel. Kanske inte direkt fel, men spädningen och koncentrationen är oviktiga utan informationen om hur mycket som skall appliceras per kvadratmeter. En bonde (som har gått kusen om hur bekämpningsmedel skall användas) blandar till en koncentration som passar just det fabrikat, typ av maskin och inställning som han använder. Vissa har alltså en hög koncentration och sprider en liten volym medan grannen kanske gör tvärt om.

En vettig dos för parkslide är ca 0,2 g glyfosat per kvadratmeter. Sedan kan man späda hur man man vill för att det skall passa den tryckspruta, pensel eller vad man nu vill använda.

[länk]

För övrigt håller jag med om att ett förbud att använda glyfosat utan utbildning är vettigt eftersom alltför många använder det helt fel.
Och det är ännu mer komplicerat. Bonden som vill sterilisera markyta för t ex sådd bryr sig inte om att en massa glyfosat inte träffar plantor som ska bort utan en stor del av den applicerade dosen går till spillo genom att träffa död jord. Det är ofrånkomligt i jordbruket.

Men tomtägaren som vill döda parkslide vinner naturligtvis inget på att spruta glyfosatlösning på marken eller andra växter, det är parkslidens bladyta som ska behandlas. Visst kan man pensla om man har ett minibestånd men för de flesta lär en tryckspruta vara det rimliga alternativet. Då behövs en viss volym vätska för att det praktiskt ska gå att genomföra appliceringen på bladytan med tryckspruta. Och späder man för mycket så droppar glyfosatsen av bladen och ned på marken. Den diskussion som har funnits i tråden antyder att folk har överdoserat något så in i...

Men nu är ju glyfosatspridning på tomtmark t o m förbjuden. Miljöpartiet vann. De slapp glyfosat på tomtmark och vi slipper dem i höst.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men nu är ju glyfosatspridning på tomtmark t o m förbjuden. Miljöpartiet vann. De slapp glyfosat på tomtmark och vi slipper dem i höst.
Jovisst ska vi sträva efter att utrota miljöpartiklarna!

Sen finns det då en viktig poäng med just Glufosat och "korkade" användare.
Så här ser mer proffs på användningen:
https://www.odla.lantmannenlantbruk.se/grodor/stubb-vallbrott-och-trada/
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jovisst ska vi sträva efter att utrota miljöpartiklarna!

Sen finns det då en viktig poäng med just Glufosat och "korkade" användare.
Så här ser mer proffs på användningen:
[länk]
Rent objektivt sett är glyfosat ett oproblematiskt bekämpningsmedel i trädgårdssammanhang. I jordbruket använder man sådana volymer att de måste fundera på miljöpåverkan både lokalt och globalt. Men den debatten är över i och med förbudet. Även om den andra sidan tar makten så lär de inte liberalisera igen, rädslan för "kemikalier" och "gift" är en del av vår kultur numera. Vi lever i de okunnigas parad.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rent objektivt sett är glyfosat ett oproblematiskt bekämpningsmedel i trädgårdssammanhang. I jordbruket använder man sådana volymer att de måste fundera på miljöpåverkan både lokalt och globalt. Men den debatten är över i och med förbudet. Även om den andra sidan tar makten så lär de inte liberalisera igen, rädslan för "kemikalier" och "gift" är en del av vår kultur numera. Vi lever i de okunnigas parad.
Jo man ser ju själv när man misslyckats med besprutningen/doseringen.;)
Utmaningen är ju mer "korkade" användare.
Sen med stor sannolikhet så försvinner då medlet främst pga "korkade" användare.
 
P
C Chippe skrev:
Nu kan det finnas annan information än det jag har läst men förbudet handlar om alla stämningar som haglade in för bla. dess koppling till cancer samt namninsamling mot ett förbud. Visst är miljön viktigt och kunskap krävs vid användande men det är aktivism och vad jag vet finns inga konkreta bevis för att medlet ger cancer.
Jag har inte heller hittat något som har påvisat risk för cancer vid småskalig användning av glyfosat (villaträdgårdar och liknande).

Om jag minns rätt finns det misstankar om cancer vid storskalig användning, men ingen klar evidens. Storskalig användning är alltså jordbruk och den användningen är fortfarande tillåten.

Småskalig användning, där det inte finns någon som helst evidens för cancerrisk, är däremot totalförbjuden.

Go figure, som man säger på utrikiska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.