A
blomknopp blomknopp skrev:
Jag har köpt samma 5 litersflaska men jag är misstänksam för den luktar inte lim el skumt som den gamla Roundup gjorde. Min var som på fotot 480 g/L
Hur var effekten, funkar den som den skall trots den mildare lukten?

Mats-S
Roundup från ff-vershandel är högsta kvalitet med full styrka, funkar super
Har en 20 liters 360-grammare på G nu, återkommer med rapport

Var finns den firman? Har du någon länk till deras hemsida?

Anomotic skrev:
Hur var effekten, funkar den som den skall trots den mildare lukten?
Jag har inte hunnit jämföra effekten. Har nu 5 liter 360 g och en 480. Hur ska man göra? Finns ju inte direkt nåt lab man kan åka till

A
blomknopp blomknopp skrev:
Jag har inte hunnit jämföra effekten. Har nu 5 liter 360 g och en 480. Hur ska man göra? Finns ju inte direkt nåt lab man kan åka till
Det enda man kan göra är väl att se om det funkar eller inte mot ogräset.

A
Mats-S John Smith skrev:
Roundup från ff-vershandel är högsta kvalitet med full styrka, funkar super
Har en 20 liters 360-grammare på G nu, återkommer med rapport
AMEGA®360 20L Unkrautvernichter förmodar jag? Ska bli spännande att höra om tullen bråkar. Jag funderar på 5 liter 480 gram (https://www.ebay.de/itm/Roundup-Pow...autvernichter-Monsanto-Unkrautex/383417223468) men literpriset är ju mycket bättre på den du ska prova.

Mats-S
Inget bråk med tullen, hemleverans från Posten på torsdag kväll
Därmed så vet ni att ni kan ta dom betydligt billigare storförpackningarna
Vi är några grannar på sommarstället som ska dela, häller upp det på 5st 4-litersdunkar

• Gilla
Anonymiserad 59847
  • Laddar…
Hej, hur blandar ni dessa 5-20 liters dunkar 360-480 gram? Hur mycket färdig besprutbar vätska blir det?

Mats-S
C cergod skrev:
Hej, hur blandar ni dessa 5-20 liters dunkar 360-480 gram? Hur mycket färdig besprutbar vätska blir det?
Hej,
20l roundup levererat till dörren idag, inga problem alls med införseln :) Literpriset för den koncentrerade (360g glufosfat/liter) roundup är ca 90kr

Här är länken till säljaren ff-versanhandel
https://www.ebay.com/sch/ff-versandhandel/m.html?_nkw=&_armrs=1&_ipg=&_from=
Finns säkert flera ärliga säljare, den här är garanterat seriös (y) Namnet på roundupen kan variera lite, men det känns som att det inte spelar någon roll, bara det är angivet 360g glufosfat (eller 480g)

Jag blandar 5%, dvs ½dl till 1liter ( som även blir 2dl till en 4-litersspruta)
Min 20 litersdunk ger då 400 liter färdigblandad roundup med garanterat bra effekt.
Många liter blir det, så vi är ett gäng grannar på sommarstället som gått ihop, istället för att var och en köpa dom betydligt dyrare 5-liters dunkarna.

Någon som vet om det finns ersättningskork med "kran" att köpa till dunken? Locket är 6cm diameter

20-liters dunk av Amega 360, ett ogräsbekämpningsmedel, placerad på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett med säkerhetsinformation för herbiciden Roundup, inklusive varningsymboler och kontaktuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Masses och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
C cergod skrev:
RoundUp koncentrat (120 g/l) som såldes på den svenska marknaden tills nyligen späddes till brukslösning med koncentrationen 4,8 g/L.

Det betyder att en produkt med 360 g/l så ska det spädas 75X eller 13 ml per liter vatten.
För en lösning på 480 g/l lir spädningen 100X eller 10 ml per liter vatten.

• Gilla
Anonymiserad 59847 och 2 till
  • Laddar…
John Smith:

Beställde från samma säljare i onsdags och fick precis avisering om att det finns att hämta hos ombud. Imponerande snabbt måste jag säga.

