Claes Sörmland
Mats-S John Smith skrev:
Kollade upp vad tillverkaren rekommenderar för Amega 360. Är på tyska så äntligen får man lite användning för sin skoltyska ... reservation för eventuell feltolkning ;-)

Optimalweise sollte Konzentration der Spritzbrühe, im Rahmen der Zulassung, bei 1,5 % oder darüber liegen.

Generellt ska man späda den till minst 1,5% , men man använder 2% (= 20 ml/liter) som guide för dom olika ogräsen. Därefter beskriver man olika scenarier beroende på gröda och typ av ogräs. Olika scenarier ger olika mängd spray för samma yta.

Så inte helt solklart, beror ju faktiskt en hel del på hur rikligt man sprayar på ogräset/slyt. EFtersom vi går omkring med en ogrässpruta blir den faktorn ganska osäker ...
Men dina suveräna uträkningar är absolut en bra start, du skriver 13ml/liter för 360g i ett tidigare inlägg, 1,5% som anges som miniminivå av tillverkaren ger 15ml/liter :) Så helt klart är det där någonstans som blandningen ligger (y)
Koncentrationen på olika produter kan också bero på vilka vätämnen som finns i produkten. Effektiv vätning av ogräset ger ju en ökad dos vid sprutning.

• Gilla
Anonymiserad 59847 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Tack Claes för all den expertinfo som du bidrar till på den här tråden (y)

Innan du kom med i diskussionen så var det endast gissningar ang hur man ska blanda koncentrerad Roundup, nu kan vi utgå från fakta när vi blandar till häxbrygden, för självklart vill vi/jag ju inte sprida mer gift än nödvändigt på min stora slyröjning på sommarstället :cool:

Efter 8 dagar. Ryggspruta med 2% blandning av Glyfos från Agrarking. Väldigt mild lukt direkt ur flaskan! Inte som andra beskriver.

1dl i 5 liter vatten, spridit på ca 100 kvm grusuppfart. Och lite på en komposthög med kopiöst mycket brännässlor.
Vissna ogräs på grusuppfart efter behandling med glyfosatlösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brännässlor som växer i en grusuppfart, delvis behandlade med ogräsmedel, fotograferat för att visa effekten.
Skapa konto
Grusuppfart med ogräs och en komposthög behandlad med Glyfos, inga synliga effekter ännu.
Skapa konto
Komposthög med brännässlor som behandlats med växtskyddsmedel och börjar vissna.
Skapa konto
Brännässlor behandlade med Glyfos belägna på en grusuppfart, inga synliga förändringar efter behandling.
Skapa konto

Jag trodde nog att det skulle synas lite snabbare. Men jag kanske ska ha is i magen ännu?

Varför vill du inte ha nässlor på komposten?

useless useless skrev:
Varför vill du inte ha nässlor på komposten?
Det var bara ett litet test på en fläck.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Mats-S
Ingen koll på Agraking, men jag har köpt flera ggr från ff-versanhandel (eBay Tyskland) och den har full effekt. Även den har en ganska mild lukt, så det ska nog vara så numera.
Men ge det någon vecka till, så ska du se att det är stendött :coffee:

Läs även "Claes Sörmland" kommentarer ovan, intressanta fakta om hur man blandar till korrekt styrka (y)

• Gilla
Anonymiserad 59847 och 1 till
  • Laddar…
L LFN skrev:
Efter 8 dagar. Ryggspruta med 2% blandning av Glyfos från Agrarking. Väldigt mild lukt direkt ur flaskan! Inte som andra beskriver.

1dl i 5 liter vatten, spridit på ca 100 kvm grusuppfart. Och lite på en komposthög med kopiöst mycket brännässlor.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jag trodde nog att det skulle synas lite snabbare. Men jag kanske ska ha is i magen ännu?
När jag läser om denna slags glyfosatanvändning förstår jag varför det har blivit förbjudet för gemene man att använda!

För det första ska det inte användas på hårdgjorda ytor utan biologiskt liv, såsom grus. Varenda droppe som hamnar på gruset och inte tas upp av växtlighet går rakt ner i grundvattnet utan att brytas ner. För det andra, vad är det för knasidé att förstöra sin kompost med glyfosat? Nässlor är lätta att gäva bort om man gör det på våren.

För egen del tycker jag det är synd att glyfosat har blivit svårt att få tag på. Jag hade behövt det för punktbekämpning av vissa svåra ogräs och på svårtillgängliga platser. Men när jag läser om hur vissa personer knas-använder medlet har jag förståelse för förbudet!

• Gilla
Landbogården och 3 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
När jag läser om denna slags glyfosatanvändning förstår jag varför det har blivit förbjudet för gemene man att använda!

För det första ska det inte användas på hårdgjorda ytor utan biologiskt liv, såsom grus. Varenda droppe som hamnar på gruset och inte tas upp av växtlighet går rakt ner i grundvattnet utan att brytas ner. För det andra, vad är det för knasidé att förstöra sin kompost med glyfosat? Nässlor är lätta att gäva bort om man gör det på våren.

