175 155 läst · 435 svar
175k läst
435 svar
Är Roundup koncentrat borttaget från marknaden
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 793 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 793 inlägg
Tycker att den här tråden har spårat ur en hel del
Topic för den här tråden är vart man kan handla Roundup och hur man ska hantera det. Men som vanligt så är det någon/några som kapar tråden och drar igång en debatt om hur omoraliskt, farligt, förbjudet, bla bla bla det är att köpa/använda roundup.
Starta en egen tråd i ämnet ni vill diskutera istället för att kapa andras trådar som inte handlar om erat "PK-ämne"
Topic för den här tråden är vart man kan handla Roundup och hur man ska hantera det. Men som vanligt så är det någon/några som kapar tråden och drar igång en debatt om hur omoraliskt, farligt, förbjudet, bla bla bla det är att köpa/använda roundup.
Starta en egen tråd i ämnet ni vill diskutera istället för att kapa andras trådar som inte handlar om erat "PK-ämne"
Vår trädgård lever och frodas.X Xanthopteryx skrev:
Du skulle se våra "gräsmattor". Det är mer ogräs än gräs i dem, men det gör inget. De är fina ändå.
Vad jag inte vill hålla på med är att handrensa i dräneringsgruset runt husgrunden eller handrensa i grusgångarna. Försiktig användning av glyfosat på dessa ställen gör livet mycket enklare.
Dessutom vill jag döda stubbar och rötter av ask och syren som står nära huset (i dräneringen). Att gräva bort dem är ett hästjobb och om man inte tar bort dem så kommer det nya skott, både under och över marken..
Allt annat ogräs är inga problem. Jag rensar inte bort maskrosor som har fina gula blommor, t.ex.
Fina gräsmattor?? Använder du Round Up på gräsmattan, har du ingen gräsmatta kvar alls! Puts väck!nikasp skrev:Om det går att hålla nivån - varför använder ni roundup överhuvudtaget och särskilt högkoncentrerat? Är ni lantbrukare eller villaägare? Jag är inte miljömupp men är jäkligt tveksam till att sprida ut en massa gift i onödan, särskilt om det bara är för att ha en fin gräsmatta. Odlar man grödor professionelt kan jag nästan förstå det även om det inte känns kul att man/någon äter det sedan.
[länk]
"Sverige har redan i dag hårdare regler kring glyfosat än många andra EU-länder. Här tillåts till exempel inte användning av ämnet strax innan skörd, vilket är vanligt i andra delar av världen, eftersom det ger höga resthalter av bekämpningsmedlet i det odlade livsmedel. Svenska Kemikalieinspektionen har nyligen föreslagit ett totalförbud av glyfosat för trädgårdsbruk"
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Jag sprider ut gift dagligen när jag tar bilen till jobbet. Så Glyfosat är alltså farligare än bensin eftersom bensin får privatpersoner använda överallt?
Det är absolut förbjudet att "sprida bensin".johnjensen skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ttningssamling/miljobalk-1998808_sfs-1998-808
Glyfosat är inte speciellt farligt att använda om det görs korrekt. Tyvärr finns det så många idioter som inte ens gör en ansats till att läsa bruksanvisningen. Därför vattnas det med glyfosat, används outspätt och andra felaktiga sätt. Jag stödjer till 100% de lagar vi har som förbjuder användning utan formell utbildning.
Man ägnar först 1 minut på att googla på det. Jag kan hjälpa dig med den delen:P pmd skrev:
https://jordbruksverket.se/e-tjanst...er-och-databaser-stod/kurser-och-utbildningar
Sedan är det bara att anmäla sig och vara duktig nog på kursen.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 724 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 724 inlägg
Endast ett mål för en liten grupp fanatiker som kommer få det väldigt svårt efter nästa val. Kommer enligt min mening inte genomföras inom överskådlig framtid eftersom det är omöjligt utan svåra konsekvenser för transportsektor och landsbygd.Z z_bumbi skrev:
För att inte nämna den största elefanten i rummet. Bönderna & Svensk producerad mat.MultiMan skrev:
Hur i H-vete har de tänkt att bönderna ska kunna ha ett jordbruk där maskinerna stundvis behöver gå 24/7 i 14-21 dar?
Utan fossila bränslen kommer det inte att finnas någon ekonomi öht att kunna vara bonde.
Det är inte "bara att byta". Vem ska betala? Bönderna? De har inte råd.
Staten. Skulle inte tro det. Tror inte att Staten ens får göra det med dagens EU regler.
Tittar man på el-traktorerna som finns i dag så kostar de dubbelt upp mot vanliga och finns bara till 70hk. Och det är av totalt okända traktor märken så det där med att veta att sakerna faktiskt håller .....
Så MP vill ta bort det ett bland de mest miljövänliga jordbruken på planeten... "för fossilt bränsle" är dåligt.
Att alternativet att andra länder producerar vår mat och det fraktas till Sverige är otroligt mycket sämre för miljön .... nä det kan man skita i tydligen.
Medlem
· Västra Götaland
· 360 inlägg
Nej, men Glyfosat är enligt lagstiftarna farligare än bensin. Jag får köra bil men inte använda riktigt Round Up Inget påstående från mig utan logiskt tänkande. 2021 var året med torka/värmeböljor, översvämningar och orkaner på toppen av allt resande som gjorde att en smitta kunde sprida sig över hela världen redan 2020.Z z_bumbi skrev: