175 498 läst · 435 svar
175k läst
435 svar
Är Roundup koncentrat borttaget från marknaden
Det är en rimlig åsikt. Det som däremot är orimligt är att en stor del av befolkningen är utestängd från att utbilda sig och certifiera sig för användning av glyfosat.S STB skrev:
Redigerat:
Jo så här ser det ut och "korkade" användare vimlar det av, tyvärr!P pmd skrev:Jag har inte heller hittat något som har påvisat risk för cancer vid småskalig användning av glyfosat (villaträdgårdar och liknande).
Om jag minns rätt finns det misstankar om cancer vid storskalig användning, men ingen klar evidens. Storskalig användning är alltså jordbruk och den användningen är fortfarande tillåten.
Småskalig användning, där det inte finns någon som helst evidens för cancerrisk, är däremot totalförbjuden.
Go figure, som man säger på utrikiska.
https://www.kemi.se/bekampningsmedel/vaxtskyddsmedel/verksamma-amnen-i-vaxtskyddsmedel/glyfosat
Inte så konstigt då många inte ens får tvätta bilen på tomten längre. Jag säger att det inte existerar men i Sverige behöver man tydligen ingen evidens och underlag för miljöåtgärder. Ta tex plastpåseskatten och elektronikskatten som dessutom har höjts. Det finns inget underlag för att det är en miljömässigt bra åtgärd, snarare tvärtom.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 823 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 823 inlägg
Tur att man har en oöppnad 360 gram glyfosat 20 liters dunk stående ... förstod att det här var på G så fyllde upp lagret innan det var för sent ;-)G Glenn123 skrev:
Jag köpte i höstas, tror det var från Bulgarien då. Nu hittar jag här: https://www.ebay.com/itm/1946011969...K2nUqbURbW&var=&widget_ver=artemis&media=COPYG Glenn123 skrev:
Sök på Roundup powerflex
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 823 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 823 inlägg
En liten reminder bara, spä inte för starkt, det här är det som gäller (fakta finns i tidigare inlägg i tråden:
Överspädning ger inget bättre resultat, endast negativt mot miljön ... så 5 liter av det starkare koncentratet 480 g/l ger 500 liter utspätt "roundup"
Jag har med lite text om förbudet mot glyfosat i mitt dokument om parkslide. Kom ihåg att överdosering dödar delarna över jord innan giftet hinner ner i rotsystemet vilket ger sämre effekt.
Varför kan jag inte köpa glyfosat i Sverige?
Tyvärr är frågan enkel att besvara. Det är för att alltför många idioter överdoserar, vattnar med den och Gud vet vad. Av den anledningen är det förbjudet att hantera, använda och äga de flesta produkterna nedan utan licens. Läs hela kapitlet om glyfosat minst 2 gånger innan du köper. Du bryter mot följande lagar och förordningar:
Läs vidare i dokumentet: http://bit.ly/parkslide
Varför kan jag inte köpa glyfosat i Sverige?
Tyvärr är frågan enkel att besvara. Det är för att alltför många idioter överdoserar, vattnar med den och Gud vet vad. Av den anledningen är det förbjudet att hantera, använda och äga de flesta produkterna nedan utan licens. Läs hela kapitlet om glyfosat minst 2 gånger innan du köper. Du bryter mot följande lagar och förordningar:
- Du får inte importera eller använda produkter utan svensk etikett eller utan svenskt säkerhetsdatablad.
- Det är förbjudet att hantera, använda och äga ett licensbelagt bekämpningsmedel.
- Det är efter 1 oktober 2021 förbjudet att använda glyfosat i t.ex. trädgårdar även om man har licens.
Läs vidare i dokumentet: http://bit.ly/parkslide
Då har du alltså tillräckligt för att behandla 68'000 kvadratmeter med Monsantos rekommenderade normaldos. Kan ju vara bra att ha om man vill döda allt på hela villatomten och börja om från början. 68 år i rad...Mats-S skrev:
Jahopp, då är jag sen på bollen, medlet verkar förbjudet och borta från marknaden..
Hur gör jag då för att döda min gräsmatta och börja om på nytt, trött på att stödså, det gamla tar över ändå.
gärna inget som tar ett år att genomföra
Hur gör jag då för att döda min gräsmatta och börja om på nytt, trött på att stödså, det gamla tar över ändå.
gärna inget som tar ett år att genomföra
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 677 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 677 inlägg
Finns inga sådana steriliseringsmedel tillgängliga för konsument. Du får leva med gräsmattan eller schakta rent.S Stefan Bengt skrev:
Den operationen gör bönderna med jämna mellanrum. Dvs, plöjer och vänder upp och ner på de översta decinetrarna jord och sår ny gröda. Några andra genvägar finns det inte.S Stefan Bengt skrev:
useless skrev:
Döda med pressening? Sedan grov vertikalskärning och ut ny dress och så, vill inte vända upp och ner på allt då gräsmattan är plan och fin idag. Vill inte ha det jobbet med.
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 823 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 823 inlägg
Finns på ebay.de , sök på glyfosat där (eller "glyphosat" som det heter på tyska). Hittade tex det här:S Stefan Bengt skrev:
https://www.ebay.de/itm/194601196919
Leta lite så hittar du säkert något som har ett bättre pris.
Se till att det levereras från ett EU-land så minskar du risken för strul med tullen.
Har någon tips på en tryckspruta av kvalité?
Den senaste från Biltema(?) pyser och läcker dvs tappar tryck. Den jag hade innan dess strulade med munstycket så det blev en taskig prostatastråle istället för en dimma av RoundUp’en.
Den senaste från Biltema(?) pyser och läcker dvs tappar tryck. Den jag hade innan dess strulade med munstycket så det blev en taskig prostatastråle istället för en dimma av RoundUp’en.