A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tyvärr säljs inte ogräsättikan 20% längre till konsument för myndigheterna tror att du kommer spruta det i ögonen så de säljer bara 10% som är sämre. Men det finns en enkel lösning. Du köper vanlig 24% ättika (en flaska på 3 dl kostar kring 10 kr på Willys) och så trycker du i en rejäl dutt handdiskmedel Yes. Nu har du mycket potent ogräsättika för kring 30 kr litern. Enda nackdelen är alla glasflaskorna som du måste släpa hem.
Tack, så'na här inlägg är kvalitet!
Det förklarar varför Weibulls ogräs-nix inte biter långvarigt på gräset (eller ngt annat), det är bara 9,5%. Nu ska jag ge gräset mellan plattorna en omgång enligt din rekommendation.

• Gilla
AbRhesus och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
Claes Sörmland är vår expertkommentator i den här tråden, uppskattas STORT (y)(y)(y)

• Gilla
Hammarfall och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Sprutar du lokalt på gräset i fogarna på kanske 20-30 cm avstånd med lågt tryck en vindstilla dag så kommer inte glyfosat att döda gräsmattan bredvid. Det beror på att glyfosat inte tas upp av gräsets rötter, så även om nästa regn spolar det till gräsmattan så blir det bara bakterie- och svampmat.

Sen i just ditt fall skulle jag rekommendera ogräsättika som är mycket bättre än glyfosat i ditt fall. Anledningen är att gräs dör nästa direkt av ättikan och har så lite energi sparat i rötterna att det inte återkommer. Rotogräs som t ex maskrosor är en annan historia, där dödar ättikan det gröna med roten lagrar ju energi så den kommer tillbaka.

Tyvärr säljs inte ogräsättikan 20% längre till konsument för myndigheterna tror att du kommer spruta det i ögonen så de säljer ara 10% som är sämre. Men det finns en enkel lösning. Du köper vanlig 24% ättika (en flaska på 3 dl kostar kring 10 kr på Willys) och så trycker du i en rejäl dutt handdiskmedel Yes. Nu har du mycket potent ogräsättika för kring 30 kr litern. Enda nackdelen är alla glasflaskorna som du måste släpa hem. Den här ättikan alltså:

[bild]
Men, är det inte så att ättikan fräter på betongen?

MaxHugo
Ibland måste man bjuda på sig.

Har blivit invaderad av åkerfräken i år. Efter att kämpat i veckor med rensa, så välte bägaren över.
Gick och gjorde en härlig cocktail med glyfosat (fast det har en dålig effekt) och gick till attack mot varenda julgran jag såg, mellan plattor och intill andra växter. Så kändes lite bättre.

Vad som är bra att tänka på, om ni skulle spruta på tex plattor och det regnar 2 timmar senare... Gå inte där och sen rakt över gräsmattan

Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Men, är det inte så att ättikan fräter på betongen?
Ja visst gör den det. Men man behöver stora volymer och lång tid för att det ska synas. Annars skulle ju betongfogarna i vartenda badrum ätas ur vid första bästa rengöring med ättika eller annat surt rengöringsmedel.

Om TS går ogräsättikavägen kanske det är klokt att testspruta på en platta och se hur det ser ut dagen efter. Jag gissar att det inte alls syns.

alm82 Andreas La Motte skrev:
[bild]
Själv kör jag med en sådan
Maskiner i all ära, men det dödar inget ogräs.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
Om det endast är ogräs som ska tas bort, samtidigt som man INTE vill att vanligt gräs ska dö så är MCPA överlägset Roundup. MCPA i flytande form finns att köpa på eBay Tyskland, inga problem med tullen heller :)
Kolla in den här tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/

Tex den här kan man köpa på eBay (sök på "dicotex") och kolla att det är MCPA i innehållsbeskrivningen.
https://www.ebay.com/itm/Dicotex-1-...167346&hash=item3f931e57d4:g:QBIAAOSwMl9ac4bA

"Das Dr. Stähler Rasen Unkraut-Frei Dicotex enthält vier Wirkstoffe (2,4-D, MCPA, Mecoprop-P, Dicamba)"

Så nu kan ni sluta att gödsla med det svindyra Stroller Combo, det bygger också på MCPA, men då i granulatform.
Mossan tar ni bort med "Ferrogent" som man kan köpa på Granngården för knappt 300 kr för 15kg säck pulver (köp INTE granulatet). Spädes 2dl pulver till 10 liter vatten i vattenkanna, mossan blir svart på några timmar :) Så då kan ni även skippa det svindyra Stroller Mossa (y)(y)(y)

Redigerat:
Hur ska man blanda 360g/l om man vill ta död på parkslide? Och sprutar man bara på bladen? Läste någonstans att man skulle bryta av dom nu på hösten och spruta i blandningen ner i stammen. Någon som vet?

Mats-S
Någon som har en bild på hur Parksliden ser ut två veckor efter behandling? Hade varit bra att kunna jämföra om man har lyckats nå önskad effekt. Vissa delar av samma bestånd har tappat all lövverk medan andra kämpar vidare :surprised:

Men pigg ser den inte ut iaf. Flertal av bladen som är kvar börjar få lite udda färger :rofl:

A
  • Gilla
Vindens
  • Laddar…
Mats-S
Anomotic skrev:
Idag dök den upp, utan tullproblem!
Hur länge kan man lagra glyfosat? Nu har jag så det torde räcka resten av livet, men gissningsvis åldras det och tappar kraften med tiden.
hmmm, ser ut som om du har snott min dunk, bäst att jag går och kollar i förrådet :rofl:

Inga problem med lagringen, jag har en liter (360g) som jag köpte av en bonde typ 1997. Den har full effekt efter 23 års lagring. Den har stått i ett skåp i en frostfri snickarbod hela tiden. Lagrar den här på samma sätt.

• Gilla
Anonymiserad 59847
  • Laddar…
Jag köpte en 5-liters 480 gr/l från ff-versandhandel på eBay. Levererades inom en vecka, utan några bekymmer. Jag är absolut ingen storanvändare, men vill ha en reserv ifall medlet skulle förbjudas i framtiden.

5-litersdunk med Roundup PowerFlex ogräsmedel på utomhusmiljö bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte en dunk Roundup från England som enl säljaren var det mest effektiva mot parkslide om man ska spruta in det i stammarna, Vi får väl se..
Ser att den kallas för ProVantage och inte PowerFlex som på den från Tyskland ovan, Undra om det är någon skillnad? En dunk på 5 liter Roundup ProVantage ogräsmedel på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyskarna har svårt för att uttala ProVantage, misstänker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.