175 155 läst · 435 svar
175k läst
435 svar
Är Roundup koncentrat borttaget från marknaden
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 793 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 793 inlägg
Off topic, men vad har
Finns bättre forum för att diskutera dom sakerna, tex i stora coronatråden hittar du många likasinnande att dryfta världens elände med
I den här tråden diskuterar vi hantering och inköp av glyfosat/roundup!
med den här tråden att göra?johnjensen skrev:
Finns bättre forum för att diskutera dom sakerna, tex i stora coronatråden hittar du många likasinnande att dryfta världens elände med
I den här tråden diskuterar vi hantering och inköp av glyfosat/roundup!
Svåra konsekvenser för transportsektor och landsbygd verkar vara själva huvudsyftet för näbbstövlarna. I synnerhet som landsbygdsbor är oförskämda nog att inte rösta på dem.MultiMan skrev:
Vilken metod använde du mot parksliden?N nova383 skrev:[bild] Andra weedkriget har startat ! Hade en "skog" på ca 40m2 för några år sen. Fick död på parksliden till 99%. Sen försvann 360 glyfosatet från hyllorna.
Några blad har vågat sig nu nu, men nu har jag vässar arsenalen 480g/l.... ,(Luktar skitskumt)
Men hur ska man blanda med 480g/l ?
Hittar inget i etiketten, bara typ hur många hektar man kan spraya och med vad
Sprayade på bladen eller injicerade du stammen eller i kombination med att klippa ned växten?
Vi använder två olika metoder;C Chippe skrev:
(1) Betande djur (getter) + manuell bortplockning. - Resultat efter ett år är svårt av avgöra än.
(2) Sprayar utspädd glyfosat (enligt "recept" nämnt tidigare i den här tråden) i samband med första nattfrosten i början av hösten. - Resultat efter två sprayningar är att efter första årets behandling var växternas "kraft" betydligt mindre inför fjolårets tillväxtperiod.
Jag har provat att injicera. Då använde jag mig av en marinadspruta från Classe eller Jula. Då stammarna var för hårda/sega att trycka igenom bröt jag tyvärr sönder "nålen" ganska omgående, så jag gav upp. Tipset jag har vid injicering är att ha en skruvdragaren, en syl eller liknande med sig. Jag får se om jag provar den här metoden igen. Att spray tar avsevärt kortare tid...
Vi är beredda på en segdragen kamp då vi har flera områden där ett av bestånden har gamla och kraftiga rötter. Det ska blir intressant att se vad som är mest effektivt. Vi räknar med att "kriget" kommer pågå under flertalet år.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
1 cl per liter har jag för mig när jag läst hela tråden. Låter lite men stämmer det håller flaskan i årtionden.N nova383 skrev:[bild] Andra weedkriget har startat ! Hade en "skog" på ca 40m2 för några år sen. Fick död på parksliden till 99%. Sen försvann 360 glyfosatet från hyllorna.
Några blad har vågat sig nu nu, men nu har jag vässar arsenalen 480g/l.... ,(Luktar skitskumt)
Men hur ska man blanda med 480g/l ?
Hittar inget i etiketten, bara typ hur många hektar man kan spraya och med vad
Hur mycket du ska späda är helt avhängt på vilken produkt du har och dess koncentration. Din ”snap” ovan är i mitt tycke intetsägande och i många fall säkert totalt fel (och farlig!)!C Chippe skrev:
Sök fram Word-dokumentet som någon här (minns ej namnet) har skrivit om parkslide. Det innehåller olika bekämpningsmetoder och det står om dosering och hur man räknar. Det är delat via hans Google drive.
Ok, farligt på vilket sätt?I ImseVimse skrev:Hur mycket du ska späda är helt avhängt på vilken produkt du har och dess koncentration. Din ”snap” ovan är i mitt tycke intetsägande och i många fall säkert totalt fel (och farlig!)!
Sök fram Word-dokumentet som någon här (minns ej namnet) har skrivit om parkslide. Det innehåller olika bekämpningsmetoder och det står om dosering och hur man räknar. Det är delat via hans Google drive.
Det står ju exakt vilken produkt det handlar om.
Ok, tack. Försökte hitta receptet men ska söka igen efter worddokumentet.
Har läst att man kan blanda för starkt men samtidigt såg jag en firma injicera 5ml koncentrerat mitt i sommaren. Året efter hade inget växt upp.
Redigerat:
Glyfosat är den verksamma substansen i olika produkter, tex Roundup. De här produkterna har olika koncentration av glyfosat. Beroende på koncentration (i den flaska du har i handen) och hur den utspädda blandningen ska användas (sprayas, penslas, injiceras etc) ska spädning ske på ”rätt” sätt för att uppnå önskad koncentration för ändamålet.C Chippe skrev:
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 793 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 793 inlägg
Så här ska man spä när man sprayar på bladen (vilket är den absolut bästa metoden):I ImseVimse skrev:
Roundup:
360 g/l: 1.5% (15ml/1L)
480 g/l: 1% (10ml/1L)
Att spä starkare har ingen effekt för bekämpningen, däremot negativt ur miljösynpunkt
Är det någon som tagit hem Roundup från eBay nyligen?
Gick det igenom tullen utan problem?
Jag gjorde det i oktober senast. Tror det skickades från Bulgarien då.Mats-S skrev:Så här ska man spä när man sprayar på bladen (vilket är den absolut bästa metoden):
Roundup:
360 g/l: 1.5% (15ml/1L)
480 g/l: 1% (10ml/1L)
Att spä starkare har ingen effekt för bekämpningen, däremot negativt ur miljösynpunkt
Är det någon som tagit hem Roundup från eBay nyligen?
Gick det igenom tullen utan problem?
det kan vara väldigt otydliga instruktioner beroende på språk/land på de importerade glyfosaterna. Jag fick aldrig kläm på blandningen i senaste dunken från Polen. Leverantören svarade inte heller på mail.P pmd skrev:
Nu ser jag att det nog ska vara 10ml/l i mitt fall från inlägget en bit upp.