Ska kolla på ersättningskork med kran själv också återkommer om jag hittar.

Vet någon hur skillnaden är med Amega 360 gentemot powerflex? Förutom koncentrationsmängden så verkar det rätt stor skillnad i literpris vid större dunkar. (Efter man räknat om till motsvarande g/l)

Mats-S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
...
Det betyder att en produkt med 360 g/l så ska det spädas 75X eller 13 ml per liter vatten.
För en lösning på 480 g/l lir spädningen 100X eller 10 ml per liter vatten.
Du har säkert rätt i sak, jag har själv tidigare blandat 360g 4.5liter/5cl och det funkade bra på lättare ogräs, men tar typ 2 veckor innan man ser någon effekt. Men på buskar och tyngre sly funkade det inte till 100%, där fick man upprepa behandlingen flera ggr. Senaste blandningen jag gjorde tog jag1,5 dl 360g till drygt 4 liter, och det funkade även på tung sly och halvstora buskar.

Så jag tror man måste testa lite själv, blandningen är nog beroende på vad man ska ta bort och hur snabbt man vill att det ska dö.

Kan rekommendera hävertpump från biltema och måttbägare mindre variant från jula.
Funkade bra att ta 50ml från 5L dunk. Går säkert lika bra på större.

Claes Sörmland
Mats-S John Smith skrev:
Du har säkert rätt i sak, jag har själv tidigare blandat 360g 4.5liter/5cl och det funkade bra på lättare ogräs, men tar typ 2 veckor innan man ser någon effekt. Men på buskar och tyngre sly funkade det inte till 100%, där fick man upprepa behandlingen flera ggr.
Då hamnade du på en för låg koncentration nämligen 4,0 g/l och inte på 4,8 g/l. Man ska inte underdosera bekämpningsmedel, då gör de inte den nytta det ska.

Att glyfosat tar tid att verka är helt i sin ordning. Det tar en till två veckor innan plantan plötsligt gulnar. Det beror på att bekämpningsmedlet är systemiskt och skapar akut aminosyrasvält i växten. Men det sker bara när ett visst aminosyrabiosyntesenzym är utslaget i hela växten av glysfosatmolekylen.

Mats-S John Smith skrev:
Senaste blandningen jag gjorde tog jag1,5 dl 360g till drygt 4 liter, och det funkade även på tung sly och halvstora buskar.
Här överdoserar du istället och hamnar på 13 g/l. Mer än dubbelt så mycket som rekommenderas av tillverkaren. Detta är onödigt.

Mats-S John Smith skrev:
Så jag tror man måste testa lite själv, blandningen är nog beroende på vad man ska ta bort och hur snabbt man vill att det ska dö.
Finns ingen anledning att experimentera med en så väl uttestad herbicid. Följ instruktionen för god effekt med minimal användning av mängden herbicid.

• Gilla
Anonymiserad 59847 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
...
Finns ingen anledning att experimentera med en så väl uttestad herbicid. Följ instruktionen för god effekt med minimal användning av mängden herbicid.
Kollade upp vad tillverkaren rekommenderar för Amega 360. Är på tyska så äntligen får man lite användning för sin skoltyska ... reservation för eventuell feltolkning ;-)

Optimalweise sollte Konzentration der Spritzbrühe, im Rahmen der Zulassung, bei 1,5 % oder darüber liegen.

Generellt ska man späda den till minst 1,5% , men man använder 2% (= 20 ml/liter) som guide för dom olika ogräsen. Därefter beskriver man olika scenarier beroende på gröda och typ av ogräs. Olika scenarier ger olika mängd spray för samma yta.

Så inte helt solklart, beror ju faktiskt en hel del på hur rikligt man sprayar på ogräset/slyt. EFtersom vi går omkring med en ogrässpruta blir den faktorn ganska osäker ...
Men dina suveräna uträkningar är absolut en bra start, du skriver 13ml/liter för 360g i ett tidigare inlägg, 1,5% som anges som miniminivå av tillverkaren ger 15ml/liter :) Så helt klart är det där någonstans som blandningen ligger (y)

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.