För egen del tycker jag det är synd att glyfosat har blivit svårt att få tag på. Jag hade behövt det för punktbekämpning av vissa svåra ogräs och på svårtillgängliga platser. Men när jag läser om hur vissa personer knas-använder medlet har jag förståelse för förbudet!
Hej, tat lugnt. Det är användning exakt enligt manual. Du verkar tro att jag har sprutat på grus utan ogräs. Det är ogräset som är bekämpat. Och det var nog dumt att skriva ordet kompost. Det är en slags soptipp med nässlor där jag testade en dusch för att se effekten på just nässlor.

Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:

Nja det är inte helt korrekt. Det man har oroats för är att glyfosat som används på hårdgjorda ytor som t ex asfalt eller plattläggningar leder till att glyfosat spolas med dagvattnet till avlopp, diken och därmed hamnar i vattensystem eller infiltreras till grundvattnet. Där bryts det ned långsammare p g a lägre biologisk aktivitet. Det är ju ett aminosyraderivat så det är svampar och bakterier som tar upp och bryter ned glyfosat i marken.

Men på en grusasd yta beror det på hur den är utformad om det är ett problem eller inte. Är den så kompakt att vatten spolas ned i brunnar och diken kan det vara ett problem. Ligger det en grusyta på makadam som leder rakt ned till grundvattnet så kan det också vara ett problem. Ligger gruset på tätare mark, som tex sand, morän eller lera så är möjligheten för ytvatten att omedelbart ta sig till grundvattnet avskuren. Då finns den där tiden för mikroberna att metabolisera och bryta ned glyfosat.

För säkerhets skulle beskrev således användarmanualen att man inte skulle använda konsumentprodukternas glyfosatprodukter på hårdgjorda ytor. Ungefär som biltvättsprodukter...

Inte heller komposten lär förstöras av glyfosat. Det är en mikrobiologiskt högaktiv plats som snabbt bryter ned glyfosat, särskilt nu på sommaren. Men sen finns det ju en närmast religiös kompostmystik och en sorts vördnad; den lär nog få sig en törn om glyfosat används där.

• Gilla
Tsdoesds och 3 till
  • Laddar…
A
Hur mycket sprider glyfosatet sig?

Det är mycket intressant info i tråden här, men jag kan inte riktigt läsa ut hur pass mycket glyfosat sprider sig. Jag har en stensatt gång genom en gräsmatta och vill ha bort ogräset/gräset mellan plattorna. Givetvis vill jag inte döda gräsmattan, så att bara spruta hej vilt över plattorna vore tokigt om jag har förstått tråden rätt (dvs glyfosat på hård yta = dagvattnet tar med sig giftet till gräsmattan bredvid).

Ponera att jag penslar på, inte sprutar, glyfosat på ogräset i gångens mittersta fogar, får jag då en lokal verkan eller kan det även då sprida sig utåt till gräsmattan?

Stensatt gång med ogräs mellan plattorna omgiven av gräsmatta.
Skapa konto

Claes Sörmland
Sprutar du lokalt på gräset i fogarna på kanske 20-30 cm avstånd med lågt tryck en vindstilla dag så kommer inte glyfosat att döda gräsmattan bredvid. Det beror på att glyfosat inte tas upp av gräsets rötter, så även om nästa regn spolar det till gräsmattan så blir det bara bakterie- och svampmat.

Sen i just ditt fall skulle jag rekommendera ogräsättika som är mycket bättre än glyfosat i ditt fall. Anledningen är att gräs dör nästa direkt av ättikan och har så lite energi sparat i rötterna att det inte återkommer. Rotogräs som t ex maskrosor är en annan historia, där dödar ättikan det gröna med roten lagrar ju energi så den kommer tillbaka.

Tyvärr säljs inte ogräsättikan 20% längre till konsument för myndigheterna tror att du kommer spruta det i ögonen så de säljer ara 10% som är sämre. Men det finns en enkel lösning. Du köper vanlig 24% ättika (en flaska på 3 dl kostar kring 10 kr på Willys) och så trycker du i en rejäl dutt handdiskmedel Yes. Nu har du mycket potent ogräsättika för kring 30 kr litern. Enda nackdelen är alla glasflaskorna som du måste släpa hem. Den här ättikan alltså:

Flaska med Svenska Ättika 24%, används som ett effektivt ogräsbekämpningsmedel.
Skapa konto

• Gilla
Landbogården och 5 till
  • Laddar…
En röd grästrimmer med en snurrande metallborste för ogräsrensning på trottoarkant.
Skapa konto

Själv kör jag med en sådan

alm82 Andreas La Motte skrev:
[bild]
Själv kör jag med en sådan
Var har du köpt dessa ?
/B

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.